Images made by Artificial Intelligence:

ethical dilemmas and algorithmic biases

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2525-7757.2024.v10.46410

Keywords:

Artificial Intelligence, Images, Ethics, Algorithm, Memory

Abstract

Generative Artificial Intelligence has triggered a revolution in various spheres of society (Boden, 2020), creating new and authentic content. Although fascinating, this new way of making raised questions regarding authorship and perspectives on creativity and autonomy (Santaella, 2023), the reframing of the past, and the imminent fear of technology. Through a bibliographical review, this article explores ethical dilemmas (Coeckelbergh, 2024) and algorithmic biases (Faustino & Lippold, 2023) in creating images through AI platforms. In addition to this understanding, the work proposes to categorize, based on theories about memory (Benjamin, 2012; Halbwachs, 1990; Huyssen, 2000), the new forms of remembrance, through imagery creations that refer to the past. This path will use Content Analysis as methodological support (Krippendorff, 2004; Sanglard, 2017; Sampaio and Lycarião, 2021). The intention is to understand how memory is portrayed, reconstructed, or given new meaning by image generation tools with Artificial Intelligence and to understand the dilemmas emerging from this new way of remembering.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Talita Souza Magnolo, Universidade Federal de Juiz de Fora

Professora Substituta na Faculdade de Comunicação da Universidade Federal de Juiz de Fora. Coordenadora do Projeto de Extensão "MemórIA". Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação pela Universidade Federal de Juiz de Fora, na linha "Competência Midiática, Estética e Temporalidade", sob orientação da Profa. Dra. Christina Ferraz Musse. Mestre em Comunicação pela Universidade Federal de Juiz de Fora, na linha de pesquisa "Cultura, Narrativas e Produção de Sentido", em 2018, sob orientação da Profa. Dra. Christina Ferraz Musse. International Visiting Research Fellow na Universidade de Brown, em Providence, Estados Unidos, no departamento de História, sob orientação do professor James N. Green. Coordenadora do Prêmio José Marques de Melo, da Rede Alcar (2023-2027). Pós-Graduada pela Universidade Federal de Juiz de Fora em 2014, no curso MBA em Marketing e Negócios.Graduada em Comunicação Social, com especialização em Publicidade e Propaganda pelo Centro de Ensino Superior de Juiz de Fora, em 2012. Bolsista Capes (2019-2023).Vice-líder do Grupo de Pesquisa (CNPQ) "Comunicação, Cidade e Memória". Membro da Comissão de Audiovisual do PPGCOM da UFJF (2019-2023).Membro do corpo editorial do Jornal da Alcar (2019-2022).

Published

2024-12-12