Involving students in mathematical reasoning processes: teacher actions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1982-1247.2020.v14.27570

Keywords:

Mathematical reasoning, Teacher actions, Primary education

Abstract

Reasoning is a key ability to develop from the early years of schooling. This article assumes mathematical reasoning as being the ability to make justified inferences, that is, to use already known mathematical information to reach new conclusions. Patterns of interaction between a teacher and her 2nd graders in the discussion of an additive mathematical task will be analyzed. The study adopts a qualitative methodology within the interpretative paradigma. We conclude that the teacher’s questions focus on key aspects of reasoning, guiding the students to processes of justification, generalization and exemplification. On this route, the teacher's actions were crucial in challenging the students to present justifications of the numerical relationships identified, not only favoring but also extending their mathematical reasoning.

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Author Biographies

Lurdes Serrazina, Escola Superior de Educação de Lisboa; UIDEF, Instituto de Educação, Universidade de Lisboa

Doutora em Educação Matemática pela Universidade de Londres (UK). Professora Coordenadora Aposentada da Escola Superior de Educação  do Instituto Politécnico de Lisboa, Lisboa, Portugal. Membro integrado da Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação (UIDEF), do Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, Portugal. Endereço para correspondência: Campus de Benfica do IPL, Lisboa, Portugal, CEP: 1549-003.  

Margarida Rodrigues, Escola Superior de Educação de Lisboa; UIDEF, Instituto de Educação, Universidade de Lisboa

Doutora em Educação (especialidade Didática da Matemática) pela Faculdade de Ciências da Universidade deLisboa (FCUL). Professora Coordenadora na Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Lisboa(ESELX-IPL), Lisboa, Portugal. Endereço para correspondência: Campus de Benfica do Instituto Politécnico deLisboa, Lisboa, Portugal, CP: 1549-003.

Eliane Araman, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (Brasil)

Doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Professora do Departamento de Matemática e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Cornélio Procópio, Paraná, Brasil. Endereço para correspondência: Av. AlbertoCarazzai, 1640, Cornélio Procópio, Paraná, Brasil, CEP: 86300-000.

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Published

2020-05-30

Issue

Section

Dossiê Temático Engajamento Escolar