A look at financial education in documents that guide the pedagogical work of two public schools in Paraná

Authors

  • Daiany dos Reis Santana Universidade Estadual do Norte do Paraná, Programa de Pós-graduação em Educação – Mestrado Profissional em Educação Básica, Jacarezinho, Paraná, Brasil https://orcid.org/0000-0002-4610-2921
  • Jonis Jecks Nervis Universidade Estadual do Norte do Paraná, Programa de Pós-graduação em Educação – Mestrado Profissional em Educação Básica, Jacarezinho, Paraná, Brasil https://orcid.org/0000-0003-3651-2975

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2022.v12.34344

Keywords:

Financial education, Common National Curriculum Base, Curricular Reference of Paraná, Pedagogical Political Project, Basic education

Abstract

This work aims to identify how financial education is approached in the Common National Curriculum Base, in Paraná Curriculum Reference and in the Pedagogical Political Project of two state educational institutions, located in the North of Paraná. The qualitative research used the documentary analysis of these texts, which guide the curriculum of the education system at national, state and institutional levels. Notes the relevance of financial education to be treated as a skill that composes the essential learning in the curriculum, although there is still little that the Political Pedagogical Projects analyzed bring to be developed on the theme, in educational actions that schools perform during the school year.

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Author Biographies

Daiany dos Reis Santana, Universidade Estadual do Norte do Paraná, Programa de Pós-graduação em Educação – Mestrado Profissional em Educação Básica, Jacarezinho, Paraná, Brasil

Graduada em Licenciatura em Matemática (FAFIJA); em Pedagogia (FAPI) e em Serviço Social (UNESA). Especialista em Ensino de Matemática (UTFPR); em Gestão Educacional (UEPG) e Educação Especial Inclusiva (FSB). Mestre em Educação (UENP Jacarezinho). Professora de Matemática e Pedagoga da Rede Estadual de Educação do Estado do Paraná.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/7455178082791842   

Jonis Jecks Nervis, Universidade Estadual do Norte do Paraná, Programa de Pós-graduação em Educação – Mestrado Profissional em Educação Básica, Jacarezinho, Paraná, Brasil

Graduado em Matemática (UTFPR). Especialista em Estatística (UEL). Mestre em Engenharia de Produção (UNESP Bauru). Doutor em Energia na Agricultura (UNESP Botucatu). Professor do Departamento de Matemática da Universidade Estadual do Norte do Paraná e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPEd/UENP). Líder do Grupo de Pesquisa em Matemática e Ensino de Ciências GPMEC.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/6264346791195609   

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Published

2022-05-20

How to Cite

Santana, D. dos R., & Nervis, J. J. . (2022). A look at financial education in documents that guide the pedagogical work of two public schools in Paraná. Pesquisa E Debate Em Educação, 12(1), 1–15, e34344. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2022.v12.34344

Issue

Section

Applied research