The class council in a high school course integrated to professional education
analysis from the counselors' perspective
DOI:
https://doi.org/10.34019/2237-9444.2023.v13.38634Keywords:
Class council, Evaluation, Integrated high school, Professional and technological educationAbstract
Starting from the perspective of evaluation as a pedagogical practice that constitutes a process of integral human formation, we sought to analyze the perception of teachers, students and pedagogical staff about the conception and function of the class council in an Integrated High School course at the Instituto Federal de Santa Catarina. In dialogue with authors such as Dalben (2010), Cruz (2005), Hoffmann (2009), Pizoli (2009), Luckesi (2011), Vasconcellos (1998), Freire (2005), Ramos (2014) and Saviani (2014), the concept of a council aligned with the Integrated High School proposal is discussed, considering the role and place of its agents in the development of this educational practice in a Federal Institute. This is a case study, with data collected through an online questionnaire and documentary research. It is concluded that the councils have made it difficult for students to become aware of their development and, for teachers and pedagogical staff, to carry out critical and integrated pedagogical work.
Downloads
References
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Estudo de Caso: seu potencial na educação. Cadernos de pesquisa, 49, p. 51-54, maio 1984 - Fundação Carlos Chagas. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/1427/1425. Acesso em: 5 jun. 2021.
ARAÚJO, Adilson Cesar. O Ensino Médio Integrado, uma aposta necessária. In: FEIJÓ, G. V.; SILVA, T. de F. (Org). Ensino e pesquisa em história e humanidades nos institutos federais de educação, ciência e tecnologia: desafios e perspectivas. Brasília: Ed. IFB, 2017.
CIAVATTA, Maria. A Formação Integrada: a escola e o trabalho como lugares de memórias e de identidade. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise N. Ensino médio integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005, p.83-106.
CRUZ, Carlos Henrique Carrilho. Conselho de classe: espaço de diagnóstico da prática educativa escolar. São Paulo: Loyola, 2005.
DALBEN, Angela Imaculada Loureiro de Freitas. Conselho de Classe. In: OLIVEIRA, D. A.; DUARTE, A. M. C.; VIEIRA, L. M. F. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG, Faculdade de Educação, 2010.
DALBEN, Angela Imaculada Loureiro de Freitas. Conselho de classe e avaliação: perspectivas na gestão pedagógica da escola. Campinas: Papirus, 2004.
DALBEN, Angela Imaculada Loureiro de Freitas. Trabalho escolar e conselho de classe. 4. ed. Campinas: Papirus, 1996.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 28. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.
FRIGOTTO, Gaudêncio (org.). Institutos federais de educação, ciência e tecnologia: relação com o ensino médio integrado e o projeto societário de desenvolvimento. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2018.
GAMELEIRA, Emmanuel Felipe de Andrade; MOURA, Dante Henrique. Ensino médio integrado: notas críticas sobre os rumos da travessia (2007-2016). Educação em análise, Londrina, v. 3, n. 1, p. 7–26, 2019. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/33480. Acesso em: 10 jul. 2023.
GODOY, Arilda Schimidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de administração de empresas, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 57-63, 1995. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rae/a/wf9CgwXVjpLFVgpwNkCgnnC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 7 ago. 2022.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere, volume 2; edição e tradução, Carlos Nelson Coutinho; co-edição, Luiz Sérgio Henriques e Marco Aurélio Nogueira. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.
HOFFMANN, Jussara. Avaliação mediadora: uma prática em construção da pré-escola à universidade. 32. ed. Porto Alegre: Mediação, 2009.
IFSC. Plano de desenvolvimento institucional do IFSC (2020-2024). Santa Catarina: IFSC, 2019. Disponível em: https://pdi.ifsc.edu.br/.
KOSIK, Karel. Dialética do concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
KUENZER, Acácia Zeneida. Sistema educacional e a formação de trabalhadores: a desqualificação do Ensino Médio Flexível. Ciência & saúde coletiva, v. 25, n. 1, p. 57-66, 2020. Disponível em https://www.scielo.br/pdf/csc/v25n1/1413-8123-csc-25-01-0057.pdf. Acesso em: 7 ago. 2022.
LAFFIN, Maria Hermínia Lage Fernandes. A constituição da docência entre professores de escolarização inicial de jovens e adultos. Ijuí: Ed. Ijuí, 2013.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem: componente do ato pedagógico. São Paulo: Cortez, 2011.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & educação, v. 12, n. 1, 2006, p. 117-128. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1516-73132006000100009. Acesso em: 10 ago. 2022.
PACHECO, Eliezer. Os institutos federais: uma revolução na Educação Profissional e Tecnológica. Natal: IFRN, 2010.
PARO, Vitor Henrique. Reprovação escolar: renúncia à educação. São Paulo: Xamâ, 2001.
PIZOLI, Rita de Cássia. A função do conselho de classe na organização do trabalho pedagógico escolar. In: Congresso Nacional de Educação. EDUCERE. PUCPR. 2009.
RAMOS, Marise. Filosofia da práxis e práticas pedagógicas de formação de trabalhadores. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 23, n. 1, p. 207-218, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9306. Acesso em: 10 ago. 2022.
SANTOMÉ, Jurjo Torres. Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
SAVIANI, Dermeval. A Pedagogia Histórico-Crítica. Revista Binacional Brasil-Argentina, Vitória da Conquista, v. 3, n. 2, 2014. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/1405. Acesso em: 11 jul. 2023.
SOUZA, Débora Magna Santos Costa de; GRIMM, Viviane. Na trilha da formação humana integral: um conselho no meio do caminho. 2022. 48 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica) – Instituto Federal Catarinense, Blumenau, 2022. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/717900. Acesso em: 12 dez. 2023.
VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Avaliação: concepção dialética-libertadora do processo de avaliação escolar. São Paulo: Libertad, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Débora Magna Santos Costa de Souza; Viviane Grimm
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.