Compulsory curricular internship

contributions to the completion of technical courses at the Federal Center for Technological Education of Minas Gerais

Authors

  • Roger Lourenço Fernandes Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Varginha, Minas Gerais, Brasil https://orcid.org/0000-0002-6532-2188
  • Sueli Machado Pereira de Oliveira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais, Muzambinho; Programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica, Poços de Caldas, Minas Gerais, Brasil https://orcid.org/0000-0002-3053-8296

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2023.v13.38250

Keywords:

professional education, integrated education, theory-practice relationship, education and work, integrated teaching

Abstract

The mandatory internship is an opportunity to acquire skills for work and to contextualize learning within the curriculum. This text aims to analyze the regulations of <omitted for blind review> on the mandatory curricular internship and verify the mandatory supervised professional internship and its relation with the concepts of Professional and Technological Education (EPT) in the view of students of the technical courses of Buildings, Informatics and Mechatronics, enrolled in the Seminar for Completion of Technical Courses in Professional and Technological Education (SECLEPT), from 2017 to 2019. The research is characterized as quali-quantitative, descriptive and exploratory, using document analysis. The analyzes showed that the internship must have work as an educational principle and, for students, it is an important stage in their integral formation. However, the institution's rules need to be aligned in relation to the treatment given to the internship to adapt them to Law nº. 11,788/2008. In addition, we verified an increase in time for the conclusion of technical courses beyond what is foreseen in the institution's regulations.

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Author Biographies

Roger Lourenço Fernandes, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Varginha, Minas Gerais, Brasil

Graduado em Letras pelo Centro Universitário do Sul de Minas (UNIS-MG). Especialista em Design Instrucional para EAD Virtual pela Universidade Federal de Itajubá. (UNIFEI). Mestre em Educação Profissional e Tecnológica (IFSULDEMINAS campus Poços de Caldas). Servidor Técnico Administrativo do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais Unidade Varginha

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/9242993813128368

Sueli Machado Pereira de Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais, Muzambinho; Programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica, Poços de Caldas, Minas Gerais, Brasil

Graduada em Pedagogia (Faculdade Municipal de Filosofia Ciências e Letras de Poços de Caldas). Especialista em Ensino de Ciências (UFMG). Mestra em Educação (PUCMINAS). Doutora em Educação (UFMG). Docente do IFSULDEMINAS campus Muzambinho e do Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) do IFSULDEMINAS campus Poços de Caldas.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/4080153712579891

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Published

2023-09-05

How to Cite

Lourenço Fernandes, R., & Oliveira, S. M. P. de. (2023). Compulsory curricular internship: contributions to the completion of technical courses at the Federal Center for Technological Education of Minas Gerais. Pesquisa E Debate Em Educação, 13, 1–17, e38250. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2023.v13.38250

Issue

Section

Applied research