Social Representations about the School

Analysis of the speeches of young people in a situation of school dropout, residents of the Nova Esperança favela, in the city of Santa Luzia, in Minas Gerais.

Authors

  • Liliane da Conceição Rosa da Silva Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-8884-2311
  • Lúcio Alves de Barros Universidade do Estado de Minas Gerais, Faculdade de Educação, Departamento de Fundamentos Sócio Histórico Filosófico da Educação, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2023.v13.38898

Keywords:

Poor youth, Periferia, Evasão escolar, Representações sociais, Escola

Abstract

This article aims to present and discuss the Social Representations of the school expressed by young residents of the Nova Esperança favela, a peripheral territory located in the city of Santa Luzia, in the state of Minas Gerais. The article addresses the results of a research carried out within the scope of the Postgraduate Master's Program in Education and Human Formation, at the Faculty of Education, at the State University of Minas Gerais, which sought to analyze the statements and perceptions of young people who dropped out of the school system. Throughout the text we address the Theory of Social Representations, we discuss the conditions associated with the schooling process of young people living in socioeconomic outskirts, we present the territory and the subjects researched and, finally, based on the experiences narrated by these subjects, we describe the Social Representations with which the school is identified by them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Liliane da Conceição Rosa da Silva, Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil.

Graduada em Ciências Sociais (UFMG). Especialista em Gestão Pública (UEMG). Mestra em Educação e Formação Humana (UEMG). Professora de Sociologia da Secretaria de Estado da Educação de Minas Gerais.

Currículo Lattes:  http://lattes.cnpq.br/7883126004362921

Lúcio Alves de Barros, Universidade do Estado de Minas Gerais, Faculdade de Educação, Departamento de Fundamentos Sócio Histórico Filosófico da Educação, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil.

Graduado em Ciências Socias (UFJF). Mestre em Sociologia (UFMG). Doutor em Ciências Humanas (UFMG). Professor de Antropologia da Educação, do Departamento de Fundamentos Sócio Histórico Filosófico da Educação, da Faculdade de Educação, da Universidade do Estado de Minas Gerais. Professor do Mestrado em Segurança Pública Profissional, da Faculdade de Políticas Públicas e Gestão de Negócios, da Universidade do Estado de Minas Gerais.  Publicou em 2020 o livro Educação encarcerada. Estudos sobre mulheres reclusas e estudantes: Curitiba: Ed. CRV, 2020. 

Currículo Lattes:  http://lattes.cnpq.br/2848712524690419 

References

ALAMINOS, Cláudia. Evasão escolar na adolescência: necessidade ou ideologia? In: Simpósio Internacional do Adolescente, 2. São Paulo, 2005.

ÁVILA, Milene Peixoto. Periferia é periferia em qualquer lugar? Dissertação de Mestrado. UFSCAR: São Carlos, 2006.

COSTA, Maria Helena Ribeiro. As causas da evasão escolar: um estudo de caso numa unidade de ensino da rede municipal de salvador. Monografia de Especialização - Associação Baiana de Educação e Cultura-ABEC, Salvador, 2004.

DUARTE, Aldimar Jacinto; GUIMARÃES, Maria Tereza Canezin. A mediação escolar na formação de jovens da periferia. 2012.

FLICK, Uwe. Uma introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Bookman, 2004.

FLICK, Uwe. Introdução a metodologia de pesquisa: um guia para iniciantes. Porto Alegre: Penso, 2013.

LEANDRO, Leonardo Dantas. Representações sociais da Escola SESC de Ensino Médio (integral e residência) por seus alunos egressos. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estácio de Sá, Rio de Janeiro, 2014. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=1782066. Acesso em: 31 ago. 2022.

LEÃO, Geraldo Magela Pereira. Experiências da desigualdade: os sentidos da escolarização elaborados por jovens pobres. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 1, p. 3-48, jan. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/BTtCp6THPYXGqHqMDsjLxJh/?lang=pt&format=pdf.

Acesso em: 31 ago. 2022.

LOPES, Telma Jannuzzi da Silva. As Representações sociais e a educação. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO PARANÁ, 11, 2013, Curitiba. Anais [...]. Curitiba, set., 2013. p. 25157-25167. Disponível em https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2013/9077_6744.pdf . Acesso em: 31 ago. 2022.

MENGA, Lüdke; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU. 1986.

MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. 11. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

OLIVEIRA, Flávio Augusto Ferreira. O sentido pessoal da escola e o sofrimento em adolescentes com dificuldades no processo de escolarização. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Estadual do Maringá, Maringá, 2012. Disponível em: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3068. Acesso em: 31 ago. 2022.

OLIVEIRA, Márcio. Representações sociais e sociedades: a contribuição de Serge Moscovici. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo v. 19, n. 55, p. 180-186, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/hxygmJs8PvY8S54bqn8hdzQ/?lang=pt. Acesso em: 31 ago. 2022.

PEREGRINO, Mônica. Juventude e escola: elementos para a construção de duas abordagens. In: DAYRELL, Juarez; MOREIRA, Ignez Costa; STENGEL, Márcia (org.). Juventudes contemporâneas: um mosaico de possibilidades. Belo Horizonte: PUC Minas, 2011.

SILVA, Jailson de Souza (org.). O que é favela, afinal? Rio de Janeiro: Observatório de Favelas do Rio de Janeiro, 2009.

TRINDADE, Fabiana Ribeiro Brito. Uma questão social: jovens fora da escola e do mundo do trabalho no universo popular. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Departamento de Ciências Sociais, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/27445/27445.PDF. Acesso em: 31 ago. 2022.

Published

2023-12-13

How to Cite

Silva, L. da C. R. da ., & Barros, L. A. de. (2023). Social Representations about the School: Analysis of the speeches of young people in a situation of school dropout, residents of the Nova Esperança favela, in the city of Santa Luzia, in Minas Gerais. Pesquisa E Debate Em Educação, 13, p. 01–14, e38898. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2023.v13.38898

Issue

Section

Applied research