Theoretical reflections on the place and role of digital technologies in initial teacher education in Portugal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2022.v12.35328

Keywords:

Digital Skills, Pedagogical Skills, Initial teacher training

Abstract

This article aims to present an analysis of the development of digital skills in initial teacher education in Portugal, based on the crossover between the parameters proposed by the European Union and the Organization for Economic Cooperation and Development and the scientific research carried out in the country. It shows the policies and proposals for the realization of this learning and its integration in the classroom, the main implemented strategies, but also the difficulties found in the integration of digital skills in the initial teacher education process. The results show that Portugal has public policies driven by the guidelines established by the European Union and that, despite the poor performance in some indicators, it is possible to identify evidence in the literature that the institutions that train teachers are moving towards strengthening the acquisition of these skills. essential in the society we live in today.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wender Antonio da Silva, Universidade Estadual de Roraima, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Boa Vista, Roraima, Brasil

Graduado em Sistemas de Informação (ILES/ULBRA). Especialista em Docência Universitária (ILES/ULBRA). Mestre em Engenharia Elétrica (UFU). Doutor em Educação em Ciências e Matemática (UFMT). Pós-Doutor em Educação (IE/ULisboa). Professor do Departamento de Ciência da Computação e do Mestrado Profissional em Ensino de Ciências da Universidade Estadual de Roraima (UERR). Desenvolve pesquisas na área das tecnologias educacionais, com foco nas metodologias, competências e tecnologias digitais utilizadas no processo de ensino-aprendizagem.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/4974310773340420

Fernando Albuquerque Costa, Universidade de Lisboa, Instituto de Educação, Lisboa, Portugal

Graduado em Psicologia (Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação /Universidade de Lisboa). Doutor em Ciências da Educação (Universidade de Lisboa). Professor Auxiliar do Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, onde integra a Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação. Coordena a Licenciatura em Educação e Formação e o Curso de Mestrado em Educação e Formação, especialização em e-Learning e Formação a Distância. Desenvolve pesquisas na área de: Currículo e tecnologias digitais; Tecnologias digitais e inovação de práticas e processos educacionais; Competências digitais de alunos, educadores, professores e formadores.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/5386931382045339

References

ARARIPE, Juliana Pereira Gonçalves de Andrade; LINS, Walquíria CasteloBranco.Competências Digitais na Formação Inicial de Professores. São Paulo: CIEB; Recife: CESAR School, 2020. Disponível em: https://cieb.net.br/wp-content/uploads/2020/12/Compete%CC%82ncias-Digitais.pdf. Acesso em: 09 abr. 2022.

CIBOTTO, Rosefran Adriano Gonçalves; OLIVEIRA, Rosa Maria Morais Anunciato. TPACK – Conhecimento tecnológico e pedagógico do conteúdo: uma revisão teórica. Imagens da Educação. v.7, n.2, p.11-23, 2017. Disponível em: http://doi.org/10.4025/imagenseduc.v7i2.34615. Acesso em: 12 jan. 2021.

COSTA, Fernando Albuquerque (org.); RODRIGUES, Carla; CRUZ, Elisabete; FRADÃO, Sandra. Repensar as TIC na educação: o professor como agente transformador. Portugal: Santillana, 2012.

COSTA, Fernando; CRUZ, Elisabete; RODRIGUEZ, Carla; VIANA, Joana. As TIC na formação inicial de professores em Portugal e no Brasil: desafios e possibilidades. In C. Rocha, D. Braga & R. Caldas (Orgs.). Políticas linguísticas, ensino de línguas e formação docente: desafios em tempos de globalização e internacionalização. Campinas, Brasil: Pontes Editores. 129-154, 2015.

EUC. Human Capital: Digital Inclusion and Skills, in Shaping Europe’s digital future, Europe's Digital Progress Report, 2017. Disponível em: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/download-scoreboard-reports. Acesso em: 10 maio 2021.

FERREIRA, Marcello; SILVA, André Luís Silva da. Análise de tecnologias educacionais em um curso de licenciaturas interdisciplinares e integradas. Pesquisa e Debate em Educação, v. 5, n. 1, p. 83–105, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31966/21196. Acesso em: 11 jun. 2021.

FONSECA, Gorete. As TIC na formação inicial de professores – Representações de práticas de formação de formadores. Da Investigação às Práticas, Lisboa, n. 2, v.10, p. 4-25, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.25757/invep.v10i2.199. Acesso em: 20 maio 2021.

GOLDENBERG, Mirian. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. 8. ed. Rio de Janeiro: Record, 2004.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. Rio de Janeiro: Editora 34, 1999.

MISHRA, Punya; KOEHLER, Matthew J. Technological Pedagogical Content Knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, v. 108, n.6, p.1017-1054, 2006. Disponível em: http://one2oneheights.pbworks.com/f/MISHRA_PUNYA.pdf. Acesso em: 04 abr. 2021.

OECD. A Flying Start: Improving Initial Teacher Preparation Systems, OECD Publishing, Paris, 2019a. Disponível em: https://doi.org/10.1787/cf74e549-en. Acesso em: 05 mar. 2021.

OECD. ICT for teaching, in TALIS 2018 Results (Volume I): Teachers and School Leaders as Lifelong Learners, TALIS, OECD Publishing, Paris, 2019b. Disponível em: https://doi.org/10.1787/3ddd8e5a-en. Acesso em: 05 fev. 2021.

OEI. A integração das TIC na escola: indicadores qualitativos e metodologia de pesquisa. Madrid: Fundação Telefônica, 2015.

PÉREZ GÓMEZ, Ángel I. Educação na era digital: a escola educativa. Porto Alegre: Penso, 2015.

PONTE, João Pedro da; SERRAZINA, Lurdes. As novas tecnologias na formação inicial de professores. Lisboa: Departamento de Avaliação, Prospectiva e Planeamento do Ministério da Educação, 1998.

SAMPIERI, Roberto Hernandez; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, María del Pilar Baptista. Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.

SILVA, Wender Antônio da. Tecnologias digitais no processo ensino-aprendizagem: habilidades necessárias para a construção do conhecimento científico no estado de Roraima. 2018. Tese (Doutorado). Universidade Federal de Mato Grosso, Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Cuiabá, 2018.

SILVA, Wender Antônio da; KALHIL, Josefina Barrera; NICOT, Yuri Expósito. Uma análise comparativa das abordagens metodológicas que podem sustentar a utilização das tecnologias no processo de ensino e aprendizagem de ciências. Revista REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 5-24, 2015. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5303. Acesso em: 11 jun. 2021.

ZANDONADI, Adriana Nunes; ZANDONADI, Júlio César; PESCE, Lucila. Inclusão digital e empoderamento na formação de professores: estudo dos programas federais Banda Larga nas Escolas, PROINFO Integrado, Portal do Professor e TV Escola. Pesquisa e Debate em Educação, Juiz de Fora: UFJF, v. 11, n. 1, p. 1-16, e31849, jan./jun. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31849/22138. Acesso em: 11 jun. 2021.

Published

2022-04-25

How to Cite

Silva, W. A. da, & Costa, . F. A. . (2022). Theoretical reflections on the place and role of digital technologies in initial teacher education in Portugal. Pesquisa E Debate Em Educação, 12(1), 1–20, e35328. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2022.v12.35328

Issue

Section

Applied research