A História e o seu ensino como verbo

negacionismos históricos e usos do tempo entre o passado imperfeito e os futuros do pretérito e presente

Authors

  • Caio Corrêa Derossi Universidade Federal de Viçosa

DOI:

https://doi.org/10.34019/2359-4489.2023.v9.40313

Keywords:

History teaching, Historiography, Negationism.

Abstract

This bibliographical article with a qualitative approach, seeks to analyze and understand the implications of the production of historical knowledge and its teaching in a context of denials, revisionisms and false news. Therefore, based on the bibliography produced on historiography and considering the context of the pandemic, the authors mentioned throughout the text, the relationships between historiography, the teaching of History and denials.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ÁVILA, Arthur de Lima. Qual passado usar? A historiografia diante dos negacionismos (artigo). In: Café História – história feita com cliques. Disponível em: https://www.cafehistoria.com.br/negacionismo-historico-historiografia/‎. Publicado em: 29 abr. 2019. Acesso: janeiro de 2022.

BENJAMIN, Walter. Teses sobre o conceito de história. In: Obras Escolhidas, vol. 1: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 2012.

BESSONE, Tânia; MAMIGONIAN, Beatriz; MATTOS, Hebe (Orgs.). Historiadores pela Democracia – O golpe de 2016: a força do passado. São Paulo, Editora Alameda, 2016.

BLACK, Jeremy. Clio’s Battles. Bloomington: Indiana University Press, 2015. p. 207-213.

BORON, Atillio; AMADEO, Javier; GONZALEZ, Sabrina. A teoria marxista hoje. Problemas e perspectivas. Buenos Aires: CLACSO, 2007.

BURKE, Peter. A escola dos Annales (1929-1989): a Revolução Francesa da historiografia. São Paulo: UNESP, 1997.

CASALI, Jéssica Pereira; GONÇALVES, Josiane Peres. Pós-estruturalismo: algumas considerações sobre esse movimento de pensamento. Revista Espaço de Diálogo e Desconexão, v. 10, n.02, p. 84-92, 2018.

CAVALCANTI, Eri. A História “encastelada” e o ensino “encurralado”: escritos sobre História, ensino e formação docente. Curitiba: CRV, 2021.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. 1. Artes de fazer. 21ª. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

CERTEAU, Michel de. História e Psicanálise: entre ciência e ficção. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

CHAKRABARTY, Dipesh. History and the politics of recognition. In: MORGAN, Sue; MUNSLOW, Alun & JENKINS, Keith. Manifestos for History. London: Routledge, 2007. p. 66-67.

CHALHOUB, Sidney. Machado de Assis, historiador. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

CHARTIER, Roger. À beira da falésia: a história entre certezas e inquietude. Tradução Patrícia Chittoni Ramos. Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS, 2002.

FERNANDES, Carla Montuori; OLIVEIRA, Luiz Ademir de; CAMPOS, Mariane Motta de; COIMBRA, Mayra Regina. A Pós-verdade em tempos de Covid 19: o negacionismo no discurso de Jair Bolsonaro no Instagram. Liinc Em Revista, v. 16, n. 02, p. 1-18, 2020.

FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educ. Soc., Campinas, v. 33, n. 119, p. 379-404, Junho 2012 . Disponível em: from http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302012000200004&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 27 Abr. 2021.

FONER, Eric. Who Owns History? New York: Hill and Wang, 2002.

FONER, Eric. Battles for Freedom: the use and abuse of American history. New York: I. B. Tau-ris/The Nation, 2017. p. 175-190.

FRIEDLANDER, Saul. History, memory, and the historian: dilemmas and responsibilities. In: New German Critique, vol. 21, spring-summer 2000, p. 14.

GALASTRI, Leandro. Gramsci, Marxismo e Revisionismo. Campinas: Autores Associados, 2015.

KEINBERG, Ethan. Pandering to the timid.: the truth about post truth. Wild On Collective, 2019.

KOSELLECK, Reinhart. Futuro Passado: Contribuição à semântica dos tempos históricos. Tradução: Wilma Patrícia Maas, Carlos Almeida Pereira. Rio de Janeiro: Contraponto-Ed. PUC-Rio, 2006.

LACAPRA, Dominick. Rethinking History: Texts, Contexts Language, Nova York: Ithaca, 1983.

LE GOFF, Jacques. Documento/Monumento. In: ¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬LE GOFF, Jacques. História e Memória. Campinas: Unicamp: 1996. p. 535-599.

MARX, Karl. O 18 Brumário de Luiz Bonaparte. Rio de Janeiro, Editora Paz e Terra, 1969. p. 17.

NICOLAZZI, Fernando. Os historiadores e seus públicos: regimes historiográficos, recepção da história e história pública. Revista História Hoje, v. 8, p. 203-222, 2019. Disponível em: https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/525. Acessado em: março de 2021.

PAULA, Lorena Tavares de; BLANCO, Yuri Augusto; SILVA, Thiago dos Reis Soares da. Pós-verdade e fontes de informação: um estudo sobre fake news. Revista Conhecimento em Ação, v.2, n.1, p. 93-110, jan./jun, 2018.

RANCIÈRE, Jacques. A noite dos proletários. São Paulo: Companhia das Letras,1988.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível. São Paulo: Editora 34, 2005.

RICOEUR, Paul. O si-mesmo como outro. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2014.

RICOUER, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Campinas: Editoria Unicamp, 2007.

RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa. Campinas: Papirus, 1997.

RÜSEN, Jörn. Razão Histórica. Teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Tradução: Estevão Chaves de Rezende Martins. Brasília, Editora da Universidade de Brasília, 2010.

SEVCENKO, Nicolau. Literatura como missão: tensões sociais e criação cultural na Primeira República. 2ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

VALIM, Patrícia; CHAUVIN, Jean Pierre. Combates pela História do Brasil: uma resposta ao revisionismo histórico. Jornal da USP, São Paulo, 11 de outubro de 2019. Disponível em: https://jornal.usp.br/artigos/combates-pela-historia-do-brasil-uma-resposta-ao-revisionismo-historico/. Acessado em: maio de 2022.

VALIM, Patrícia; AVELAR, Alexandre; BEVERNAGE, Berber. Apresentação - Negacionismo: história, historiografia e perspectivas de pesquisa. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 41, nº 87, p. 13-36, 2021.

VIDAL-NAQUET, Pierre. Assassins of Memory. New York: Columbia Press, 1992. 232p.

WHITE, Hayden. Meta-história. SP: EDUSP, 1994.

WHITE, Hayden. Trópicos do discurso: ensaios sobre a crítica da cultura. SP: EDUSP, 2001.

Published

2023-07-22

How to Cite

(1)
Corrêa Derossi, C. A História E O Seu Ensino Como Verbo: Negacionismos históricos E Usos Do Tempo Entre O Passado Imperfeito E Os Futuros Do pretérito E Presente. FDC 2023, 9, 3-27.