Education mediated by digital thechnologies

new perspective and chanllenges

Authors

  • Regina Célia Alves Cunha Instituto Tecnológico de Goiás, Faculdade Metropolitana de Anápolis, Anápolis, Goiás, Brasil https://orcid.org/0000-0002-7727-2720

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.32922

Keywords:

Education, Technologies, Teaching

Abstract

This essay proposes to reflect on the use of digital technologies in educational practices, so that school participants incorporate ICTs in a critical and reflective way, correlating them with the context experienced by them. It will discuss mediation with the use of digital tools, based on the transdisciplinary methodology cited by author Basarab Nicolescu and the complex thinking proposed by Edgar Morin. It is about understanding the spaces and the people that integrate the educational context and in it consider the use of digital instruments in pedagogical mediation within each reality present in the educational spheres In view of the scenario, there is a need for an education with autonomy and freedom to live it; choices and thoughts that come from singular movements for the community, with regard to the “ecology of action”, a concept also encompassed in Morin's work, in which he explains that choices demand awareness because there is a context Where They will resonate and escape their purposes originals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Regina Célia Alves Cunha, Instituto Tecnológico de Goiás, Faculdade Metropolitana de Anápolis, Anápolis, Goiás, Brasil

Graduada em Psicologia (UCG). Especialista em Psicologia organizacional, gestão de pessoas e coaching pela Faculdade Católica de Anápolis. Especialista em Ensino de Língua Inglesa (UEG). Mestra em Educação. Tecnologia e Linguagem (UEG).

Currículo Lattes : http://lattes.cnpq.br/3465070137227087.

References

BARBOSA, Alexandre F. Pesquisa sobre o uso da internet por crianças e adolescentes no Brasil: TIC Kids online Brasil 2014. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2015.

BRASILAGRO. O uso da internet no Brasil cresce, e 70% da população está conectada. São Paulo: Tecnologia, informações e eventos, 2019. Disponível em:https://www.brasilagro.com.br/conteudo/uso-da-internet-no-brasil-cresce-e-70-da- populacao-esta-conectada.

CUNHA, Regina. Compreensão de uma prática pedagógica transdisciplinar: reflexões com base em cenário formativo. 2017. 134 páginas. Dissertação de Mestrado em Educação, Linguagem e Tecnologias, Universidade Estadual de Goiás – UEG, Anápolis-GO. 2017.

FREIRE, Paulo. Política e educação: ensaios. São Paulo: Cortez, 1995.

GAJARDO, Marcela. Ivan Illich. Recife: Fundação Joaquim Nabuco; Editora Massangana, 2010.

GEERTZ, Clifford. A interpretação de culturas. Rio de janeiro: Guanabara Kogan, 1989.

MASETTO, Marcos T. Mediação pedagógica e o uso da tecnologia. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 8. ed. Campinas, SP: Papirus, 2006. p. 133-173.

MORAES, Maria Cândida. Novas tendências para o uso das tecnologias da informação na educação. 1998. Disponível em: http://www.edutec.net/Textos/Alia/MISC/edmcand2.htm

MORAES, Maria Cândida. Ecologia dos saberes: complexidade, transdisciplinaridade e educação: novos fundamentos para iluminar novas práticas educacionais. São Paulo: Antakarana/WWH- Willis Harman House, 2008.

MORAN, José Manuel. Mudanças na comunicação pessoal. São Paulo: Paulinas, 1998.

MORAN, José Manuel. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias audivisuais e telemáticas. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Mrcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 12. ed. Campinas,SP: Papirus. 2006. p. 11-66.

MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, S.P: Papirus, 2000.

MORIN, Edgar. Educar na era planetária – o pensamento complexo como método de aprendizagem pelo erro e incerteza humana. / Elaborado para a UNESCO por Edgar Morin, Emilio Roger Ciurana, Raul Domingo Mota; tradução sandraTrabuccoValenzuela. 2 ed. São Paulo: Cortez, Brasília, DF: UNESCO, 2007.

NICOLESCU, Basarab. O manifesto da transdisciplinaridade. São Paulo: TRIOM, 1999.

PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.

MANNHEIM, Karl. O problema sociológico das gerações. In: FORACCHI, Marialice M. (org.). Karl Mannheim: Sociologia. São Paulo: Ática, 1982. p. 67‐95.

SUANNO, João Henquique. A criatividade na educação infantil: um olhar complexo e transdisciplinar. In: TORRE, Saturnino de La; PUJOL, M.A., RAJADELL, N.; BORJA, M. (coords.). Innovación y creatividad (CD-ROM). Barcelona, 2010.

VALENTE, Jonas. Brasil é o quinto país em ranking de uso diário de celulares no mundo. Brasília: Agência Brasil, 2019. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2019-01/brasil-foi-5o-pais-em-ranking-de- uso-diario-de-celulares-no-mundo

VARELA, Francisco J. O caminhar faz a trilha. In: THOMPSON, William INWIN. Gaia: uma teoria do conhecimento. São Paulo: Gaia, 2000.

TORRE, Saturnino de La; MORAES, Maria Candida; TEJADA, José; PUJOL, Maria Antonia. Decálogo sobre transdisciplinaridade e ecoformação. In: TORRE, Saturnino de La; MORAES, Maria Candida; PUJOL, Maria Antonia. Transdisciplinaridade e Ecoformação: um novo olhar sobre a educação. Tradução: Suzana Vidigal. São Paulo: Triom, 2008. p. 19-61.

TOSHI, Mirza Seabra. Comunicação mediada por dispositivo indutor: elemento novo nos processos educativos. In: Didática e escola em uma sociedade complexa/ Org. José Carlos Libâneo e Marilza Vanessa Rosa Suanno. Goiânia: CEPED, 2011.

Published

2021-07-20

How to Cite

Cunha, R. C. A. (2021). Education mediated by digital thechnologies: new perspective and chanllenges . Pesquisa E Debate Em Educação, 11(2), 1–11, e32922. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.32922

Issue

Section

Applied research