A case study of students with high abilities/giftness in the perspective of social inclusion and interdisciplinarity in the context of basic education in Mato Verde – MG
DOI:
https://doi.org/10.34019/2237-9444.2022.v12.33012Keywords:
Interdisciplinarity, Inclusive education, GiftednessAbstract
Students with learning deficits and giftedness must be placed in regular rooms and with support teachers, according to the rules of the Ministry of Education and Culture (MEC). Therefore, the objective of the present study is to know the reality of the students in the Specialized Educational Service (AEE) of High Skills / Giftedness (AH / SD) at the State School Professor José Américo Barbosa located in Mato Verde-MG. The ESA in the aforementioned school is characterized by the need to know and understand the teaching and learning relationships established in this service due to the high demand. In this context, interdisciplinarityis configured by the reality of articulation between regular education educators and the support teacher together with students. In order to bring together the areas of knowledge and promote a new way of thinking and articulating interdisciplinarity, therefore, this study contributes to the production of scientific, social and educational knowledge.
Downloads
References
BRANCO, Ana Paula Silva Cantarelli; TASSINARI, Ana Maria; CONTI, Lilian Maria Carminato; ALMEIDA, Maria Amélia. Breve histórico acerca das altas habilidades/ superdotação: políticas e instrumentos para a identificação. Revista Educação, Batatais, v. 7, n. 2, p. 23-41, jan./jun. 2017. Disponível em: https://claretiano.edu.br/revista/educacao/605b37a283fe107cbc975822. Acesso em: 1 out. 2019.
CADORE, Delmir Antonio; NOGARO, Arnaldo; ECCO, Idanir. Educação infantil: a prática pedagógica de docente com identidade masculina. Anais do XXXVI SEMANA ACADÊMICA DO CURSO DE PEDAGOGIA. Educação e aprendizagem: diálogos multidisciplinares. 2013. Erechim/RS: EdiFAPES, 28 a 31 de Agosto de 2013. Disponível em: http://www.uricer.edu.br/cursos/arq_trabalhos_usuario/2224.pdf. Acesso em: 1 out. 2019.
FURLANETTO, EcleideCunico.O papel do Coordenador Pedagógico na Formação Contínua do Professor: Dimensões interdisciplinares e simbólicas. In: QUELUZ, Ana Gracinda (Org.). Interdisciplinaridade: formação de profissionais em educação. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2003, p. 85-101.
SILVA, Maria de Fatima Gomes da; SANTANA, Iolanda Mendonça de. Interdisciplinaridade nas práticas pedagógicas de professoras do Ensino Fundamental. Revista de Educação, Ciência e Cultura. Canoas, v. 23, n. 2, 2018. Disponível em: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/viewFile/4467/pdf. Acesso em: 1 out. 2019.
GUERRA, Elaine Linhares de Assis. Manual pesquisa qualitativa. Belo Horizonte: Grupo Ănima Educação, 2014.
LIMA, Denise Maria de Matos Pereira. A identificação e inclusão do aluno com altas Habilidades/superdotação na rede pública de ensino do Estado do Paraná: orientação para professores. 2008. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1075-2.pdf. Acesso em: 1 out. 2019.
MARTINS, Bárbara Amaral; CHACON, Miguel Cláudio Moriel. Identificação de características de altas habilidades/superdotação apresentadas por alunos matriculados em escolas de ensino regular. Anais do IX Anpedsul – Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul. 2012. Caxias do Sul/RS: Universidade de Caxias do Sul, 2012.Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/Extensao/papah/identificacao_ah-sd.pdf. Acesso em: 1 out. 2019.
MOREIRA, W.W. Contribuições do jogo e do esporte para a corporeidade de crianças e adolescentes. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 192-202, jan./abr., 2019. Disponível em: http://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/697. Acesso em: 1 out. 2019.
RECH, Andréia Jaqueline Devalle; BULHÕES, Priscila Fonseca; PEREIRA, Cássia de Freitas. Altas habilidades/superdotação e a inclusão: o potencial da pesquisa na desconstrução de mitos. Anais do VI Seminário Internacional sobre Profissionalização Docente. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/26101_13456.pdf. Acesso em: 1 out. 2019.
RENZULLI, J. S.; REIS, S. M. Pesquisa sobre desenvolvimento social e emocional de alunos superdotados e talentosos: boas notícias e possibilidades futuras. Psicologia nas escolas (2004). In: FLEITH, Denise de Souza (org.). A construção de práticas educacionais para alunos com altas habilidades/superdotação. Volume 1: orientação a professores / organização: FLEITH, Denise de Souza. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial, 2007.
RICHARDSON, Roberto J.; RODRIGUES, Luiz A. R. (Org.). Investigação e Intervenção na Gestão Escolar. Metodologia do Trabalho Científico. In: Curso de Especialização em Gestão e Avaliação da Educação Pública. Módulo III. Recife, 2013. APUD SILVA, M. de F. G. da; SANTANA, I. M. de. Interdisciplinaridade nas práticas pedagógicas de professoras do Ensino Fundamental. Revista de Educação, Ciência e Cultura. Canoas, v. 23, n. 2, 2018. Disponível em: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/viewFile/4467/pdf. Acesso em: 1 out. 2019.
SILVA, Maria de Fátima Gomes da; SANTANA, Iolanda Mendonça de. Interdisciplinaridade nas práticas pedagógicas de professoras do Ensino Fundamental. Revista de Educação, Ciência e Cultura. Canoas, v. 23, n. 2, 2018. Disponível em: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/viewFile/4467/pdf. Acesso em: 1 out. 2019.
SILVA, Tânia Paula. O ensino da geografia nas séries iniciais do ensino fundamental: reflexões sobre a formação e práticas pedagógicas. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 8, n. 15, p. 242-265, jan./jun., 2018.
Downloads
Published
Versions
- 2022-02-14 (2)
- 2022-02-14 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Verônica Cruz Silveira Barbosa; Ana Cláudia Soares da Silva; Jaete Pinto da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.