Metodologias Alternativas de Ensino da Matemática para alunos da Educação de Jovens e Adultos – EJA

Authors

Keywords:

EJA, Matemática, Jogos, Modelagem, Materiais Manipuláveis

Abstract

For this work, dissertations related to teaching proposals for Young and Adult Education (EJA) in the context of Mathematics were analyzed. Themes related to mathematical modeling, the use of games in the teaching-learning of Mathematics and the use of manipulative materials were chosen for the article, all of them as alternative proposals for teaching Mathematics in EJA. The purpose of this work is to address the different ways of teaching Mathematics to this audience, what the contribution of each of them is in the teaching-learning process of the students and later have the possibility of finding out which methodology was used that proved to be most effective and with better learning for the students. When analyzing the research carried out, it was identified that the results are favorable to the use of these methodologies in their conclusions. The research demonstrated that alternative methodologies should be used more comprehensively in schools in Brazil, that there is great potential in working with any of them.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ABBONDATI, L.J. Pirâmide matemágica: instrução para o jogo. Indústria Brasileira: COPAG, s/d.

ALENCAR, R. Uma proposta de modelagem matemática como estratégia de ensino-aprendizagem na EJA. Dissertação Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional, Universidade de Brasília, Brasília, 2015.

BARRETO, D. Jogos e aprendizagem matemática de alunos da educação de jovens e adultos – EJA. Dissertação de Mestrado em Educação Matemática, Universidade Anhanguera de São Paulo, São Paulo, 2015.

BARRETO, G. O Ensino de Matemática Através de Jogos Educativos Africanos: Um Estudo de Caso Em Uma Turma de Educação de Jovens E Adultos (EJA) de Uma Escola Municipal de Aracajú. Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática, Fundação Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2016.

BIGODE, A. J. L.; URBAN, K. E. A tabuada na cabeça. Revista Nova Escola- nº 209. São Paulo: Fundação Victor Civita, jan./fev. 2008. pp. 59-61.

BRITO, J. Práticas Matemáticas Em Uma Turma do Primeiro Segmento da EJA. Dissertação de Mestrado em Educação, Universidade Federal de São Carlos. São Carlos, 2015.

CASTRUCCI, B.; GIOVANNI, J. R.J; GIOVANNI, J. R. A conquista da matemática: 5ª série- manual do professor. 1.ed. São Paulo: FTD, 2002.

REINHEIMER, J. O Uso da Modelagem Matemática no Ensino da Geometria um Estudo de Caso EJA. Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências Exatas, Centro Universitário Univates. Lajeado, 2011.

SILVA, V. O Uso dos Materiais Manipuláveis nas Aulas de Matemática no Âmbito da Educação de Jovens e Adultos. Dissertação de Mestrado Profissional em Educação de Jovens e Adultos, Universidade da Bahia, Salvador, 2017.

ZENI, J.R.R. Três jogos para o ensino e aprendizagem de números e operações no Ensino Fundamental. Guaratinguetá: UNESP (s/d). p.1-7.

Published

2024-11-20

How to Cite

OLIVEIRA, R. de; LIMA, C. N. de . Metodologias Alternativas de Ensino da Matemática para alunos da Educação de Jovens e Adultos – EJA. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 8, n. 1, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/46312. Acesso em: 23 nov. 2024.