What the Brazilian students know and can do
an analysis of results from PISA
DOI:
https://doi.org/10.34019/2237-9444.2023.v13.35224Keywords:
assessment, PISA, results, BrazilAbstract
The Programme for International Student Assessment - PISA is the global reference in student assessment; its results are used by many countries to stablish targets of education quality. With focus on the age of 15 years, the PISA aims to investigate how students mobilize knowledge of reading, math and science to solve daily challenges from present days and it pursuits verify how much the students are ready to face successfully the work profile of XXI Century. This study purposes to do a data analysis to verify what the Brazilian students can achieve regarding the need skills required by PISA, especially for reading, helping pedagogically to interpretate the data and offering new inputs to researches and polices for the education in Brazil.
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014, que aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília: Casa Civil, 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Nota metodológica sobre a compatibilização de desempenhos do PISA com a escala do SAEB. [s.d.]. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/portal_ideb/metodologias/Nota_Tecnica_n3_compatibilizacao_PISA_SAEB.pdf. Acesso em: 7 jan. 2021.
BRASIL. Relatório Brasil no PISA 2018 – versão preliminar. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep), 2019.
BROOKE, Nigel.; CUNHA, Maria Amália. A avaliação externa como instrumento da gestão educacional nos estados. Estudos e Pesquisas Educacionais – Volume 2. São Paulo: Fundação Victor Civita, 2011, p.17-25.
IDEB: metas. [s.d.]. Disponível em: http://inep.gov.br/educacao-basica/ideb/metas. Acesso em: 11 jan. 2021.
MENEZES FILHO, Naercio et al. O que explica o desempenho do Brasil no PISA 2015? Rev. Bras. Econ. v. 74, n. 2, Rio de Janeiro, 2020.
OCDE. Como sua escola se compara internacionalmente 2020. Originalmente publicado pela OCDE em inglês sob o título: How Your School Compares Internationally © 2020 OECD. Relatório Pisa para Escolas – São Paulo. OECD Publishing. França /Fundação Cesgranrio, 2020.
PISA 2018 – Matriz de referência em leitura. 2018. Disponível em: https://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/marcos_referenciais/2018/pisa2018-matriz_referencia_leitura_traduzida.pdf. Acesso em: 26 jul. 2023.
PISA 2018 revela baixo desempenho escolar em leitura, matemática e ciências no Brasil. INEP, Portal. 03 dez. 2019. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/pisa-2018-revela-baixo-desempenho-escolar-em-leitura-matematica-e-ciencias-no-brasil/21206. Acesso em: 07 jan. 2021.
SOLIGO, V. Possibilidades e Desafios das Avaliações em Larga Escala da Educação Básica na Gestão Escolar. Revista on line de Política e Gestão Educacional, n. 9, 2010. Disponível em: https://www.fclar.unesp.br/Home/Departamentos/CienciasdaEducacao/
RevistaEletronica/1_Possibilidades_e_Desafios_Valdecir_Soligo.pdf. Acesso em: 28 jan. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Isabelle Regina de Amorim Mesquita
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.