Northeast region studies about Pibid and contributions to teacher education

a systematic review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2024.v14.41701

Keywords:

Education, Teacher Training, Pedagogical Practices, Public policies for teacher training, PIBID

Abstract

The objective of this work is to review the literature of studies in the northeast region of Brazil, about the Institutional Scholarship Program for Teaching Initiation (PIBID) and its contributions to teacher training. This is a systematic review and is outlined in a bibliographical research, so, as part of the methodological procedures, we carried out the search for studies through the Catalog of Theses and Dissertations of CAPES, which went through stages of survey, selection and analysis. Eight papers that met the inclusion criteria defined for this review were selected. In the review, two categories of analysis were considered (a) contributions to the initial and continuing education of PIBID scholarship holders and supervisors and (b) implications for the practice of beginning professors who graduated from PIBID. In general, in the results found, we infer that the PIBID brings contributions to teacher training and the studies focus on the main points that permeate these contributions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kymberli Ramos, university of the state of para

Graduada em Licenciatura em Matemática UEPA). Mestranda em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação na linha de formação de professores e práticas pedagógicas (UEPA). Membro do Grupo de Pesquisa em Educação Matemática e Tecnologias liderado pela Profa. Dra. Rosineide Jucá.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/4945414348590833.

Marília Pantoja, university of the state of para

Graduated in Pedagogy from the University of the State of Pará - UEPA. Master's student in Education at the Graduate Program in Education at UEPA.

Rosineide Jucá, university of the state of para

Professor Dr. from the State University of Pará. He works in the Mathematics Degree Course and in the Graduate Program in Education

Pedro Sá, university of the state of para

 

 

References

ALVES, Larissa da Conceição. Saberes experienciais da docência para a educação básica: narrativas de pedagogas egressas do PIBID/UEFS. 2022, 104f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2022. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=12196852. Acesso em: 20 jul. 2023.

AMBROSETTI, Neusa Banhara et al. Contribuições do PIBID para formação inicial de professores: o olhar dos estudantes. Educação em Perspectiva, Viçosa: MG, v. 4, n. 1, p. 151-174, jan./jun. 2013. Disponível em: https://perio dicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/6615. Acesso em: 20 jul. 2023.

ANJOS, Lucélia Carla da Silva; COSTA, Ideuvaneide Gonçalvez. A contribuição do PIBID à formação docente. In: SEMINÁRIO DE SOCIALIZAÇÃO DO PIBID-UNIFAL-MG, 1., Belo Horizonte: Unifal, 2012. Disponível em: https://www.academia.edu/13917071/ A_contribui%C3%A7%C3%A3o_do_PIBID_%C3%A0_forma%C3%A7%C3%A3o_docente. Acesso em: 20 jul. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. PIBID: Apresentação. Brasília, MEC, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/pibid. Acesso em: 20 jul. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria Normativa nº 38, de 12 de dezembro de 2007. Brasília: MEC, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/portaria_pibid .pdf. Acesso em: 20 jul. 2023.

CAVALCANTE, Maria Mikaele da Silva. Permanecer ou evadir da docência? Estudo sobre perspectivas de professores iniciantes egressos do PIBID UECE. 2018, 156f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2018. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=6129716. Acesso em: 20 jul. 2023.

CAPES. Pibid - Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência. Brasília: CAPES, 2023.

COSTA, Viviane Grace. Afetos, memórias e narrativas do PIBID história. UFRJ (2011-2014): Uma "Casa Comum" para formação de professoras? 2022, 208f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2022. Disponível em: https://ppge.educacao.ufrj.br/dissertacoes2021/dViviane% 20Grace%20 Costa.pdf. Acesso em: 20 jul. 2023.

GALVÃO, Maria Cristiane Barbosa; RICARTE, Ivan Luiz Marques. Revisão sistemática da literatura: conceituação, produção e publicação. Logeion: filosofia da informação. Rio de Janeiro, RJ, v. 6, n. 1, p. 57-73, set. 2019/fev. 2020. Disponível em: https://sites.usp.br/dms/wp-content/uploads/sites/575/2019/12/Revis%C3%A3o-Sistem%C3%A1tica-de-Literatura.pdf. Acesso em: 20 jul. 2023.

GIROTTO, Eduardo Donizeti; MORMUL, Najla Mehanna; FRANCISCHETT, Mafalda Nesi. O PIBID como possibilidade de formação docente e de aproximação entre os lugares. In.: MARTELLI, Andrea Cristina; CASTELA, Greice da Silva (orgs.). Vivências e experiências nas escolas: construindo a profissão docente. Curitiba: CRV, 2013, p. 21-32. Disponível em: https://www5.unioeste.br/portalunioeste/arquivos/pibid/Livros_PIBID/Vivenciaseexperienciasnaescola_construindoaprofissaodocenteAndreaMartellieGreicedaSilvaCastela.pdf. Acesso em: 20 jul. 2023.

LIMA, João Paulo Mendonça. Uma luz no fim do túnel: o PIBID como possibilidade de melhoria da formação inicial de professores no curso de licenciatura em química da Universidade Federal de Sergipe/Campus de São Cristóvão. 2018, 204f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2018. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=6342669. Acesso em: 20 jul. 2023.

ROQUE, Elaine da Silva. O programa institucional de bolsa de iniciação à docência no curso de pedagogia da Universidade Federal de Alagoas (PIBID pedagogia/UFAL): contribuições para a formação inicial e continuada de professores. 2018, 132f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2018. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7377285. Acesso em: 20 jul. 2023.

SANTOS, Maiane Fonseca. A contribuição do PIBID para a formação dos bolsistas ID e a formação continuada dos supervisores: uma leitura dos coordenadores de área. 2020, 107f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, 2020. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/ sucupira/ public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=10514839. Acesso em: 20 jul. 2023.

SOUSA, Angélica Silva de; OLIVEIRA, Guilherme Saramago de; ALVES, Laís Hilário. A pesquisa bibliográfica: princípios e fundamentos. Cadernos da Fucamp. Minas Gerais: Fucamp, v. 20, n. 43, p. 64-83, 2021. Disponível em: https://revistas.fucamp .edu.br/index.php/cadernos/article/view/2336. Acesso em: 20 jul. 2023.

SOUSA, Francisco Jacqueson da Silva. O PIBID na formação docente dos graduandos em história da FAFIDAM. 2019, 119f. Dissertação (Mestrado Acadêmico Intercampi em Educação e Ensino) – Universidade Estadual do Ceará, Limoeiro do Norte, 2019. Disponível em:https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=9929357. Acesso em: 20 jul. 2023.

SOUSA, Jucyelle da Silva. O professor iniciante, egresso do programa institucional de bolsa de iniciação à docência e o seu fazer profissional, na escola. 2018, 157f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2018. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=6693039. Acesso em: 20 jul. 2023.

SOUSA, Scarlet da Silva. O PIBID na formação de professores: trajetórias e vivências de estudantes cotistas do curso de pedagogia. 2021, 136f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2021. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclus. Acesso em: 20 jul. 2023.

Published

2024-12-03

How to Cite

Ramos, K. L. S., Pantoja, M. S., Jucá, R. de S. de, & Sá, P. F. de. (2024). Northeast region studies about Pibid and contributions to teacher education: a systematic review. Pesquisa E Debate Em Educação, 14, p. 1–16, e41701. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2024.v14.41701

Issue

Section

Applied research