Technical schools

from vocational training to interdisciplinary learning

Authors

  • Ivani Maria de Souza Gonçalves Universidade de Pernambuco, Curso de especialização em Psicopedagogia, Petrolina, Pernambuco, Brasil https://orcid.org/0000-0003-2152-6696
  • Genilda Maria da Silva Universidade de Pernambuco, Colegiado de Pedagogia, Programa de Pós-Graduação e Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares, Petrolina, Pernambuco, Brasil https://orcid.org/0000-0002-6764-9280
  • Odair França de Carvalho Universidade de Pernambuco, Colegiado de Pedagogia, Programa de Pós-Graduação e Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares, Petrolina, Pernambuco, Brasil https://orcid.org/0000-0003-4864-4510

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.31901

Keywords:

Curriculum, Technical school, Interdisciplinarity

Abstract

Interdisciplinarity is a proposal that aims to break up fragmented education. Thus, it is argued that the reflection on this proposal, in the context of technical education, consists of a highly complex process. In this sense, the objective is to understand how interdisciplinarity is developed and understood by teachers who work as teachers in a technical school in the city of Petrolina - PE. Thus, it is highlighted that these debates are supported by Fazenda (2001 - 2008), Japiassu (1994), Morin (2015), in LDB / 1996. To this end, a qualitative research was carried out, with the participation of four professors from the nursing course, who answered an open questionnaire. The data reveal that teachers promote the importance of interdisciplinarity and understand it as a possibility of breaking a fragmented educational action. Thus, it is concluded that, there is a relationship between technical education and the interdisciplinary work of teachers, who work with technical education in the locus of study.

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Author Biographies

Ivani Maria de Souza Gonçalves, Universidade de Pernambuco, Curso de especialização em Psicopedagogia, Petrolina, Pernambuco, Brasil

Graduada em Pedagogia (UPE). Especialista em Psicopedagogia (UPE). Coordenadora Pedagógica em uma escola técnica privada no município de Petrolina – PE. Participante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Escolar e Não-escolar (GEPESPE).

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/6477586714100606.

Genilda Maria da Silva, Universidade de Pernambuco, Colegiado de Pedagogia, Programa de Pós-Graduação e Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares, Petrolina, Pernambuco, Brasil

Graduada em Pedagogia (UPE). Especialista em Psicopedagogia (UPE). Mestra em educação (UPE). Professora da rede municipal de Petrolina – PE e docente substituta no colegiado de Pedagogia da Universidade de Pernambuco Campus Petrolina - PE. Participante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Escolar e Não-Escolar no Sertão Pernambucano (GEPESPE).  

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/3624617053833063.

Odair França de Carvalho, Universidade de Pernambuco, Colegiado de Pedagogia, Programa de Pós-Graduação e Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares, Petrolina, Pernambuco, Brasil

Graduado em Pedagogia (UFMS). Especialista em Educação Especial (FIPAR). Mestre em Educação (UFMS). Doutor em Educação (UFU). Pós-Doutor em Educação(UFOP). Professor Adjunto do Colegiado de Pedagogia, da Universidade de Pernambuco (UPE) Campus Petrolina - PE. Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Escolar e Não-Escolar no Sertão Pernambucano (GEPESPE).

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/5201774960666140.

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Published

2021-04-03

How to Cite

Gonçalves, I. M. de S., Silva, G. M. da, & Carvalho, O. F. de. (2021). Technical schools: from vocational training to interdisciplinary learning. Pesquisa E Debate Em Educação, 11(1), 1–16, e31901. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.31901

Issue

Section

Applied research