Authority and Affection in Narratives about Bullying: notes on teachers’ point of view

Authors

  • Maria Claudia Coelho UERJ
  • Johana Pardo UERJ

DOI:

https://doi.org/10.34019/2318-101X.2020.v15.30603

Abstract

This paper analyzes how teachers from public schools in Rio de Janeiro describe and comment on episodes of bullying. Based upon a theoretical perspective that advocates for the understanding of “violence” as an emic category, analysis approaches the existence of a “semantic displacement” between “bullying” and “violence”. Its focus is on how teachers impose their authority in these contexts. Data is a set of 11 in-depth interviews conducted with teachers from public schools in Rio de Janeiro. Classical theories on authority, such as Max Weber’s and Bronislaw Malinowski’s works, are referred to in the final remarks in order to explore the way teachers’ strategies to enforce their authority when confronted with bullying episodes may contribute to the deepening of the understanding of the relations between affection and authority.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Claudia Coelho, UERJ

Possui graduação em História pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1985), mestrado em Antropologia Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1989) e doutorado em Sociologia pela Sociedade Brasileira de Instrução - SBI/IUPERJ (1994). Atualmente é Professora Titular da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Tem experiência na área de Antropologia, com ênfase em Antropologia Urbana, atuando principalmente nos seguintes temas: antropologia das emoções, percepções e representações da violência, teorias da dádiva, teorias da modernidade, idolatria e antropologia da comunicação de massa.

Johana Pardo, UERJ

Doutora e mestre em Ciências Sociais pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Bacharel em Antropologia pela Universidad Nacional de Colômbia. Atualmente realiza doutorado em Letras/Neolatinas na UFRJ. Tem se desempenhado na pesquisa na área de ciências sociais na antropologia das emoções e segurança pública. De igual forma nos últimos anos tem incursionado na área da linguística, adiantando uma pesquisa na linha da pragmática. No âmbito docente tem leccionado no curso de Tecnólogo em Segurança Pública na UFF/CEDERJ, atualmente colabora na coordenação dos grupos de iniciação cientifica nos diferentes polos do CEDERJ. Também é professora substituta na Faculdade de Letras na UFRJ. 

Published

2020-11-05