Epistemologias marginais – pensando o fazer antropológico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2318-101X.2023.v18.41951

Abstract

The article presentes an analisys of the intercrossing of research methods on social Sciences, especially on the antropologic field. Seek to understand how the epistemologic crossing can contribute to think on the structures that still the anthropologies in Brazil and to validate methods considered less scientifical for making visible the history of the subalternized portion of Society from the epistemes contained on its trajetories. Therefor, it’s needed to understand that the changes established on textual level  do not guarantee a deepening on politics and epistemology, and for that is necessary that the anthropological criticism crosses the limits between the anthropological criticism of ancient writing and the application of its “laws”, and the metatheoretics (as they call the theoretical producers in this critic) start the production of epistemes that circulate about and inside the margin, where the voices of the contribuers of the research on Social Science stayed relegated. Finally, it is up to us to reflect about Escrevivências the research methods, but only on the object paper, is to decolonize the academic spaces to beyond the speeches of scientific recognition of the experiences of these subjects, getting out the speech fields and acting on practices.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciméa Santos Lima, Universidade Federal da Bahia

Bolsista Capes de Pós-Doutorado pela Universidade Federal do Norte do Tocantins (2023).
Bacharel em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (2014), Mestre em
Estudos Étnicos e Africanos pela Universidade Federal da Bahia (2017), Doutora em Estudos
Étnicos e Africanos pela Universidade Federal da Bahia (2022). Atualmente estuda trajetórias de
jovens meninas e meninos negros em escolas de Campo bem como questões de raça, gênero e
sexualidade no contexto da Educação do Campo.

Maria Zilma Gabino Lima, Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT)

Mestranda em Estudos de cultura e Território na Universidade Federal do Norte do Tocantins.
Possui graduação em Licenciatura Plena em Pedagogia – Docência Séries Iniciais pela
Universidade Estadual do Tocantins (1999). Pós-Graduada em Administração e Supervisão Escolar
pelas Faculdades Integradas de Amparo – FIA (2001). Atualmente é professora de Atendimento
Educacional Especializado do Governo do Estado de Tocantins. Tem experiência na área de
Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem e Educação Inclusiva.

Published

2023-12-20