História pública, gênero e raça: reflexões teóricas a partir do ensino de história

Authors

  • Teófilo Primo Correia Universidade Federal Rural de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.34019/2359-4489.2023.v9.40332

Keywords:

History teaching; Gender; Public history.

Abstract

This article consists of a historiographical reflection addressing the issues of gender, race, and public history imbricated in history teaching. In this path, the discussion problematizes the strands of history teaching related to public histories and the recent debates about gender and race. Thus, we highlight the production of negationism, the suppression of sensitive themes, the silencing of the scientific epistemology of the work of historians, the bricolages that cross the teaching of history, and the challenges to the current teaching practice. Finally, we reallocate the challenges posed to the practice of teachers in Brazil by perceiving and reflecting on these issues in Latin America.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BITTENCOURT, C. F. (2018). Reflexões sobre o ensino de História. Estudos Avançados, 32(93), 127-149. https://doi.org/10.5935/0103-4014.20180035.

CERTEAU, Michel. A Escrita da história; tradução de Maria de Lourdes Menezes; *revisão técnica [de] Arno Vogel. – Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982.

CERTEAU, Michel. A invenção do Cotidiano. 1: Artes de Fazer. Petrópolis: Vozes, 1998.

CARDOSO, Oldimar. Para uma definição de Didática da História. Revista Brasileira de História [online]. 2008, v. 28, n. 55 [Acessado 14 junho 2022], pp. 153-170. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0102-01882008000100008>. Epub 28 Jul 2008. ISSN 1806-9347. https://doi.org/10.1590/S0102-01882008000100008.

DERRIDA, Jacques. A escritura e a diferença. 2. ed. São Paulo. Perspectiva. 1995.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: A vontade de saber, tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque. Rio de Janeiro, Edições Graal, 1988.

MAUAD, Ana Maria. O carnaval da história pública. In: ALMEIDA, Juniele R.; MENESES, Sônia (org.). História pública em debate: patrimônio, educação e mediações do passado. São Paulo: Letra e Voz, 2018. p. 227-235.

MATTOS, Hebe. ABREU, Martha. História como performance: jongos, quilombos e a memória do tráfico ilegal de escravizados africanos. In: MAUAD, Ana Maria. ALMEIDA, Juniele R. SANTHIAGO, Ricardo (orgs.).: História pública no Brasil: sentidos e itinerários. São Paulo: Letra e Voz, 2016. Pp. 221-236.

PELÚCIO, L. (2014). Traduções e torções ou o que se quer dizer quando dizemos queer no Brasil? Revista Periódicus, 1(1), 68–91. https://doi.org/10.9771/peri.v1i1.10150.

POLLAK, Michael. Memória, esquecimento e silêncio. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, p. 3-15, 1989.

PERROT, Michelle. ESCREVER UMA HISTÓRIA DAS MULHERES: relato de uma experiência. In: Dossiê “História das Mulheres no Ocidente. Cadernos Pagu, [s. l], p. 9-28, 1995.

PENNA, Fernando e SILVA, Renata. As operações que tornam a História pública: a responsabilidade pelo mundo e o ensino de História. In: MAUAD, Ana Maria. ALMEIDA, Juniele R. SANTHIAGO, Ricardo (orgs.). História pública no Brasil: sentidos e itinerários. São Paulo: Letra e Voz, 2016. Pp. 195-206.

PINSKY, Carla Bassanezi. Estudos de Gênero e História Social. Revista Estudos Feministas., Florianópolis, p. 159-189, 2019.

RÜSEN, J. Razão histórica: teoria da história; os fundamentos da ciência histórica. Brasília: Ed. UNB, 2001.

RIBEIRO, Renilson Rosa; SANTOS, Amauri J. da Silva. Historiografia escolar e historiografia acadêmica: relações possíveis na produção do conhecimento sobre ensinar e aprender História. In: Ensino de História e suas práticas de pesquisa. 2. ed. [e-book]. / Organizadores: Juliana Alves de Andrade e Nilton Mullet Pereira – São Leopoldo: Oikos, 2021.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica*. Educação & Realidade, [s. l], v. 15, n. 2, p. 71-99, 1995.

KOSELLECK, Reinhart. Futuro passado. Contribuição à Semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Editora Contraponto, 2006.

KALLÁS, Ana Lima. Usos públicos da história: origens do debate e desdobramentos no ensino de história. Revista História Hoje, V. 6, Nº 12,, [s. l], p. 130-157, 2017.

Published

2023-07-22

How to Cite

(1)
Primo Correia, T. História Pública, Gênero E raça: Reflexões teóricas a Partir Do Ensino De história. FDC 2023, 9, 74-88.