Managerialism in state public education in RJ and its effects on the youth of EJA

Authors

  • Marcos Vinicius Reis Fernandes Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Faculdade de Formação de Professores, Programa de Pós-graduação em Educação - Processos Formativos e Desigualdades Sociais, São Gonçalo, Rio de Janeiro, Brasil https://orcid.org/0000-0001-6044-981X
  • Marcia Soares de Alvarenga Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Faculdade de Formação de Professores, Departamento de Educação/Programa de Pós-graduação em Educação - Processos Formativos e Desigualdades Sociais, São Gonçalo, Rio de Janeiro, Brasil https://orcid.org/0000-0002-8686-9844

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2022.v12.34236

Keywords:

Managerialism, Rio de Janeiro - RJ, Education, EJA, Youthfulness

Abstract

Managerialism in education is the neoliberal expression implemented in the conduct and formulation of public policies in the last three decades. The aim of this article is to approach the managerial public policies applied in the state public network of Rio de Janeiro (RJ), having the juvenilization of EJA as one of its effects. With a bibliographical character and contributions of documents and open data, the research is anchored in the materialist-historical and dialectical perspective, with the objective of analyzing and overcoming what the phenomenon of juvenilization of EJA hides under its appearance. It is concluded that there is an intrinsic relationship between the demands of supranational education bodies and the public policies implemented by the State Department of Education of the state of Rio de Janeiro, which produces the juvenilization of EJA as an expression of strategies to promote age-grade distortion and obliterate possible impacts on school flow outcomes.

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Author Biographies

Marcos Vinicius Reis Fernandes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Faculdade de Formação de Professores, Programa de Pós-graduação em Educação - Processos Formativos e Desigualdades Sociais, São Gonçalo, Rio de Janeiro, Brasil

Graduado em Pedagogia (ISERJ). Especialista em Educação de Jovens e Adultos (IFRJ) e Ciências Sociais e Educação Básica (Colégio Pedro II). Mestre em Educação – processos formativos e desigualdades sociais (UERJ). Membro do Grupo de Pesquisa e Extensão Políticas Públicas e Educação de Jovens e Adultos Trabalhadores (CNPq) e do Grupo de Estudos e Pesquisas Educação de Jovens e Adultos: contextos, sujeitos e práticas (CNPq).

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/9711476214321996

Marcia Soares de Alvarenga, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Faculdade de Formação de Professores, Departamento de Educação/Programa de Pós-graduação em Educação - Processos Formativos e Desigualdades Sociais, São Gonçalo, Rio de Janeiro, Brasil

Graduada em Pedagogia (UERJ), Direito (UFF) e Letras (FEUDUC). Mestra em Educação (UFRJ). Doutora em Educação (UFRJ). Pós-Doutora em Educação (UFMG/Universidade de Évora). Professora Associada do Departamento de Educação, da Faculdade de Formação de Professores, da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, com atuação na graduação e no Programa de Pós-Graduação em Educação – Processos Formativos e Desigualdades Sociais. Procientista Faperj/UERJ. Coordenadora do Grupo de Pesquisa e Extensão Políticas Públicas e Educação de Jovens e Adultos Trabalhadores (CNPq) e do Grupo de Pesquisa Vozes da Educação (CNPq)Informações complementares.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/4672329547292143

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Published

2022-03-10

How to Cite

Fernandes, M. V. R., & Alvarenga, M. S. de. (2022). Managerialism in state public education in RJ and its effects on the youth of EJA. Pesquisa E Debate Em Educação, 12(1), 1–15, e34236. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2022.v12.34236

Issue

Section

Applied research