Pesquisa participativa baseada na comunidade: intencionalidades e enfoques presentes na literatura da área da saúde

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1809-8363.2022.v25.37181

Keywords:

Pesquisa Participativa Baseada na Comunidade, Pesquisa Interdisciplinar, Metodologia, Sistema Único de Saúde

Abstract

This paper aimed to discuss how Community Based Participatory Research has been incorporated into Brazilian health research around. This is an integrative review carried out in national databases in the health area, including scientific production published in Brazil, between 2018 and 2021. There were fifteen selected articles, with different methodological approaches that show a diversity of themes (food and nutritional security, bullying, art education, child health, recycling and health work, Covid-19, and health emergencies), also it was targeted audiences them (health professionals and managers, students, and community). These studies announce the different aspects of participatory research (action research, intervention research, and participant research) which follow-up strategies, such as research committees, which can strengthen the inclusion of actors in all research´s stages. The use of multiple methodological tools (workshops, focus groups, interviews) and data triangulation are also heralded as strategies to strengthen the participation of professionals and the community into a process of researching ‘within’. The participatory research´s title, and its origins and assumptions have not been applied uniformly. Regardless of the denominations and methodological choices, the review points have figured out that the production of knowledge in one united way intends to break with the ‘researcher-researched’, subject-object dichotomy and invest in a ‘participation policy’, which could be sensitive to social realities and demands, with a view to social transformation

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Author Biographies

Maria Fernanda Petroli Frutuoso, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

Graduada em Nutrição e  mestra  e doutora em Saúde Pública pela Universidade de São Paulo (USP). Professora Associada da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), campus Baixada Santista. CV: http://lattes.cnpq.br/4750299902344077

Rosilda Mendes, Universidade Federal de Sao Paulo (UNIFESP)

Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP Campus Rio Claro), mestra em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) e doutor em Saúde Pública pela Universidade de São Paulo (USP), com pós-doutorado pela New Mexico University/EUA. Professora sênior da Universidade Federal de Sao Paulo (UNIFESP), Campus Baixada Santista. CV: http://lattes.cnpq.br/3746693286898810

Cassio Vinicius Afonso Viana, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

Psicólogo pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), Campus Baixada Santista e pela Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto, Portugal (FPCE/UP), especialista em Infancias y Juventudes pela Red Iberoamericana de Posgrados en Infancias y Juventudes (REDINJU) e mestre em Ciências pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). CV: http://lattes.cnpq.br/4814898218923067

Marco Akerman, Universidade de São Paulo (USP)

Médico. PhD em Epidemiologia e Saúde Pública e mestre em Planejamento e Financiamento do Setor de Saúde pela University of London, UL, Inglaterra. Professor Titular da Universidade de São Paulo (USP). desde 2014. CV: http://lattes.cnpq.br/9206528078547920

Paulo Santos de Almeida, Universidade de São Paulo (USP)

Doutor em Direito pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP), mestre em Direito Político e Econômico e graduado em Direito pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE), com pós-doutorado pela The University of New México (UNM) e pela University of California (UCSD), Estados Unidos. Professor da Universidade de São Paulo (USP). CV: http://lattes.cnpq.br/9769033547975455

Nina Wallerstein, University of New Mexico (UNM) - USA

Dr.P.H. School of Public Health/Health Education (Doctorate with Distinction), M.P.H. Health Education/Occupational Health, University of California, Berkeley (USA). CV: https://hsc.unm.edu/directory/_documents/wallerstein-nina-cv.pdf

Published

2023-10-03

Issue

Section

Artigos de Revisão