Textbook and teachers’ perception em the contexto and ethnobotâny
DOI:
https://doi.org/10.34019/2237-9444.2023.v13.38720Keywords:
Science teaching, Educational tool, Educational practice, Common knowledgeAbstract
The use of didactic resources has facilitated the understanding of specific concepts and helped the teacher in the mediation of knowledge. This study aimed to verify the approach to Brazilian biodiversity and ethnobotany in Science textbooks for the final years of elementary school and to analyze the conception of Science teachers on the subject of ethnobotany and its application in teaching. The collections of Science textbooks between 2013 and 2018 were analyzed, and a questionnaire was applied to nine teachers who work in the Science area. The textbooks approach the studied themes in a superficial way, through specific concepts, and present methods that direct knowledge in the student's language, and the teachers briefly address the themes of botany and local knowledge. In this bias, textbooks and teachers present a deficient teaching with subsidies that allow the conduction of knowledge, for a possible promotion of teaching and learning.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, Ulysses Paulino.; LUCENA, Reinaldo Farias Paiva de.; CUNHA, Luiz Vital Fernandes Cruz da. (orgs.). Métodos e técnicas na pesquisa etnobiológica e etnoecológica. Recife: NUPEEA, 2010.
AOKI, Virginia. EJA moderna: educação de jovens e adultos. São Paulo: Moderna, 2013.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 70. ed. São Paulo, 2011 [1977].
BERBEL, Neusi Aparecida Navas. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: ciências sociais e humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 25-40, 2011. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/10326/0. Acesso em: 12 mar. 2022.
BEZERRA, Rafael Gonçalves; SUESS, Rodrigo Capelle. Abordagem do Bioma Cerrado em Livros Didáticos de Biologia do Ensino Médio. HOLOS, Natal, v. 1, n. 29, p. 233-242, 2013. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/1289. Acesso em: 12 mar. 2022.
BOUCHRANE, Edi. Uso tradicional de plantas medicinales como antiasmáticas y anticatarrales en el municipio Santa Clara. Tese (Doutorado em Licenciado en Ciencias Farmacéuticas). Universidad Central “Martha Abreu” de Las Villas. Santa Clara, Cuba, 2014. 81f.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2018a.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: SEF/MEC, p. 126, 1997b.
BULGRAEN, Vanessa Cristina. O papel do professor e sua mediação nos processos de elaboração do conhecimento. Revista conteúdo, Capivari, v. 1, n. 4, p. 30-38, 2010.
CASTRO, Luis Roberval Bortoluzzi et al. Os biomas brasileiros nos livros didáticos de ciências: um olhar ao pampa gaúcho. Revista electrónica de investigación en educación en ciencias, Buenos Aires, v. 14, n. 1, p. 38-49, 2019. Disponível em: https://reiec.unicen.edu.ar/reiec/article/view/249. Acesso em: 18 mar. 2022.
CHASSOT, Ático. A educação no ensino da química. Ijuí: UNIJUÍ, 1990a. p. 118.
CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. Unijuí, 2018b.
CARNEVALLE, Maíra Rosa. Araribá mais: ciências. São Paulo: Moderna, 2018.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Ensino e aprendizagem de ciências: referenciais teóricos e dados empíricos das sequências de ensino investigativas (SEI). O uno e o diverso na educação. Uberlândia: EDUFU, 2011, p. 253-266. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/002264922. Acesso em: 12 mar. 2022.
CASTOLDI, Rafael; POLINARSKI, Celso Aparecido. A utilização de Recursos didático-pedagógicos na motivação da aprendizagem. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE CIÊNCIA E TECNOLOGIA, 1., 2009, Ponta Grossa. Anais eletrônicos [...] Ponta Grossa: Universidade Tecnológica Federal do Paraná, 2009, p. 684-692. Disponível em: <https://atividadeparaeducacaoespecial.com/wp-content/uploads/2014/09/recursos-didatico-pedagógicos.pdf>. Acesso em: 12 mar. 2022.
FONSECA-KRUEL, Viviane Stern da; PEIXOTO, Ariane Luna. Etnobotânica na reserva extrativista marinha de Arraial do Cabo, RJ, Brasil. Acta Botanica Brasilica, São Paulo, v. 18, n. 1, p. 177-190, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/abb/a/SGSG4jG5XxJNwbmpXjFmtGN/?lang=pt&format=html. Acesso em: 18 mar. 2022.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
KATO, Danilo Seithi. Apresentação: PROFB – Observatório da educação para biodiversidade e a caravana da diversidade: experiências de pesquisa no formato de Bionarrativas Sociais (BIONAS). In: KATO, Danilo Seithi (Org.). BIONAS: para formação de professores de Biologia. São Paulo: LF editora, 2020.
LIMA FILHO, Francisco de Souza et al. A importância do uso de recursos didáticos alternativos no Ensino de Química: uma abordagem sobre novas metodologias. Enciclopédia Biosfera, Jandaia, v. 7, n. 12, p. 166-173, 2011. Disponível em: https://conhecer.org.br/ojs/index.php/biosfera/article/view/4272. Acesso em: 18 mar. 2022.
LOPES, Sônia; AUDINO, Jorge. Inovar ciências da natureza: ensino fundamental, anos finais. 1. ed. São Paulo: Saraiva, 2018.
MACHADO, Daniane Stock et al. Resolução de Problemas: Análise em Livros Didáticos de Ciências da Natureza. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 11., 2017, Florianópolis. Anais eletrônicos [...] Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2017. p. 1-8. Disponível em: https://docplayer.com.br/61191046-Resolucao-de-problemas-analise-em-livros-didaticos-de-ciencias-da-natureza.html. Acesso em: 12 mar. 2022.
MASETTO, Marcos Tarciso. Competência pedagógica do professor universitário. Summus editorial, 2012.
PAGAN, Alice Alexandre. Biologia para o autoconhecimento: algumas considerações autobiográficas. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 11., 2017, Florianópolis. Anais eletrônicos [...] Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2017. p. 1-9. Disponível em: https://www.abrapec.com/enpec/xi-enpec/anais/busca.htm?query=Biologia+para+o+autoconhecimento%3A+algumas+considera%E7%F5es+autobiogr%E1ficas. Acesso em: 12 mar. 2022.
PECLY, Nathalia; MORAES, Maíra. Análise do conteúdo de artrópodes em livros didáticos de ciências. Ensino de ciências e tecnologia em revista–ENCITEC, Santo Ângelo, v. 12, n. 1, p. 151-166, 2022. Disponível em: https://san.uri.br/revistas/index.php/encitec/article/view/68. Acesso em: 22 mar. 2022.
PEREIRA, Ana Maria; SANTANA, Margarida; WALDHELM, Mônica. Projeto apoema ciências. 2. ed. São Paulo: do Brasil, 2015.
PINTO, Luiza Frigo et al. Percepções de estudantes dos anos iniciais do Ensino Fundamental sobre o Bioma Pampa. Ensino, saúde e ambiente, Niterói, v. 13, n. 1, 2020. Disponível em: https://periodicos.uff.br/ensinosaudeambiente/article/view/27546. Acesso em: 22 mar. 2022.
RIO GRANDE DO SUL. Referencial curricular gaúcho: Ciências da Natureza. Secretaria de Estado da Educação, Departamento Pedagógico. v. 1. Porto Alegre, 2018.
SANTOS, Bruna Bertoloni dos; CAMPOS, Luciana Maria Lunardi. Plantas medicinais na escola: uma experiência com estudantes dos anos iniciais do ensino fundamental. Revista de ensino de ciências e matemática – REnCiMa, São Paulo, v. 10, n. 5, p. 271-290, 2019. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/1940. Acesso em: 12 mar. 2022.
SANTOS, Cleidilene de Jesus Souza et al. Ensino de ciências: novas abordagens metodológicas para o ensino fundamental. Revista monografias ambientais – REMOA, Santa Maria, v. 14, p. 217-227, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/index.php/remoa/article/view/20458. Acesso em: 15 mar. 2022.
SANTOS, Elaine Fernanda; SANTOS, Sindiany Suelen Caduda; PAGAN, Alice Alexandre. Concepções de biodiversidade para futuros professores de Ciências da Natureza. Revista de ensino de ciências e matemática – RenCiMa, São Paulo, v. 12, n. 4, p. 1-25, 2021. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/2931. Acesso em: 12 mar. 2022.
SILVA, Maria do Amparo dos Santos et al. Utilização de Recursos Didáticos no processo de ensino e aprendizagem de Ciências Naturais em turmas de 8º e 9º anos de uma Escola Pública de Teresina no Piauí. In: CONGRESSO NORTE NORDESTE DE PESQUISA E INOVAÇÃO, 7., 2012, Palmas. Anais eletrônicos [...] Palmas: Instituto Federal de Tocantins, 2012. Disponível em: https://propi.ifto.edu.br/ocs/index.php/connepi/vii/paper/view/3849. Acesso em: 15 mar. 2022.
SIQUEIRA, André Boccasius; PEREIRA, Samira Martins. Abordagem etnobotânica no ensino de Biologia. Revista eletrônica do mestrado em educação ambiental - REMEA, Rio Grande, v. 31, n. 2, p. 247-260, 2014. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/4711. Acesso em: 22 mar. 2022.
SOUZA, Salete Eduardo de. O uso de recursos didáticos no ensino escolar. In: I Encontro de Pesquisa em Educação, IV Jornada de Prática de Ensino, XIII Semana de Pedagogia da UEM: "Infância e Práticas Educativas”. Arquivo mudi, Maringá, PR, v. 11, n. Supl 2, p. 110-114, 2007.
THOMPSON, Miguel; RIOS, Eloci Peres. Observatório de ciências. 3. ed. São Paulo: Moderna. 2018.
URSI, Suzana et al. Ensino de Botânica: conhecimento e encantamento na educação científica. Revista estudos avançados, São Paulo, SP. v. 32, n. 94, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/fchzvBKgNvHRqZJbvK7CCHc/abstract/?lang=pt. Acesso em: 18 mar. 2022.
VASCONCELOS, Simão Dias; SOUTO, Emanuel. O livro didático de ciências no ensino fundamental – proposta de critérios para análise do conteúdo zoológico. Ciência & educação, v. 9, n. 1, p. 93-104, 2003.
VASQUES, Diego Tavares; FREITAS, K. de Cassia; URSI, Suzana. Aprendizado ativo no ensino de botânica. São Paulo: Instituto de Biociências, Universidade de São Paulo, 2021.
VIECHENESKI, Juliana Pinto; LORENZETTI, Leonir; CARLETTO, Marcia Regina. Desafios e práticas para o ensino de ciências e alfabetização científica nos anos iniciais do ensino fundamental. Atos de pesquisa em educação, Blumenau, v. 7, n. 3, p. 853-876, 2012. Disponível em: https://bu.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/3470. Acesso em: 12 mar. 2022.
XAVIER, Rosely Perez; SOUZA, Daniele Tristão de. O que os alunos pensam sobre o livro didático de inglês?. Trabalhos em linguística aplicada, Campinas, v. 47, p. 65-89, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tla/a/yCdhrgQFpsj6grKwLPQBFQr/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 mar. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Francieli Luana Sganzerla; Renata Godinho Soares; Vanderlei Folmer; Ailton Jesus Dinardi; Mara Regina Bonini Marzari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.