What number makes sense? From gap-filling to mathematical learning
Keywords:
Mathematics Education, Problem Solving, Mathematical Literacy, Mathematical Understanding, Gap-Filling ProblemsAbstract
This article aims to present and discuss the potential of “What number makes sense?” problems within the context of Mathematics Education. It is a bibliographic study, with a qualitative and theoretical approach, grounded in the contributions of Problem Solving as a methodological strategy for teaching mathematics. A “What number makes sense?” problem consists of presenting students with a word problem containing numerical gaps and a set of numbers that must be inserted in such a way that the situation described makes mathematical, linguistic, and contextual sense. A systematic literature review revealed a scarcity of national academic publications on the topic, which led to the search for foundations in international literature. The study highlights the didactic potential of this type of problem, as it enhances mathematical reading and argumentation through the construction and sharing of solutions. Furthermore, it demonstrates versatility for addressing content and skills from different thematic units, such as Numbers, Quantities and Measurement, among others. The analysis suggests that when well-planned and integrated into teaching methodologies based on Problem Solving—such as MEAAMaRP and EAMvRP—“What number makes sense?” problems can serve as a starting point for learning, fostering active student engagement and contributing to the development of mathematical literacy.
Downloads
Metrics
References
ALLEVATO, N. S. G. Diferentes tipos de problemas no desenvolvimento de diferentes habilidades de pensamento. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, IX., 2007, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: SCIM-SA, 2007. p. 1-6.
ALLEVATO, N. S. G.; ONUCHIC, L. R. Ensino-aprendizagem-avaliação de Matemática: por que através da resolução de problemas? In: ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G.; NOGUTI, F. C. H.; JUSTULIN, A (Org.). Resolução de Problemas: teoria e prática. 2. ed. Jundiaí: Paco Editorial, 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.
BRITO, A. P. G.; OLIVEIRA, G. S.; SILVA, B. A. A importância da pesquisa bibliográfica no desenvolvimento de pesquisas qualitativas na área de educação. Cadernos da Fucamp, Monte Carmelo, v. 20, n. 44, p. 1-15, 2021.
CHARLES, R. I. Problem Solving. In: VAN DE WALLE, J. A. et al. Putting Research into Practice. New Jersey: Pearson Prentice Hall, 2004.
EUGENIO, R. S. Letramento probabilístico nos anos finais do ensino fundamental: um processo de formação dialógica com professores de matemática. 2019. 223 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática e Tecnológica) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2019.
FALVO, S. R.; ONUCHIC, L. R.; NUNES, C. B. O raciocínio proporcional: a ’pedra de topo’ na formação de professores dos anos iniciais . Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 9, n. 1, 2025. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/46714. Acesso em: 5 jul. 2025.
FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
GALVÃO, M. C. B.; RICARTE, I. L. M. Revisão sistemática da literatura: conceituação, produção e publicação. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, RJ, v. 6, n. 1, p. 57–73, 2019. DOI: 10.21728/logeion.2019v6n1.p57-73. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/4835. Acesso em: 6 jul. 2025.
IMBASSAHY, T, F. V. Revisão taxonômica de hookeriopsis sensu lato (pilotrichaceae, bryophyta). 2009. 120 f. Tese (Doutorado em Ciências Biológicas) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.
JONASSEN, D. H. Learning to solve problems: a handbook for designing
problem-solving learning environments. New York: Routledge, 2011.
KAUR, B. Reasoning and communication in the Mathematics classroom – some ‘what’ strategies. In: MAV ANNUAL CONFERENCE, 46., 2009, Melbourne. Proceedings [...]. Melbourne: Mathematical Association of Victoria, 2009. p. 102-110.
KAUR, B. Some “what” strategies that advance reasoning and communication in primary
Mathematics classrooms. In: KAUR, B; TOH, T. L. (Ed.). Reasoning, communication and connections in Mathematics. Singapore: Association of Mathematics Educators, 2012.
KAUR, B.; HAR, Y. B. Pathways to reasoning and communication in the primary school mathematics classroom: a reseacrh for teachers by teachers. Singapore: National Institute of Education, 2009.
LESTER JUNIOR, F. K; D’AMBROSIO, B. A. Tipos de problemas para a instrução matemática no primeiro grau. BOLEMA, Rio Claro, v. 3, n. 4, p. 1-7, 1988.
MINISTRY OF EDUCATION (Singapore). Curriculum Planning and Development Division. Mathematics Syllabus: Primary One to Six. Singapore: MOE, 2023.
MOTTLOVÁ, K.; SLEZÁKOVÁ, J. What number makes sense? Standard word problems with non-standard wording. In: CONGRESS OF THE EUROPEAN SOCIETY FOR RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION, 12., 2022, Free University of Bozen-Bolzano. Proceedings [...]. Bozen-Bolzano: ERME, 2022. p. 275-282.
NATIONAL GOVERNORS ASSOCIATION CENTER FOR BEST PRACTICES AND COUNCIL OF CHIEF STATE SCHOOL OFFICERS (United States of America). Common Core State Standards for Mathematics. United States of America: CCSSO - NGA, 2010.
ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G. Pesquisa em resolução de problemas: caminhos,
avanços e novas perspectivas. BOLEMA, Rio Claro, v. 25, n. 41, p. 73-98, dez. 2011.
ONUCHIC, L. R.; LEAL JUNIOR, L. C.; PIRONEL, M. (Org.). Perspectivas para Resolução de Problemas. São Paulo: Livraria da Física, 2017.
PROENÇA, M. C. Resolução de Problemas: encaminhamentos para o ensino e a aprendizagem de Matemática em sala de aula. Maringá: Eduem, 2018.
PUHL, C. S. Interagindo com os números complexos: um material potencialmente significativo para acadêmicos de Engenharia. 2021. 301 f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2021.
SIEBERT, D. K. Conducting a timely literature search. In: LEATHAM, K. R. (ed.). Designing, conducting, and publishing quality research in Mathematics Education. Provo, Utah: Springer, 2019. p. 17-30.
SPEEDIE, S. M.; TREFFINGER, D. J.; HOUTZ, J. C. Classification and evaluation of problem-solving tasks. Contemporary Educational Psychology, [s. l.], v. 1, ed. 1, p. 52-75, jan. 1976.
TOH, T. L.; SANTOS-TRIGO, M. CHUA, P. H.; ABDULLAH, N. A.;ZHANG, D.. Problem posing and problem-solving in Mathematics Education: international research and practice trends. Singapore: Springer Nature Singapore, 2023.
VIEIRA, G.; ALLEVATO, N. S. G. Resolução de problemas em sala de aula: modus operandi com vistas à produção de conhecimento matemático. In: PAULA, A. P. M.; FIORENTINI, D.; RIBEIRO, M. (org.). Educação matemática em ação no VII SHIAM: oficina, pôsteres e exposição Malba Tahan. Campinas: Mamoré Educacional, 2021. p. 57-61.
YIN, R. K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso, 2016.
























