PODBOOKS AND AUDIO LITERATURE
DOI:
https://doi.org/10.34019/1983-8379.2025.v18.49593Keywords:
audio, audiobooks, audio literature, podbook, podcastAbstract
This article briefly explores the evolution of audio literature in Brazil, observing the transition from radio to contemporary formats such as podcasts and podbooks, and its relationship with audiobooks, as well as how digital technology has transformed the consumption of audio narratives. The podbook is presented as a combination of the structure of audiobooks with the informality of podcasts, representing a third thing, similar to what has been proposed by some audio researchers. The studt indicates that audio literature takes advantage of the flexibility and interactivity of the digital medium and discusses the performative nature and specificities of electronic textuality. To this end, it examines predictions about the end of literature, particularly printed literature, drawing on definitions of literary meaning, the history of audio as it relates to the art of words, the specificities of audiobook textuality, and audio-born media. The text also addresses podcast consumption in Brazilian culture and how digital technology has transformed the reception of narratives, with emphasis on sound-based narratives.
Downloads
References
ATÃ, P., SCHIRRMACHER, B. Media and modalities: Literature. In: Intermedial Studies. Routledge, 2021. p. 42-55.
BARBOSA, R. O. Ouvidos para ler: contextualizando audiolivro, leitura e entretenimento. Revista Brasileira de História da Mídia, v. 6, n. 01, 2017.
BARBOSA, R. O. Audiolivros e edição: projeto acústico-editorial. Tese de doutorado em Comunicação Social. Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.
COLBJØRNSEN, T. The accidental avant-garde: Audiobook technologies and publishing strategies from cassette tapes to online streaming services. Northern Lights: Film & Media Studies Yearbook, 13. 2015. p. 83-103.
COSTA, L. P. M. Audiolivros e a literatura em áudio. Dissertação de mestrado em Letras. Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2024.
DRUCKER, J. Theory as praxis: the poetics of electronic textuality. Modernism/modernity, vol. 9, n. 4, 2002. p. 683-691.
GONÇALVES, S. S.; NASCIMENTO SILVA, P. Plataformas de Audiolivros no Brasil: perspectivas e percepções. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, [S. l.], v. 20, p. 1–27, 2024. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1968. Acesso em: 20 ago. 2025.
HAYLES, N. K. Translating media: Why we should rethink textuality. The Yale Journal of Criticism, v. 16, n. 2, 2003. p. 263-290.
HOPFINGER, M. Radio–platforma audialna. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, v. 39, n. 1, 2017. p. 15-21.
Hvad er en Mofibo Original? Mofibo Danmark. Disponível em: https://support.mofibo.com/hc/da/articles/115001070410-Hvad-er-en-Mofibo-Original-. Acesso em: 05 jul. 2022.
LAJOLO, M. O que é literatura. In: O que é arte, literatura e música. São Paulo: Círculo do Livro, 1983. p. 91-152.
LINKIS, S. T. Resonant Listening: Reading Voices and Places in Born-Audio Literary Narratives. Canadian Review of Comparative Literature/Revue Canadienne de Littérature Comparée, v. 47, n. 4. 2020. p. 407-423.
MAFRA, M. Como ser um rockstar. Sobre o livro, 2021. Disponível em: https://comoserumrockstar.com/sobre/. Acesso em: 15 nov. 2021.
MAFRA, M. Como ser um rockstar. Podbook. Intérpretes: Mariana Mafra e Eric Mafra. [S.l.]: Storytel, 2019. Disponível em: https://www.storytel.com/br/pt/books/como-ser-um-rockstar-571353. Acesso em: 15 nov. 2021.
MAFRA, M. Tudo é Música. Podbook. Intérpretes: Mariana Mafra e Ricardo Alexandre. [S.l.]: Podbook, 2021.
O LIVRO synchronizado. Folha da Manhã, São Paulo, 15 jan. 1938. p. 6. Disponível em https://acervo.folha.com.br/leitor.do?numero=20949&keyword="livro+falado"&anchor =216171&origem=busca&originURL=&maxTouch=0&pd=c4597d11ed86a6f3cb0d3bfaf7c66db8. Acesso em: 20 jun. 2023.
PEÇANHA, A. S. P. A produção e consumo de audiolivros no Brasil. Trabalho de Conclusão de Curso em Biblioteconomia. Universidade Federal de Santa Catarina. 2025.
PODPESQUISA. Resultados PodPesquisa 2024/2025 da Associação Brasileira de Podcasters (ABPod). Disponível em: https://abpod.org/wp-content/uploads/2024/10/PodPes quisa_2024_2025FINAL-1.pdf. Acesso em: 20 mar. 2025.
RUBERY, M. The untold story of the talking book. Harvard University Press, 2016.
SINTONIA COM A SOCIEDADE. O sucesso dos podcasts. In: Gente | Uma Conexão Globo. Disponível em: https://gente.globo.com/o-sucesso-dos-podcasts/. 6 de abril de 2021. Acesso em: 05 jul. 2022.
TIGRE, R. Podcast S/A: Uma revolução em alto e bom som. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2021.
UZANNE, O. La Fin des Livres. Paris: May et Motteroz. 1895. Disponível em https://www.gutenberg.org/ebooks/2820. Acesso em: 05 jul. 2022.
VARAO SOUSA, T. L.; CARRIERE, J.; SMILEK, D. The way we encounter reading material influences how frequently we mind wander. Frontiers in psychology, v. 4, 2013. p. 1-8.
WEBSTER, T. Podcasting, Audiobooks, and the Third Thing. I hear things. [S.l]
Disponível em: https://tomwebster.media/podcasting-audiobooks-and-the-third-thing/. Acesso em: 01 mar. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lilian Pacheco Monteiro da Costa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autoras e autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo esta licenciada sob a Creative Commons Attribution License 4.0 Internacional.
2. Autoras e autores têm permissão e são estimuladas(os) a publicar e compartilhar o trabalho com reconhecimento da publicação inicial nesta revista.
3. Autoras e autores dos trabalhos aprovados autorizam a revista a ceder o conteúdo de seus trabalhos, após sua publicação, para reprodução em indexadores de conteúdo, bibliotecas virtuais e similares.
Para mais informações sobre a Creative Commons Attribution 4.0 International License, acessar: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/









