Modelagem Matemática e Novo Ensino Médio: entrelace de diferentes papéis em uma mesma pesquisa

Authors

Keywords:

Itinerários formativos, Plataformização, Ação supervisora, Supervisor de Ensino, Educação Matemática

Abstract

My objective with this experience report is to present my perceptions regarding the possibilities of implementing Mathematical Modeling in classes of the formative itineraries of the exact sciences area in the context of the New High School in the state of São Paulo, taking as a bias the simultaneous execution of three roles, namely, of the Mathematics teacher/researcher in Mathematics Education and of the Teaching Supervisor. To this end, I make some considerations regarding the themes involved based on my experience and how the convergences occurred during my professional and academic career. At the end, I present documents sent to the funding agency in which they state what was expected of my participation in the project and what ended up being accomplished. In this movement, I present some complaints and announcements that occurred while performing both roles. I understand that this reflection is necessary to collaborate in research in Mathematical Modeling, to question the way in which public policies enter schools and how research and supervisory action can collaborate so that these policies can be rethought and proposed according to the reality of public schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

FORNER, Régis. Modelagem Matemática e o Legado de Paulo Freire: relações que se estabelecem com o currículo. (Tese de Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2018.

FORNER, Régis. MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. Os Itinerários Formativos nas escolas: proposições a partir de percepções e ações dos gestores. 2024. No prelo.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 69ª edição. São Paulo, SP: Paz e Terra. 2019.

FREIRE, Paulo; D’AMBROSIO, Ubiratan; MENDONÇA, Maria do Carmo Domite. A conversation with Paulo Freire. For the Learning of Mathematics, vol. 17, n. 3, November, p.7-10, 1997.

MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. FORNER, Régis. MAZZI, Lucas Carato. Os Itinerários Formativos da área de exatas no Novo Ensino Médio: entre denúncias e anúncios. Anais dos 40 anos do PPGEM Unesp Rio Claro, 2024.

MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. FORNER, Régis. Modelagem Matemática nos Itinerários Formativos: denúncias e anúncios a partir do olhar de professores. 2024. No prelo.

MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. FORNER, Régis. SOUZA, Lahis Braga. Elaboração de uma atividade de Modelagem em um Espaço Colaborativo de Formação. 2024. No prelo.

SÃO PAULO, Secretaria de Estado da Educação de São Paulo. Resolução SEDUC n. 50/2018. Dispõe sobre perfil, competências e capacidades técnicas requeridos aos Supervisores de Ensino da rede estadual de ensino, e sobre referenciais bibliográficos e legislação, que fundamentam e orientam a organização de concursos públicos e processos seletivos, avaliativos e formativos, e dá providências correlatas. São Paulo, 2018.

Published

2025-02-27

How to Cite

FORNER, R. Modelagem Matemática e Novo Ensino Médio: entrelace de diferentes papéis em uma mesma pesquisa. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 9, n. 1, 2025. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/47025. Acesso em: 10 mar. 2025.

Issue

Section

Relatos de Experiência