A FORÇA DAS PERGUNTAS FREIRIANAS NA ÉPOCA DAS REDES SOCIAIS

PROBLEMATIZANDO FANATISMO E HOMOLOGAÇÃO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2021.v26.36381

Abstract

Paulo Freire had already understood some of the current elements in the second half of the last century. He spoke of a fanatical conscience as the exasperation of the naive conscience. The expression of banking education is perhaps even more appropriate today, when the financial discourse appropriates educational vocabulary and practice. The emphasis on dialogue appears the more necessary in the construction of subjectivities capable of open and authentic communication. In fact, Paulo Freire's criticism is so current because it does not refer to simple attitudes, but to an ideological-political system that was strengthened even more with the advance of capitalism. Therefore, celebrating the centenary does not mean institutionalizing his name, but broadening, problematizing even more the questions that emerge from his extraordinary work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariateresa Muraca, Istituto Universitario don Giorgio Pratesi, UNIPRATESI, Itália

Possui graduação em Scienze della Professionalità Educativa - Università degli Studi di Perugia (2007), mestrado em Educazione permanente - Università di Bologna (2010), doutorado em Interdisciplinar em Ciências Humanas pela Universidade Federal de Santa Catarina (2015) e em Scienze dell'Educazione e della Formazione Continua - Università di Verona (2015). Atua principalmente nos seguintes temas: educação popular, movimentos sociais, educação dos adultos, pensamento decolonial latinoamericano, teorias feministas, metodologias de pesquisa críticas e dialógicas.

Paolo Vittoria, Università Federico II di Napoli (Itália)

Professor de Pedagogia da Università Federico II di Napoli - Itália. Departamento de Estudos Humanisticos. De 2011 até 2017 Professor de Filosofia da Educação na Faculdade de Educação e no Departamento de Fundamentos da Educação. Licenciado em Letras - Università degli Studi di Napoli Federico II UNINA (2002), Doutorado em Pedagogia da Formação - Università degli Studi di Napoli Federico II - UNINA - (2008); Pós-Doutorado em Políticas da Educação - Universidade Federal Fluminense - UFF - Rio de Janeiro (2010) apoio bolsa FAPERJ. Adjunct Professor da Catedra Interdisciplinar UNESCO em Desenvolvimento Humano e Cultura da Paz. Professor Visitante na Universitatia Lucian Blaga de Sibiu (Romênia) "Departamentul pentru Pregatirea Personalului Didactic". Anglia Ruskin University.

Published

2021-12-08

How to Cite

Muraca, M., & Vittoria, P. (2021). A FORÇA DAS PERGUNTAS FREIRIANAS NA ÉPOCA DAS REDES SOCIAIS: PROBLEMATIZANDO FANATISMO E HOMOLOGAÇÃO. Educação Em Foco, 26(Especial 02), e26043. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2021.v26.36381