Architectural project for Early Childhood Education Centers (CEI)

architectural program proposal

Authors

  • Rafael Antonio Cunha Perrone Universidade Presbiteriana Mackenzie, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, São Paulo, São Paulo, Brasil
  • Maria Augusta Justi Pisani Universidade Presbiteriana Mackenzie, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, São Paulo, São Paulo, Brasil https://orcid.org/0000-0002-0467-2854
  • Rafael Patrick Schimidt Universidade Presbiteriana Mackenzie, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, São Paulo, São Paulo, Brasil https://orcid.org/0000-0001-8564-3707

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2025.v15.46858

Keywords:

Early Childhood Education Center, Daycare case studies, Architectural program, Early childhood spaces

Abstract

This research addresses questions about the architectural design of Early Childhood Education Centers – CEIs in the city of São Paulo, with the objectives of analyzing the existing proposed typologies, the needs of each component of the program and presenting a program based on these analyses. These results are partial of larger research that will result in a “standard” architectural project made with prefabricated reinforced concrete.  The methodological procedures include bibliographical review, field surveys in CEIs, consultation of municipal archives and the National Education Development Fund (FNDE), redesigns, graphical and tectonic analyzes of existing projects and a proposal for a complete program with its dimensions. The results result in a proposal for a program of needs and its dimensions that will be fundamental for research, teaching and design practice.

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Author Biographies

Rafael Antonio Cunha Perrone , Universidade Presbiteriana Mackenzie, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, São Paulo, São Paulo, Brasil

Graduado em arquitetura e urbanismo pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (FAUUSP,1974) mestre em Administração Pública pela Escola de Administração de Empresas da Fundação Getúlio Vargas (FGV-SP, 1983) doutor pela FAUUSP (1993) e livre-docente pela FAUUSP (2008). Professor de Projeto na graduação e pós-graduação na FAUUSP e na Universidade Presbiteriana Mackenzie (FAUMACK).
Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/3627961063335220

Maria Augusta Justi Pisani, Universidade Presbiteriana Mackenzie, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, São Paulo, São Paulo, Brasil

Graduada em Arquitetura e Urbanismo na Faculdade Farias Brito (1979) especialista em restauro pela FAUUSP (1982), mestra e doutora pela Escola Politécnica da Universidade de São Paulo (EPUSP,1998). Professora de Projeto no Instituto federal de São Paulo (IFSP,1985-2008). Professora do programa de pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo da FAUMACK.
Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/6763009040782062

Rafael Patrick Schimidt, Universidade Presbiteriana Mackenzie, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, São Paulo, São Paulo, Brasil

Graduado em Arquitetura e Urbanismo pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Mestre em Arquitetura e Urbanismo pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (2009). Doutor em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (FAUMACK, 2016). Professor de Projeto na FAUMACK.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/5852315500215152

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Published

2025-12-10

How to Cite

Perrone , R. A. C., Pisani, M. A. J., & Schimidt, R. P. (2025). Architectural project for Early Childhood Education Centers (CEI): architectural program proposal. Pesquisa E Debate Em Educação, 15, 1–17, e46858. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2025.v15.46858

Issue

Section

Dossiê: Educação e espaços de ensino e aprendizagem: projeto e gestão