Bioecological Model and Environmental Psychology: a systematic review on adolescence and urban spaces

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1982-1247.2022.v16.32369

Keywords:

Adolescents, Environmental Psychology, Bioecological Model, Systematic Review

Abstract

A search was carried out, oriented by the PRISMA guide, in the three main environmental psychology journals and in the LILACS, PePSIC, and SciELO indexes for the descriptors adolescent, urban-space, Bronfenbrenner, and bioecological, between 2015 and 2020. The objective was to carry out a systematic review involving studies of these fields, to compare the definitions found, and to discuss the approaches and distances from these theories. The results showed that younger adolescents tend to be treated as children and older as adults. Studies that used the approaches together would be able to go deeper into the relationship between social context and physical environment.

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Author Biography

Larissa Medeiros Marinho dos Santos, Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ)

Doutora em Psicologia (2008) pela Universidade de Brasília, mestre em Psicologia Social e do Trabalho (2002), graduada e licenciada em Psicologia (1998) pela mesma Universidade. Atualmente é Professora Adjunta do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de São João del Rei. Na Pós-Graduação, atua na linha de pesquisa "Instituições, Saúde e Sociedade", com temas relacionados a Psicologia Ambiental e ao Desenvolvimento Humano, particularmente adolescência. Atualmente, desenvolveu um interesse por temas da cultura pop (música, jogos, filmes, seriados) - pelos seres da ficção, seu modo de existência e como estes se inter-relacionam conosco e com a nossa sociedade (aspectos sociais e históricos), como contribuem para reflexões e ressignificação. É vinculada ao grupo de pesquisa NELUS - Núcleo de Estudos em Ludicidade e Sóciotecnologias da UFSJ. Parte de perspectivas das abordagens sistêmicas de desenvolvimento, refletindo fenômenos sociais-históricos-culturais-ambientais. 

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Published

2022-02-27