Polytechnics and theoretical-methodological appropriations in the integrated high school of the IF Goiano – Campus Ceres
DOI:
https://doi.org/10.34019/2237-9444.2023.v13.37659Keywords:
Goiano IF, Integrated high school, Polytechnic, Professional and technological educationAbstract
This paper has used a literature review aiming to bring a historical clipping of both, the professional and technological education network and the concept of polytechnic, exercised by the Ceres Campus of the Goiano Federal Institute, Goiás State, Brazil. The history of the Campus Ceres is marked by initially agrarian education expanded into different areas, offering a public, free, and quality professional education for the Vale do São Patrício population. The Federal Institutes represent an unitary and polytechnic school concept of omnilateral training. Such characteristics express that education has the power to transform and emancipate citizens who would not have other opportunities if not for the public policies applied to education. The conclusions show that, despite the long history of a dual Brazilian education, IFs break such barriers with a polytechnic school, promoting institutional actions and policies that guarantee an integrative education, aligning social, cultural and political actions with propaedeutic teaching and professional education.
Downloads
References
BRASIL. Câmara dos Deputados. Legislação. Decreto nº 7.566, de 23 de setembro de 1909. Crêa nas capitaes dos Estados da Republica Escolas de Aprendizes Artifices, para o ensino profissional primario e gratuito. Diário Official - 26/9/1909, p.6975 (Publicação Original). Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1900-1909/decreto-7566-23-setembro-1909-525411-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 2 jan. 2022.
BRASIL. Censo Escolar. Educação básica teve 47,3 milhões de matrículas em 2020. Notícias, Educação e Pesquisa, GOV.BR., 2021. Disponível em: https://www.gov.br/pt-br/noticias/educacao-e-pesquisa/2021/01/educacao-basica-teve-47-3-milhoes-de-matriculas-em-2020. Acesso em: 2 jan. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Federal do Espírito Santo. ProfEPT, histórico. 2019. Disponível em: https://profept.ifes.edu.br/sobreprofept. Acesso: 5 set. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Plataforma abrigará dados sobre a educação profissional no Brasil. Plataforma Nilo Peçanha, GOV.BR. 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/plataforma-nilo-pecanha. Acesso em: 25 ago. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Histórico da EPT. Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica SETEC/MEC, 2021. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/educacao-profissional-e-tecnologica-ept/historico-da-ept. Acesso em: 24 ago. 2021.
BRASIL. Plataforma Nilo Peçanha. Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica SETEC/MEC, 1.1. Instituições, 2021. Disponível em: http://plataformanilopecanha.mec.gov.br/2021.html. Acesso em: 5 set. 2021.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. DOU de 30.12.2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm. Acesso em: 12 jul. 2021.
BRASIL. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica Instituto Federal de Educação Profissional e Tecnológica Goiano, 2018. Plano de desenvolvimento institucional – PDI. Disponível em: https://suap.ifgoiano.edu.br/media/documentos/arquivos/42_-_PDI_2019-2023.pdf. Acesso: 13 de abril de 2021.
CIAVATTA, Maria. O ensino integrado, a politecnia e a educação omnilateral. Por que lutamos?/The integrated education, the polytechnic and the omnilateral education. Why do we fight?. Trabalho & educação, Belo Horizonte, v. 23, n.1, p.187-205, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9303. Acesso em: 28 mar. 2022.
FONSECA, João José Saraiva. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.
FONTANA, Felipe. Técnicas de pesquisa. In: MAZUCATO, Thiago. (org.). Metodologia da pesquisa e do trabalho científico. Penápolis, SP: FUNEPE, 2018. p.59-78. Disponível em: http://funepe.edu.br/arquivos/publicacoes/metodologia-pesquisa-trabalho-cientifico.pdf. Acesso em: 30 ago. 2021.
FRIGOTTO, Gaudêncio. A Polissemia da Categoria Trabalho na batalha das ideias na sociedade de classe. Revista brasileira de educação, v. 14, n. 40, p. 168-194, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/QFXsLx9gvgFvHTcmfNbQKQL/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 set. 2021.
FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. O trabalho como princípio educativo no projeto de educação integral de trabalhadores–Excertos. São Paulo: Secretaria Nacional de Formação – CUT, 2005. Disponível em: https://docplayer.com.br/63451908-O-trabalho-como-principio-educativo-no-projeto-de-educacao-integral-de-trabalhadores-excertos.html. Acesso em: 20 set. 2021.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere. Volume 2: Os intelectuais. O princípio educativo. Jornalismo. Tradução Carlos Nelson Coutinho. Editores: Carlos Nelson Coutinho, Luiz Sérgio Henriques e Marco Aurélio Nogueira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000. Disponível em: https://marxismo21.org/wp-content/uploads/2014/08/Gramsci.pdf. Acesso em: 3 jan. 2022.
GRAMSCI, Antonio. Os intelectuais e a organização da cultura. Trad. Carlos N. Coutinho. 8ª edição. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1991. Disponível em: https://cesarmangolin.files.wordpress.com/2010/02/gramsci-os-intelectuais-e-a-organizacao-da-cultura1.pdf. Acesso em: 5 jan. 2022.
LIMA, Júlio César França; NEVES, Lúcia Maria Wanderley (org.). Fundamentos da educação escolar do Brasil contemporâneo [online]. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 2006, 320p. ISBN: 978-85-7541-612-9. doi: 10.7476/9788575416129. Disponível em: https://books.scielo.org/id/j5cv4/pdf/lima-9788575416129.pdf. Acesso em: 22 set. 2021.
MANACORDA, Mario Alighiero. Marx e a pedagogia moderna. Tradução Newton Ramos-de-Oliveira São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1991, 195p. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-622170. Acesso em: 5 jan. 2022.
MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. Tradução Jesus Ranieri. Lisboa: Edições 70, 1964, 91p. Disponível em: https://marcosfabionuva.files.wordpress.com/2011/08/manuscritos-econc3b4mico-filosc3b3ficos.pdf. Acesso em: 10 jan. 2022.
MARX, Karl; ENGELS, Engels. Manifesto do partido comunista. São Paulo: Expressão Popular, 2008, 67p. Disponível em: https://www.expressaopopular.com.br/loja/wp-content/uploads/2020/02/manifesto-comunista-EP.pdf. Acesso em: 5 jan. 2022.
MELO, Maria Lúcia; RODRIGUES, Denise Simões. Gramsci e a educação. 2016. Disponível em: https://paginas.uepa.br/gcpi/wpcontent/uploads/GRAMSCI_E_A_EDUCACAO_ARTIGO.pdf. Acesso em: 5 jan. 2022.
MONASTA, Attilio. Antonio Gramsci: a questão meridional. Tradução e organização Paolo Nosella, 154 p. (Coleção Educadores, MEC), Ministério da Educação | Fundação Joaquim Nabuco, Rio de Janeiro (RJ): Paz e Terra, 1988. ISBN 978-85-7019-554-8 Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me4660.pdf. Acesso em: 3 jan. 2022.
MOURA, Dante Henrique. Educação básica e educação profissional e tecnológica: dualidade histórica e perspectivas de integração. Holos, ano 23, v. 2, p. 4-30, 2007. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/viewFile/11/110. Acesso em: 22 set. 2021.
MOURA, Dante Henrique. Trabalho e formação docente na educação profissional [recurso eletrônico]/Dados eletrônicos (1 arquivo: 586 kilobytes). – Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2014. - (Coleção formação pedagógica; v. 3). ISBN 978-85-8299-029-2 2014. Disponível em: http://proedu.rnp.br/handle/123456789/1321. Acesso em: 21 set. 2021.
PACHECO, Eliezer. Fundamentos político-pedagógicos dos Institutos Federais: diretrizes para uma educação profissional e tecnológica transformadora – Natal: IFRN, 2015, 67p. ISBN 978-85-8333-146-9. Disponível em: https://memoria.ifrn.edu.br/bitstream/handle/1044/1018/Fundamentos%20Poli%CC%81tico-Pedago%CC%81gicos%20dos%20Institutos%20Federais%20-%20Ebook.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 2 out. 2021.
PACHECO, Eliezer Moreira. Os institutos federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. Ebook.pdf. Brasil: Editora IFRN, 2010, 28p. Disponível em: http://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/1013. Acesso em: 23 set. 2021.
RAMOS, Marise. Concepção do ensino médio integrado. Texto apresentado em seminário promovido pela Secretaria de Educação do Estado do Pará nos dias 8 e 9 de maio de 2008. Disponível em: http://forumeja.org.br/go/sites/forumeja.org.br.go/files/concepcao_do_ensino_medio_integrado5.pdf. Acesso em: 10 nov. 2021.
RAMOS, Marise Nogueira. História e política da educação profissional [recurso eletrônico] – Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2014 - (Coleção formação pedagógica, v. 5). ISBN 978-85-8299-031-5, 121p., 2014. Disponível em: https://curitiba.ifpr.edu.br/wp-content/uploads/2016/05/Hist%C3%B3ria-e-pol%C3%ADtica-da-educa%C3%A7%C3%A3o-profissional.pdf. Acesso em: 5 nov. 2021.
RODRIGUES, José. A educação politécnica no brasil. Niteroi: EdUFF, 1998, 120p. ISBN: 85-228-0243-2. Disponível em: http://www.midias.epsjv.fiocruz.br/upload/d/Educacao_Politecnica.pdf. Acesso em: 26 ago. 2021.
SAVIANI, Dermeval. O choque teórico da politecnia. Debate trabalho, educação e saúde, v. 1, n.1, p. 131-152, mar. 2003. Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. SciELO - Scientific Electronic Library Online. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1981-77462003000100010. Acesso em: 3 out. 2021.
SAVIANI, Dermeval. Trabalho e Educação: Fundamentos ontológicos e históricos. Revista brasileira de educação, v. 12 , n.34, jan./abr. 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100012. Acesso em: 10 set. 2021.
TUMOLO, Paulo Sergio. O significado do trabalho no capitalismo e o trabalho como princípio educativo: ensaio de análise crítica. Revista trabalho necessário, v., n.1, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.22409/tn.1i1.p2919. Acesso em: 28 ago. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ramayane Bonacin Braga; Sarah Elayne de Freitas Rezende; Marcos de Moraes Sousa; Mirelle Amaral de São Bernardo; José Carlos Moreira de Sousa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.