Children and remote learning in the context of the pandemic

some studies

Authors

  • Ana Lucia Rodrigues Cardoso Abrantes Universidade de São Caetano do Sul, Mestrado Profissional em Educação, São Caetano do Sul, São Paulo, Brasil https://orcid.org/0000-0002-2024-1763
  • Maria Fátima Universidade de São Caetano do Sul, São Caetano do Sul, São Paulo, Brasil. Universidade Presbiteriana Mackenzie. https://orcid.org/0000-0003-4945-8752

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2024.v14.41249

Keywords:

Education, Emergency remote teaching, Children's listening

Abstract

This article aims to investigate how children were heard during the period of remote teaching, established by the educational sector during the covid-19 pandemic, in the years 2020 and 2021. This is a bibliographic study carried out based on a survey of research and scientific articles that addressed the topic during the period. Fourteen works were found, including one that listened to children. It was concluded that the suspension of classes affected different segments of the school community and influenced children's learning. The private sector was better prepared than the public, and children with greater economic vulnerability were most harmed. Thus, challenges were observed in adapting the segments that make up the school and difficulties faced by children were noted. Based on the research results, the importance of listening to children is highlighted, in order to structure actions that overcome obstacles such as those that arose during remote education.

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Author Biographies

Ana Lucia Rodrigues Cardoso Abrantes, Universidade de São Caetano do Sul, Mestrado Profissional em Educação, São Caetano do Sul, São Paulo, Brasil

Graduada em Psicologia (UMESP), Graduada em Pedagogia (UNIABC). Pós-graduada em Psicopedagogia (Uni-A), Pós-graduada em Educação Infantil (FAQ). Mestra em Educação (USCS).  Professora de Educação Infantil e anos iniciais do Ensino Fundamental na Secretaria de Educação de Santo André – SP.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/1084222212901640 

Maria Fátima, Universidade de São Caetano do Sul, São Caetano do Sul, São Paulo, Brasil. Universidade Presbiteriana Mackenzie.

Graduada em Pedagogia (PUC-SP). Mestra em Educação (USP). Doutora em Comunicação e Simiótica (PUC/SP). Tem pós-doutorado em Políticas e Práticas da Educação Básica e Formação de Professores (FCC). Atua em cursos de graduação e pós-graduação em Educação. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em formação de professores, atuando principalmente nos seguintes temas: base de conhecimento para o ensino, desenvolvimento profissional da docência, aprendizagem profissional da docência, (multi) letramentos e práticas pedagógicas.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/2272192785424412  

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Published

2024-06-21

How to Cite

Abrantes, A. L. R. C., & Andrade, M. F. R. de . (2024). Children and remote learning in the context of the pandemic: some studies . Pesquisa E Debate Em Educação, 14, 1–16, e41249. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2024.v14.41249

Issue

Section

Applied research