Ensino de história: enfrentando o negacionismo a partir das emoções

Authors

  • EDSON SILVA DE LIMA Unirio

DOI:

https://doi.org/10.34019/2359-4489.2023.v9.40797

Keywords:

Ensino de história, emoções, ciência, afetividades..

Abstract

In this essay, we propose to discuss the importance of thinking about history teaching as an arena of disputes of competing emotions in facing denialism, that is, as a privileged place to pay attention to the discourses that shade the very idea of science. In this sense, we see in history teaching a potential to encourage students to rethink scientific objectivity, its hegemonic place and the need to establish a dialogue with its subjective, emotional and sensitive dimension.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANSART, Pierre. A gestão das Paixões Políticas. Curitiba: Editora UFPR, 2019.

BAUMAN, Zygmunt. Ética pós moderna. São Paulo: Paulus, 1997.

BÉDARIDA, François. As Responsabilidades do Historiador Expert. In: BOUTIER, Jean; JULIA, Dominique (Ed.). Passados recompostos: campos e canteiros da história. UFRJ, 1998.

BRESCIANI, Maria Stella Martins; NAXARA, Márcia Regina Capelari. Memória e (res) sentimento: indagações sobre uma questão sensível. Editora da UNICAMP, 2001.

DROBNIEWSKI, Helena Modzelewski. La educabilidad de las emociones y su importância para el desarrollo de un ethos democratico. La teoria de las emociones de Martha Nussbaum y su expansion a traves del concepto de autorreflexion. Valencia, 2012. Tese de doutorado defendida na Universidad de Valencia. Facultad de filosofia y ciencias de la educacion. Departamento de filosofia del derecho, moral y politica. Programa de doctorado en etica y democracia.

FEBVRE, Lucien. Como reconstituir a vida afetiva de outrora? A sensibilidade e a história. In: FEBVRE, Lucien. Combates pela História. Lisboa: Presença, 1952.

LIMA, Luiz Costa. História.Ficção.Literatura. 1a ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

MARQUARD, O. Felicidad en la infelicidad. Espana: Katz, 2007.

NIKITIUK, Sônia Maria Leite. Ensino de História: algumas reflexões sobre a apropriação do saber. In: Repensando o ensino de história/ Sonia M. Leite Nikitiuk (org.). São Paulo, Cortez, 2009.

NUSSBAUM, Martha. Paisajes del pensamiento: la inteligencia de las emociones. Tradução de Araceli Maira. Barcelona: Paidós, 2012.

NUSSBAUM, Martha. Poetic Justice. The literary Imagination and Public Life. Boston: Beacon Press, 1995.

PROCHASSON, Christophe. Emoções e Políticas: primeiras aproximações. VARIA HISTORIA, Belo Horizonte, vol, 21, n.34, Julho 2005.

ROCHA, Helenice. A presença do passado na aula de história. In: MAGALHÃES, Marcelo et al. Ensino de História: usos do passado, memória e mídia. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2014.

RÜSEN, Jörn. Didática da História: passado, presente e perspectivas a partir do caso alemão. Práxis educativa, v. 1, n. 02, p. 07-16, 2006.

SEIXAS, Jacy Alves de. Percursos de memória em terras de história: problemáticas atuais. in: BRESCIANI, Maria Stella Martins; NAXARA, Márcia Regina Capelari. Memória e (res) sentimento: indagações sobre uma questão sensível. Editora da UNICAMP, 2001.

Published

2023-07-22

How to Cite

(1)
SILVA DE LIMA, E. Ensino De história: Enfrentando O Negacionismo a Partir Das emoções. FDC 2023, 9, 57-73.