Polytechnics and theoretical-methodological appropriations in the integrated high school of the IF Goiano – Campus Ceres

Authors

  • Ramayane Bonacin Braga Instituto Federal Goiano - Campus Ceres, Goiânia, Goiás, Brasil https://orcid.org/0000-0002-2543-4011
  • Sarah Elayne de Freitas Rezende Instituto Federal Goiano - Campus Ceres, Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica https://orcid.org/0000-0002-9247-1170
  • Marcos de Moraes Sousa Instituto Federal Goiano - Campus Ceres, Goiânia, Goiás, Brasil
  • Mirelle Amaral de São Bernardo Instituto Federal Goiano - Campus Ceres, Goiânia, Goiás, Brasil https://orcid.org/0000-0003-3537-7273
  • José Carlos Moreira de Sousa Instituto Federal Goiano - Campus Ceres, Goiânia, Goiás, Brasil https://orcid.org/0000-0002-1532-779X

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2023.v13.37659

Keywords:

Goiano IF, Integrated high school, Polytechnic, Professional and technological education

Abstract

This paper has used a literature review aiming to bring a historical clipping of both, the professional and technological education network and the concept of polytechnic, exercised by the Ceres Campus of the Goiano Federal Institute, Goiás State, Brazil. The history of the Campus Ceres is marked by initially agrarian education expanded into different areas, offering a public, free, and quality professional education for the Vale do São Patrício population. The Federal Institutes represent an unitary and polytechnic school concept of omnilateral training. Such characteristics express that education has the power to transform and emancipate citizens who would not have other opportunities if not for the public policies applied to education. The conclusions show that, despite the long history of a dual Brazilian education, IFs break such barriers with a polytechnic school, promoting institutional actions and policies that guarantee an integrative education, aligning social, cultural and political actions with propaedeutic teaching and professional education.

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Author Biographies

Ramayane Bonacin Braga, Instituto Federal Goiano - Campus Ceres, Goiânia, Goiás, Brasil

Graduada em Sistemas de Informação (UEG). Especialista com MBA em Governança em TI (UNICEUMA). Professora do Instituto Federal Goiano – Campus Ceres.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/1546759042373798

Sarah Elayne de Freitas Rezende, Instituto Federal Goiano - Campus Ceres, Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica

Graduada em Administração (FaSeM). Graduada em Pedagogia (UEG). Especialista em Gestão e Docência no Ensino Superior (FaSeM). Especialista em Psicopedagogia Institucional e Clínica (FABEC).

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/8360199467133040

Marcos de Moraes Sousa, Instituto Federal Goiano - Campus Ceres, Goiânia, Goiás, Brasil

Graduado em Administração (FACER). Mestre em Agronegócio (UFG). Doutor em Administração (UnB). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica do Instituto Federal Goiano – Campus Ceres.
Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/2038056571074237

Mirelle Amaral de São Bernardo, Instituto Federal Goiano - Campus Ceres, Goiânia, Goiás, Brasil

Graduada em Letras-Português/Inglês (UEG). Mestre em Linguística Aplicada (UnB). Doutora em Linguística (UFSCAR). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica do Instituto Federal Goiano – Campus Ceres.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/1487117671763782

José Carlos Moreira de Sousa, Instituto Federal Goiano - Campus Ceres, Goiânia, Goiás, Brasil

Graduado em Licenciatura em Geografia (UNEB). Mestre em Educação Agrícola (UFRRJ). Doutor em Educação (UFG). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica do Instituto Federal Goiano – Campus Ceres.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/3304933426514766

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Published

2023-12-01

How to Cite

Braga, R. B., Rezende, S. E. de F., Sousa, M. de M. ., Bernardo, M. A. de S., & Sousa, J. C. M. de. (2023). Polytechnics and theoretical-methodological appropriations in the integrated high school of the IF Goiano – Campus Ceres. Pesquisa E Debate Em Educação, 13, 1–16, e37659. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2023.v13.37659

Issue

Section

Applied research