Mais IDEB program in Maranhão
qualification of high school mathematics and portuguese teachers
DOI:
https://doi.org/10.34019/2237-9444.2023.v13.35574Keywords:
Educational management, Educational exam, IDEBAbstract
The research analyses the Mais IDEB Program, developed by the Department of Education of Maranhão State for high school m,athematics and portuguese teachers aiming at teaching improvement. The research is documentary and qualitative, it uses the department database as well as the material produced during the professional qualification. The purpose is to examine the effectiveness of that Program on high school mathematics and portuguese teachers aiming to improve educational quality indicators in Maranhão. The teachers felt encouraged to participate in the items elaboration workshops throughout the project, which enabled them to elaborate those items from the qualification emerging data. The results show that the activities favored the understanding of the item format in mathematics and portuguese. In addition, such tasks provided effective participation of teachers in discussions and in the search for a better way to apply the item format in school tests.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Sistema de avaliação e educação básica, Brasília/DF: 2018. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/saeb/2018/documentos/saeb_documentos_de_referencia_versao_1.0.pdf. Acesso em: 15 dez. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Decreto nº 6.094, de 24 de abril de 2007. Dispõe sobre a implementação do Plano de Metas Compromisso Todos pela Educação, pela União Federal, em regime de colaboração com os municípios, Distrito Federal e Estados, e a participação das famílias e da comunidade, mediante programa e ações de assistência técnica e financeira, visando a mobilização social pela melhoria da qualidade da educação básica. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 25 abr. 2007.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Guia de elaboração e revisão de itens. Disponível em: https://download.inep.gov.br/outras_acoes/bni/guia/guia_elaboracao.pdf. Acesso em: 15 dez. 2020.
BROOKE, Nigel; ALVES, Maria Tereza Gonzaga; OLIVEIRA, Lina Kátia Mesquita de (Orgs.). A avaliação da Educação Básica: a experiência brasileira. Avaliação Educacional como Instrumento Pedagógico. Belo Horizonte: Fino Traço, 2015. p. 17 - 30.
MARANHÃO. Portaria n° 405, de 06 de março de 2017. Diário oficial do estado do Maranhão, Poder Executivo, São Luís/MA, 06 mar. 2017. Disponível em:
https://www.diariooficial.ma.gov.br/public/index.xhtml. Acesso em: 03 mar. 2020.
MARANHÃO. Portaria n° 1.666, de 11 de setembro de 2019. Diário oficial do estado do Maranhão, Poder Executivo, São Luís/MA, 11 set. 2019. Disponível em: https://www.diariooficial.ma.gov.br/public/index.xhtml. Acesso em: 05 mar. 2020.
MARANHÃO. Secretaria Adjunta de Ensino. Projeto: grupo de trabalho de formadores de português e matemática com foco no crescimento do IDEB – Plano Mais IDEB.
MINHOTO, Maria Angélica. Política de avaliação da educação brasileira: limites e perspectivas. In: SOUZA, Ângelo R; GOUVEIA, Andréa Barbosa; TAVARES, Taís Moura (Orgs.). Políticas Educacionais. 3. ed. Curitiba: Appris, 2016, p. 152 – 154.
MOREIRA, Herivelto; CALEFFE; Luiz Gonzaga. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.
OLIVEIRA, Maria Marly de. Como fazer pesquisa qualitativa. 4 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
SOARES, José Francisco; XAVIER, Flávia Pereira. Pressupostos educacionais e estatísticos do Ideb. Educação e sociedade, v. 34, n. 124, p. 903 – 923, jul.-set. 2013. Disponível em: https://www.cedes.unicamp.br/publicacoes/edicao/46. Acesso: 23 set. 2020.
SOLIGO, V. A ação do professor e o significado das avaliações em larga escala na prática pedagógica. In: WERLE, F. O. C. (org.). Avaliação em larga escala, foco na escola. São Leopoldo: Oikos; Brasília: Liber Livro, 2010.
SORDI, M. R. L. de; LUDKE, M. Da avaliação da aprendizagem à avaliação institucional: aprendizagens necessárias. Avaliação, Campinas: Sorocaba, SP, v. 14, n. 2, p. 267-290, jul., 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jacy Pires dos Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.