Technical schools
from vocational training to interdisciplinary learning
DOI:
https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.31901Keywords:
Curriculum, Technical school, InterdisciplinarityAbstract
Interdisciplinarity is a proposal that aims to break up fragmented education. Thus, it is argued that the reflection on this proposal, in the context of technical education, consists of a highly complex process. In this sense, the objective is to understand how interdisciplinarity is developed and understood by teachers who work as teachers in a technical school in the city of Petrolina - PE. Thus, it is highlighted that these debates are supported by Fazenda (2001 - 2008), Japiassu (1994), Morin (2015), in LDB / 1996. To this end, a qualitative research was carried out, with the participation of four professors from the nursing course, who answered an open questionnaire. The data reveal that teachers promote the importance of interdisciplinarity and understand it as a possibility of breaking a fragmented educational action. Thus, it is concluded that, there is a relationship between technical education and the interdisciplinary work of teachers, who work with technical education in the locus of study.
Downloads
References
BRASIL. Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 13. ed. Brasília: Câmera dos Deputado, 2016.
BRASIL. Lei 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino do 1º e 2º Graus e dá outras providências. Diário Oficial da União. Brasília, 12 ago. 1971. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L5692.htm. Acesso em: 20 set. 2019.
BRASIL. Lei nº. 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da
Educação Nacional. Diário Oficial da União. Brasília, 27 dez., 1961. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/LEIS/L4024.htm. Acesso em: 20 set. 2019.
BRASIL. Decreto Lei Nº 9.613 de 20 de agosto de 1946. Lei Orgânica do Ensino Agrícola. Diário Oficial da União. Rio de Janeiro, 23 ago. 1946. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-9613-20-agosto-1946-453681-publicacaooriginal-1-pe.html#:~:text=Lei%20Org%C3%A2nica%20do%20Ensino%20Agr%C3%ADcola.&text=1%C2%BA%20Esta%20lei%20estabelece%20as,profissional%20dos%20trabalhadores%20da%20agricultura. Acesso em: 20 set. 2019.
BRASIL. Decreto Lei Nº 6.141 de 28 de dezembro de 1943. Lei Orgânica do Ensino Comercial. Diário Oficial da União. Rio de Janeiro31 de dezembro de 1946. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/1937-1946/del6141.htm. Acesso em: 20 set. 2019.
BRASIL. Decreto Lei Nº 4.073 de 30 de janeiro de 1942. Lei orgânica do ensino industrial. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-4073-30-janeiro-1942-414503-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 20 set. 2019.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. (org.). O que é interdisciplinaridade? São Paulo: Cortez, 2008.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. (Org.). Práticas interdisciplinares na escola. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
JAPIASSU, Hilton. A questão da Interdisciplinaridade. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL SOBRE REESTRUTURAÇÃO CURRICULAR. Anais [...]. Porto Alegre: Secretaria Municipal de Educação de Porto Alegre, jul. 1994.
LÜCK, Heloisa. Pedagogia interdisciplinar: fundamentos teóricos metodológicos. Petrópolis: Editora Vozes, 1995.
MIRANDA, Maria do Carmo Tavares de. Educação no Brasil (esboço de estudo histórico). 3. ed. Recife: UFPE/Ed. Universitária, 1978.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Tradução de Eliana Lisboa. 5. ed. Porto Alegre: Salina, 2015.
ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da educação no Brasil. 13. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 1991.
SANTOS, Regina Célia Pereira. Curso de formação de segundo grau. São Paulo: CEETEPS, 1997. Apostila.
SILVA, Marcus Osório da. A interdisciplinaridade como uma possibilidade no processo ensino aprendizagem da educação profissional de nível tecnológico para o mundo do trabalho. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, [S.l.], v. 2, n. 13, p. 13-30, dez. 2017.
SILVA, Genilda Maria da; CARVALHO, Odair França de. A necessidade do currículo na perspectiva dialógica: entre o discurso e a ação – reflexões interdisciplinares. In: SEMANA INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA – AS LUTAS DA PEDAGOGIA EM TEMPOS DE PANDEMIA: CIÊNCIA, PEDAGOGIA E FORMAÇÃO DOCENTE, 7. [on-line]. 29/11/2020 – 05/12/2020. Anais [...]. Alagoas: UFAL, 2020.
THIESEN, Juares da Silva. A Interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo de ensino/aprendizagem. Revista Brasileira de Educação. v. 13. n. 39. set./dez., 2008, p. 545- 598. Disponível em:
http://www,scielo.br/scielo.phn?script=sci_arttext&pid=S14132478008000300010. Acesso em: 21 mar. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ivani Maria de Souza Gonçalves; Genilda Maria da Silva; Odair França de Carvalho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.