O "Eu preciso levar para algum lugar":

experiências de produção de artigo acadêmico em eventos de letramento de publicização

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1808-9461.2023.v24.38343

Keywords:

Academic literacies, Literacy events, Literacy practices, Academic article

Abstract

In this article, it is aimed to analyze the meanings attributed to the production of academic article demanded in literacy events of publication, by undergraduates of a course of Letters: Portuguese Language, of a Brazilian federal university. It is based on the articulation between the theoretical assumptions of Academic Literacies (LEA; STREET, 1998; LILLIS, 2019) and the notions of discursive genre and sphere of human activity (BAKHTIN, 2007). Methodologically, the research is developed within the scope of Applied Linguistics (MOITA-LOPES, FABRÍCIO, 2019), having a hybrid classification, of exploratory (GIL, 1999) and experiential (MICCOLI, 2014) type. The data, generated remotely, via Google Meet, relate to records of semi-structured interviews (ABRAHÃO, 2006) conducted individually with three undergraduates of the course of Letras: Portuguese Language, which make up a database of a broader research. The results reveal that the experiences of producing academic articles in events of "I need to take it somewhere" publishing literacy happen by the undergraduate's own initiative, either to comply with the quantity of publications for the maintenance of scholarships, or to meet the criteria necessary for the completion of the course, or to disseminate a research conducted in a discipline of the course. We conclude that, possibly, even if undergraduates frequently participate in publishing events, there is still the need to develop more autonomy and initiative to participate in this type of literacy event, as well as to understand the issues of power and identity that underlie the production of academic articles

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Author Biographies

Danielly Thaynara da Fonseca Silva, Universidade Federal de Campina Grande

Licenciada em Letras - Língua Portuguesa pela Universidade Federal de Campina Grande (2018), especialização em Linguística Aplicada a educação pela Faculdade Faveni - Faculdade Venda Nova do Imigrante (2020). Atualmente, mestranda no Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino da UFCG. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Linguística aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: letramentos acadêmicos; escrita; citação na publicação de textos. Já participou do projeto PIBID (2015); do PIBIC 2015-2017, assim como atuou dois anos (2018-2020) como professora de Língua Portuguesa na Rede Estadual de Ensino da Paraíba

Elizabeth Maria da Silva, Universidade Federal de Campina Grande

Possui graduação em Letras (habilitação em Língua Portuguesa) pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG), mestrado em Linguagem e Ensino pela UFCG e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). É professora nível adjunto IV da UFCG, onde atua tanto na graduação, quanto na pós-graduação, e membro do Grupo de Pesquisa Teorias da Linguagem e Ensino, na linha de pesquisa Ensino de Línguas e Formação Docente. É uma das coordenadoras do Laboratório de Leitura e Escrita de Textos Acadêmicos (LETA), na UFCG. Tem experiência na área de Linguística Aplicada, desenvolvendo pesquisas principalmente sobre os seguintes temas: práticas de leitura e escrita em contextos acadêmicos, letramentos acadêmicos, abordagens de ensino de escrita acadêmica, gêneros acadêmicos escritos.

Published

2023-08-01

Issue

Section

Artigos