Educational Challenges in Remote Class

the actions of Campus of the Federal Institute of Tocantins (IFTO) during the pandemic period

Authors

  • Cássia Araújo Moraes Braga Universidade Federal de Minas Gerais, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil https://orcid.org/0000-0002-2804-8546
  • Patrícia Aguiar Tavares Universidade Federal do Maranhão, Programa de Pós-graduação em Políticas Públicas, São Luís, Maranhão, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2022.v12.32915

Keywords:

Remote lessons, Pandemic, IFTO

Abstract

The objective of the work is to analyze the challenges and actions developed by the Federal Institute of Tocantins, Campus Palmas, for the continuity of face-to-face courses in the period of the COVID-19 pandemic. The methodology used was based on a bibliographic and documentary review, the first aimed at identifying the available knowledge on the subject, for contextualizing and deepening the theme, prioritizing recently published scientific articles (Adorno, 2020; Castaman; Rodrigues, 2020; Colemarx 2020; Lagares, 2020, Martins, 2020, Ladies, 2020) and the second allowed access to regulatory documents, at the federal and institutional level (laws, ordinances, decrees, edicts) related to teaching in times of a pandemic. The main alternatives found by the Institution to minimize the impacts of the pandemic were the adoption of remote teaching and student assistance actions. However, they do not completely
meet the demand for access and permanence of students, requiring constant evaluation and improvement, with the participation of the academic community.

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Author Biographies

Cássia Araújo Moraes Braga, Universidade Federal de Minas Gerais, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Graduada em Serviço Social (UFT). Especialista em Gestão Pública e Sociedade (UFT). Mestra em Desenvolvimento Regional (UFT). Doutoranda em Desenvolvimento Regional (UFT). Assistente Social no Instituto Federal do Tocantins (IFTO). 

Patrícia Aguiar Tavares, Universidade Federal do Maranhão, Programa de Pós-graduação em Políticas Públicas, São Luís, Maranhão, Brasil

Graduada em Serviço Social (UFMA). Especialista em Educação Pobreza e Desigualdade Social (UFT). Mestra em Desenvolvimento Regional (UFT). Doutoranda em Políticas Públicas (UFMA). Assistente Social no Ministério Público do Maranhão (MPE-MA).

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Published

2022-09-01

How to Cite

Braga, C. A. M., & Tavares, P. A. (2022). Educational Challenges in Remote Class: the actions of Campus of the Federal Institute of Tocantins (IFTO) during the pandemic period. Pesquisa E Debate Em Educação, 12(2), 1–16, e32915. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2022.v12.32915

Issue

Section

Applied research