A decade of the Proinfância Program

a look at academic productions

Authors

  • VÍVIAM CARVALHO Prefeitura de Juiz de Fora, Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil
  • Núbia Aparecida Schaper Santos Universidade Federal de Juiz de Fora, Programa de Pós-Graduação em Educação, Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil https://orcid.org/0000-0001-6684-2305

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.31547

Keywords:

Early childhood education policies, Proinfância Program, Program implementation

Abstract

The goal of this article is to present a bibliographical survey regarding the academic production about the Proinfância Program, encompassing the publications from 2007 - the year in which the Program was instituted - until 2017. In seeking to understand the concepts that permeate the implementation of a program that is part of a broader policy in the field of education, it was necessary to range the aspects that constitute the federated model in our country. Mapping the theoretical production referring to the situation of Proinfância made it possible to know how this program resonates in the Brazilian reality, which has very particular characteristics concerning its social organization.

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Author Biographies

VÍVIAM CARVALHO, Prefeitura de Juiz de Fora, Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil

Graduada em Pedagogia. Especialista em Psicopedagogia. Mestre em Educação (UFJF). Doutora em Educação (UFJF). Professora da rede municipal de ensino de Juiz de Fora e do Centro Universitário Estácio Juiz de Fora. Integrante do Grupo de Pesquisa "Linguagens, Infâncias, Cultura e Desenvolvimento Humano" (LICEDH) da Faculdade de Educação (FACED) da Universidade Federal de Juiz de Fora.  Integrante da Equipe Gestora do Fórum de Educação Infantil Regional Zona da Mata Mineira.

Currículo Lattes: http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4556859U9

 

Núbia Aparecida Schaper Santos, Universidade Federal de Juiz de Fora, Programa de Pós-Graduação em Educação, Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil

Graduada em Psicologia (UFJF). Mestre em Educação Especial (UFSCar). Doutora em Educação (UERJ). Professora Classe do Departamento Adjunta da Faculdade de Educação, da Universidade Federal de Juiz de Fora. Líder do Grupo de Pesquisa: Linguagens, Infâncias, Cultura e Desenvolvimento Humano - LICEDH. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da FACED/UFJF.

Currículo Lattes: http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4703162Z8

 

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Published

2021-03-13

How to Cite

Araújo, V. C. de, & Santos, N. A. S. (2021). A decade of the Proinfância Program: a look at academic productions. Pesquisa E Debate Em Educação, 11(1), 1–16, e31547. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.31547

Issue

Section

Applied research