A escrita no contexto universitário:

perspectivas para o letramento acadêmico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1808-9461.2020.v19.27508

Keywords:

Academic literacy. Discursive Genres. Teaching.

Abstract

In the present context, there are several works that have been devoted to discussing reading and writing in university space, seeking to understand the process of appropriating the words of others. In this work, we adopted the conception of writing as a process in which the students are trained for the research, so they are in a process of writing research in formation. Thus, we try to trace a contextualization of the epistemological importance of the sociossemiotic conception and the extended conception of academic literacy and its implications for university life. We will link the discussion from our teaching, research and extension experience developed in an institutional program of academic support to undergraduate students. In this direction, we indicate the literacy projects as an alternative for the development of a work contextualized with the discursive genres.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rita de Cassia Cristofoleti, Universidade Federal do Espírito Santo

Professora da Universidade Federal do Espírito Santo - Centro Universitário Norte do Espírito Santo- Campus São Mateus. Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) na área de Ensino e Práticas Culturais. Especialista em Gestão Educacional pela Faculdade Cenecista de Osório - FACOS (2014). Mestre em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (2004). Graduada em Psicologia - Formação de Psicólogo pela Universidade Metodista de Piracicaba (2001). Possui formação no Magistério com habilitação para a educação infantil e anos iniciais do Ensino Fundamental. Trabalhou como professora dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental, como professora da Educação Infantil, como coordenadora pedagógica da Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental, como coordenadora de curso de Pós-Graduação Lato Sensu em Psicopedagogia na Faculdade Salesiana Dom Bosco de Piracicaba e na Faculdade Cenecista de Capivari. Foi professora e coordenadora do curso de Pedagogia da Faculdade Cenecista de Capivari e professora da Faculdade Salesiana Dom Bosco de Piracicaba no curso de Pedagogia. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Psicologia da Educação, Psicologia do Desenvolvimento e da Aprendizagem, Relações de Ensino, Educação Especial, Alfabetização, Estágio Supervisionado atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Especial, Desenvolvimento humano e Aprendizagem, Formação de Professores, Educação Fundamental, Educação Infantil, Ensino e Aprendizagem, Prática de Ensino, Dificuldades de Aprendizagem, Alfabetização, Estágio Supervisionado.

Published

2020-12-31

Issue

Section

Artigos