Architectural project for Early Childhood Education Centers (CEI)
architectural program proposal
DOI:
https://doi.org/10.34019/2237-9444.2025.v15.46858Keywords:
Early Childhood Education Center, Daycare case studies, Architectural program, Early childhood spacesAbstract
This research addresses questions about the architectural design of Early Childhood Education Centers – CEIs in the city of São Paulo, with the objectives of analyzing the existing proposed typologies, the needs of each component of the program and presenting a program based on these analyses. These results are partial of larger research that will result in a “standard” architectural project made with prefabricated reinforced concrete. The methodological procedures include bibliographical review, field surveys in CEIs, consultation of municipal archives and the National Education Development Fund (FNDE), redesigns, graphical and tectonic analyzes of existing projects and a proposal for a complete program with its dimensions. The results result in a proposal for a program of needs and its dimensions that will be fundamental for research, teaching and design practice.
Downloads
References
CAMARU, Juliana dos Santos. O cuidar e o educar na proposta e na programação de atendimento da creche da rede direta paulistana (1970-1982). In: PANIZZOLO, Claudia; CRUZ, José Ildon Gonçalves da. (org). Infância, cultura, história: a produção e os percursos da pesquisa. São Paulo: EFCLH-USP, 2024. p. 36-56. Disponível em: https://repositorio.unifesp.br/items/d29c5871-df31-4f90-ba88-8cf508b96c69. Acesso em: 24 nov. 2024.
CMSP. CÂMARA MUNICIPAL DE SÃO PAULO. Semana de Debates sobre o atendimento à criança de zero a sete anos. São Paulo, 1974, p. 10.
ESTÚDIO FOLHA. Com fila zerada, creches de SP têm atendimento integral e 5 refeições ao dia. São Paulo, abr. 2024. Disponível em: https://estudio.folha.uol.com.br/prefeitura-de-saopaulo/2024/04/com-fila-zerada-acesocreches-de-sp-tem-atendimento-integral-e-5-refeicoes-ao-dia.shtml. Acesso em: 3 jun. 2024.
FUNDAÇÃO ABRINQ. Cenário da Infância e Adolescência no Brasil. São Paulo: Abrinq, 2024.
FUNDO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO DA EDUCAÇÃO (Brasil). Diretoria de Gestão, Articulação e Projetos Educacionais. Elaboração de projetos de edificações escolares: educação infantil / Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação, Diretoria de Gestão, Articulação e Projetos Educacionais. Brasília: FNDE, 2017. (Manual de Orientações Técnicas; v. 2). Disponível em: https://www.mprj.mp.br/documents/20184/1232335/volume_2elaboracao_de_projetos_ed._escolares_ed._infantil.pdf. Acesso em: 25 nov. 2024.
FUNDO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO DA EDUCAÇÃO (FNDE). Disponível em: https://www.gov.br/fnde/pt-br. Acesso em: 15 ago. 2024.
FUNDO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO DA EDUCAÇÃO (FNDE). Disponível em: https://www.gov.br/fnde/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/programas/proinfancia/projetos-arquitetonicos-para-construcao/projeto-tipo-1. Acesso em: 08 dez. 2024.
MAGISTÉRIO. Secretaria Municipal de Educação. Magistério, São Paulo, SME / COPED, Edição especial, n. 3., 2017. Disponível em: https://acervodigital.sme.prefeitura.sp.gov.br/wp-content/uploads/2021/07/Rev-Magisterio-das-Creches.pdf. Acesso em: 3 jun. 2024.
MARCÍLIO, Maria Luiza. A roda dos expostos e a criança abandonada na história do Brasil: 1726-1950. História social da infância no Brasil. São Paulo: Cortez, 2016. Disponível em: https://biblio.fflch.usp.br/Marcilio_ML_56_2785923_ARodaDosExpostosEACriancaAbandonadaNaHistoriaDoBrasil1726-1950.pdf. Acesso em: 08 nov. 2024.
PREFEITURA DA CIDADE DE SÃO PAULO. Cidade de São Paulo Infraestrutura Urbana e Obras. 2022. Disponível em: https://www.prefeitura.sp.gov.br/cidade/secretarias/obras/empreendimentos/index.php?p=324097. Acesso em: 22 nov. 2024.
PREFEITURA DA CIDADE DE SÃO PAULO. Secretaria Municipal de Educação. Educação Infantil Parcerias da Educação Infantil. [s.d]. Disponível em: http://dados.prefeitura.sp.gov.br/pt_PT/dataset/parcerias-ed-infantil. Acesso em: 10 out. 2024.
SANTOS, M. C. T. História dos Centros de Educação Infantil. Revista Gestão & Educação, ago. 2023, p. 64-71. Disponível em: http://revista.faconnect.com.br/index.php/GeE/article/view/404/383. Acesso em: 07 fev. 2024.
SCAVONE, Darci Terezinha de Luca. Marcas da história da creche na cidade de São Paulo: as lutas no cotidiano (1976-1984). Dissertação (mestrado) em Educação da Universidade São Francisco. Orientação de: Moysés Kuhlmann Junior. Itatiba, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rafael Antonio Cunha Perrone; Maria Augusta Justi Pisani; Rafael Patrick Schimidt

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.














