The class council in a high school course integrated to professional education

analysis from the counselors' perspective

Authors

  • Viviane Grimm Instituto Federal Catarinense, Campus Blumenau, Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica, Blumenau, Santa Catarina, Brasil https://orcid.org/0000-0002-9759-4807
  • Débora Magna Santos Costa de Souza Instituto Federal Catarinense, Campus Blumenau, Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica, Blumenau, Santa Catarina, Brasil https://orcid.org/0000-0001-9147-6183

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2023.v13.38634

Keywords:

Class council, Evaluation, Integrated high school, Professional and technological education

Abstract

Starting from the perspective of evaluation as a pedagogical practice that constitutes a process of integral human formation, we sought to analyze the perception of teachers, students and pedagogical staff about the conception and function of the class council in an Integrated High School course at the Instituto Federal de Santa Catarina. In dialogue with authors such as Dalben (2010), Cruz (2005), Hoffmann (2009), Pizoli (2009), Luckesi (2011), Vasconcellos (1998), Freire (2005), Ramos (2014) and Saviani (2014), the concept of a council aligned with the Integrated High School proposal is discussed, considering the role and place of its agents in the development of this educational practice in a Federal Institute. This is a case study, with data collected through an online questionnaire and documentary research. It is concluded that the councils have made it difficult for students to become aware of their development and, for teachers and pedagogical staff, to carry out critical and integrated pedagogical work.

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Author Biographies

Viviane Grimm, Instituto Federal Catarinense, Campus Blumenau, Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica, Blumenau, Santa Catarina, Brasil

Graduada em Pedagogia (FURB). Mestra em Educação (FURB). Doutora e Educação (UDESC). Professora no Instituto Federal Catarinense (IFC), Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica e Licenciatura em Pedagogia, Campus Blumenau. Pesquisadora do grupo de pesquisa Observatório do Ensino Médio em Santa Catarina. Pesquisadora do grupo de pesquisa Práticas Educativas em Educação Profissional e Tecnológica.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/2558624064834423  

Débora Magna Santos Costa de Souza, Instituto Federal Catarinense, Campus Blumenau, Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica, Blumenau, Santa Catarina, Brasil

Graduada em Letras (UNIVALI). Especialista em Coordenação Pedagógica (UFSC). Mestra em Educação Profissional e Tecnológica (IFC). Atuou como docente da área de Língua Portuguesa por aproximadamente 20 anos. Foi mediadora em cursos e oficinas de formação docente em Educação de Jovens e Adultos. Técnica em Assuntos Educacionais, na Coordenação Pedagógica do Instituto Federal de Santa Catarina, IFSC, Campus Itajaí, setor que atuou como coordenadora entre 2014 e 2018.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/9912914558570757

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Published

2023-12-13

How to Cite

Grimm, V., & Souza, D. M. S. C. de . (2023). The class council in a high school course integrated to professional education: analysis from the counselors’ perspective. Pesquisa E Debate Em Educação, 13, 1–16, e38634. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2023.v13.38634

Issue

Section

Applied research