A look at financial education in documents that guide the pedagogical work of two public schools in Paraná
DOI:
https://doi.org/10.34019/2237-9444.2022.v12.34344Keywords:
Financial education, Common National Curriculum Base, Curricular Reference of Paraná, Pedagogical Political Project, Basic educationAbstract
This work aims to identify how financial education is approached in the Common National Curriculum Base, in Paraná Curriculum Reference and in the Pedagogical Political Project of two state educational institutions, located in the North of Paraná. The qualitative research used the documentary analysis of these texts, which guide the curriculum of the education system at national, state and institutional levels. Notes the relevance of financial education to be treated as a skill that composes the essential learning in the curriculum, although there is still little that the Political Pedagogical Projects analyzed bring to be developed on the theme, in educational actions that schools perform during the school year.
Downloads
References
AMURI, Eduardo. Dinheiro sem medo: práticas financeiras para quem está começando a construir seu próprio caminho. São Paulo: Saraiva, 2017.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm. Acesso em: 02 jan. 2021.
BRASIL. Decreto 7.397, de 22 de dezembro de 2010. Institui a Estratégia Nacional de Educação Financeira - ENEF, dispõe sobre a sua gestão e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2010/Decreto/D7397.htm. Acesso em 18 jan. 2021.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC, CONSED, UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 20 dez. 2020.
BRASIL. Decreto 10.393, de 9 de junho de 2020. Dispõe sobre a instituição da nova Estratégia Nacional de Educação Financeira – ENEF e o Fórum Brasileiro de Educação Financeira – FBEF. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2019-2022/2020/Decreto/D10393.htm#art10. Acesso em: 18 jan. 2021.
EL KHATIB, Ahmed Sameer. Educação financeira: aprenda a cuidar melhor do seu dinheiro. São Paulo: All Print, 2010.
GODOY, Arilda Smith. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 3, p. 20-29, maio-jun. 1995. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rae/v35n3/a04v35n3.pdf . Acesso em: 05 mar. 2021.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
OCDE. Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. Recommendation on Principles and Good Practices for Financial Education and Awareness, 2005. Disponível em: https://www.oecd.org/daf/fin/financial-education/35108560.pdf. Acesso em: 20 dez. 2020.
PARANÁ. Secretaria do Estado da Educação. Referencial Curricular do Paraná: princípios, direitos e orientações. Curitiba: SEED/DEB, 2018. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/bncc/2018/referencial_curricular_parana_cee.pdf. Acesso em: 3 jan. 2021.
PPP. Projeto Político Pedagógico, 2020. Colégio Estadual A – EFM. 2020.
PPP. Projeto Político Pedagógico, 2020. Colégio Estadual B – EFM. 2020.
QUEM SOMOS. In: ESTRATÉGIA NACIONAL DE EDUCAÇÃO FINANCEIRA. Disponível em: https://www.vidaedinheiro.gov.br/quemsomos/. Acesso em: 18 jan. 2021.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Projeto Político Pedagógico da Escola: uma construção coletiva. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro (org.). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. Campinas: Papirus, 1995. p. 11-35.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Daiany dos Reis Santana; Jonis Jecks Nervis
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.