Scientific ignorance, religious racism and school (anti) ethics

A diagnosis of hostility against religions of African origin in the context of Religious Education (RE)

Authors

  • Fabio Coronel Gagno Junior Faculdade Batista de Minas Gerais
  • Abdruschin Schaeffer Rocha

DOI:

https://doi.org/10.34019/2236-6296.2023.v26.41088

Abstract

This article aims to discuss the bases of the tension between the teaching practice in School Religious Education (ER) and religions of African origin, considering two layers: scientific and social. In the first part, it intends to explain how the lack of recognition of some epistemological assumptions can make it impossible to understand the place of religions of African origin in the ER. In the second part, it discusses the origin of prejudice in relation to these religious expressions, based on the sociological thesis that slavery defines the segregationist functioning of Brazilian society until the present day. Through a bibliographic investigation, we seek to show that the causes of discrimination against religions of African origin — as a school content — can be identified in the lack of knowledge of RE as a technical-scientific process; and in culturalist racism as a way to persist the logic of slavery by other means.

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Author Biographies

Fabio Coronel Gagno Junior, Faculdade Batista de Minas Gerais

Possui graduação em Teologia (FUV, 2009), Filosofia (UNISUL, 2015) e História (CEUCLAR, 2023); especialização em Ensino Religioso (FUV, 2011), A Moderna Educação: Metodologias, Tendências e Foco no Aluno (PUCRS, 2020) e Ciências Humanas e Sociais Aplicadas e o Mundo do Trabalho (UFPI, 2023); e mestrado em Ciências das Religiões (FUV, 2015), com pesquisa na área de Didática do Ensino Religioso Escolar. Atualmente cursa Doutorado em Ciências das Religiões (FUV) e tem estudado conexões entre filosofia, literatura e educação, especificamente tratando o Ensino Religioso Escolar como uma instituição mediadora de sentido diante das consequências da pandemia de Covid-19. No âmbito da prática profissional, atua como professor no ensino básico e superior, e presta consultorias diversas no sentido de alinhar metodologias de ensino à cultura digital, sobretudo na modalidade on-line. Pesquisa também em colaboração com a Rede Latino-americana de Estudos Pentecostais (RELEP).

Abdruschin Schaeffer Rocha

O prof. Abdruschin, possui graduação em Teologia (Seminário Teológico Batista do Brasil – ES), Filosofia (Universidade Federal do Espírito Santo – ES), mestrado em Teologia (EST – RS), e doutorado em Teologia pela PUC-Rio. Atualmente é professor no curso de graduação em Teologia e no programa de pós-graduação em Ciências das Religiões da Faculdade Unida de Vitória. Atualmente tem concentrado suas pesquisas na interface entre Teologia e Filosofia, principalmente em temas como: igreja, cuidado, hermenêutica, linguagem, pós-modernidade, ciência e religião…

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Published

2023-12-05

How to Cite

CORONEL GAGNO JUNIOR, F.; SCHAEFFER ROCHA, A. Scientific ignorance, religious racism and school (anti) ethics: A diagnosis of hostility against religions of African origin in the context of Religious Education (RE). Numen, [S. l.], v. 26, n. 2, 2023. DOI: 10.34019/2236-6296.2023.v26.41088. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/numen/article/view/41088. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Seção Temática: Religião e Ética