The Helena Antipoff Foundation and “The Helena School” Polo for integral education
perceptions of integral education, times, spaces, and community participation
DOI:
https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.31735Keywords:
Integrated education, Implementation of public policies, Basic educationAbstract
In this text we discuss the process of implementation of an Integral and Integrated Education Center located in the metropolitan area of Belo Horizonte (MG). We aimed to understand the contributions and the limits generated by the implementation of an Integral Education Center at the Helena Antipoff Foundation to assist students from four schools located in the municipality of Ibirité (MG). We seek to investigate, from interviews with managers, teachers and workshops involved in the implementation process of the implementation of an Integral Education Center, what obstacles and learning can come from such an experience.
Downloads
References
BRASIL. Plano Nacional de Educação 2014-2024: Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014, que aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2014. 86 p. (Série legislação, n. 125)
BRASIL. Portaria Normativa Interministerial n° 17, de 24 de abril de 2007. Institui o Programa Mais Educação que visa fomentar a educação integral de crianças, adolescentes e jovens, por meio do apoio a atividades sócio-educativas no contraturno escolar. Diário Oficial da União, 26 abr. 2007.
BRASIL. Programa Mais Educação: passo a passo. Brasília: MEC/Secad, 2009d. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/passoapasso_maiseducacao.pdf. Acesso em: 1 fev. 2017.
BRASIL. Programa Novo Mais Educação. Brasília: MEC 2016. Disponível em: http://http://portal.mec.gov.br/programa-mais-educacao.pdf. Acesso em: 1 set. 2017.
CAVALIERE, Ana Maria. Escolas de tempo integral versus alunos em tempo integral. Revista em Aberto, Brasília, v. 22, n. 80, p. 51-63, abr. 2009. Disponível em: http://emaberto.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/view/2220/2187. Acesso em: 15 maio 2017.
CENTRO DE REFERÊNCIA DA EDUCAÇÃO INTEGRAL. O que é Educação Integral. 2017. Disponível em https://educacaointegral.org.br/. Acesso em: 15 maio 2017.
MOLL, Jaqueline. Jaqueline Moll e a Educação Integral. [Entrevista concedida a Yuri Corrêa] Site da Revista UFRGS Ciência. Porto Alegre, 10 Mar. 2017. Disponível em: http://www.ufrgs.br/secom/ciencia/jaqueline-moll-e-a-educacao-integral/
GONÇALVES, Antônio Sérgio. Reflexões sobre educação integral e escola de tempo integral. Cadernos Cenpec | Nova série, [S.l.], v. 1, n. 2, aug. 2006. Disponível em: http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/136/168. Acesso em: 23 set. 2017.
GUARÁ, I. M. F. R. Educação e desenvolvimento integral: articulando saberes na escola e além da escola. Revista em Aberto, Brasília, v. 22, n. 80, p. 65-81, abr. 2009.
MENDONÇA, Mercês Pietsch Cunha; LOBATO, Iolene Mesquita; FARIA, Cleonice Borges Ribeiro. Educação integral e os espaços educativos: um diálogo necessário. Revista Conjectura: Filos. Educ., Caxias do Sul, v. 18, n. 2, p. 42-52, maio/ago. 2013. Disponível em: www.google.com.br/search?q=Polos+de+Educação+ampliam+ações+da+Educação+Integral+em+MG&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gws_rd=cr&ei=duhUWbjRCcGjwATj26zYDg#q=Educação+integral+e+os+espaços+educativos:+um+diálogo+necessário. Acesso em: 21 maio 2017.
MINAS GERAIS. Decreto Nº 44658, de 20 de novembro de 2007. Estabelece o estatuto da Fundação Helena Antipoff – FHA. Disponível em: http://www.almg.gov.br/consulte/legislacao/completa/completa.html?tipo=DEC&num=44658&ano=2007. Acesso em: 3 mar. 2017.
MINAS GERAIS. Documento orientador das ações de educação integral no estado de Minas Gerais: ampliação de direitos, tempos e espaços educativos. Versão II. 2015. 22p.
MINAS GERAIS. Documento orientador das ações de educação integral no estado de Minas Gerais: educação integral e integrada. Versão III. 2017. 78p.
MOLL, Jaqueline (Org.). Caminhos da Educação Integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2014. 504 p.
MOLL, Jaqueline. O PNE e a educação integral: Desafios da escola de tempo completo e formação integral. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 8, n. 15, p. 369-381, jul./dez. 2014. Disponível em: http://www.esforce.org.br. Acesso em: 17 abr. 2017.
RIBEIRO, Darcy. Centros Integrados de Educação Pública: uma nova escola. Revista Estudos Avançados. v. 5, n. 13. São Paulo, set./dez. 1991.
RIBEIRO, Raiana. Educação em tempo integral não é sinônimo de educação integral. Revista Portal Aprendiz. set. 2009. Disponível em: http://portal.aprendiz.uol.com.br/arquivo/2011/09/19/educacao-em-tempo-integral-nao-e-sinonimo-de-educacao-integral/. Acesso em: 15 set. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Cláudio Magalhães; Elisabeth Gonçalves de Souza; Amanda Sangy Quiossa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.