Historical approach as a previous organizer for square root teaching in the early years of elementary school: a didactic proposal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2594-4673.2022.v6.37176

Keywords:

Early years; Teacher training; History of Mathematics; Meaningful Learning; square roo.

Abstract

In the current context, there are still many difficulties involving teachers and students from the early years of elementary school in the sense of introducing mathematical concepts and definitions that are bases for other mathematical knowledge. Thus, we elaborated a didactic proposal to introduce the square root while the arithmetic content, exploring the notion of perfect squares in the cognitive scope and in cases of squares is not perfect, we resort to the procedure of the Babylonian people, a city in the south-central region of Mesopotamia , current Iraq. Therefore, the epistemological theoretical support adopted was the History of Mathematics, since the pedagogical organization of this material produced is based on the ausubelian theoretical framework. The material was developed in the master's degree in education at the University of Pernambuco-UPE, Campus Mata Norte through a qualitative research-action research with the purpose of serving as a prior organizer to introduce square root in the early years of elementary school.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

AUSUBEL, D. P. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma Perspectiva Cognitiva. Tradução: Lígia Teopisto. 1. ed. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 2000.

BARDERAS, S. V. Didáctica de la Matemática-El livro de los recursos. Editorial La Muralla, S.A., Madrid, 2000.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em Educação: fundamentos, métodos e técnicas. In: Investigação qualitativa em educação. Portugal: Porto Editora, 1994.

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: matemática. Brasília: MEC/SEF, v. 3, 1997.

BUNGE, M. Epistemología. Barcelona: Editorial Ariel, S. A., 1985.

CONTADOR, P.R.M. Matemática uma breve História. v.1, 3 ed. São Paulo: editora livraria da física, 2008.

DIONNE, H. A pesquisa-ação para o desenvolvimento local. Tradução: Michel Thiollent. Brasília: Líber Livro Editoria, 2007.

DUVAL, R. CAMPOS, T. M. M. (Org.) Ver e ensinar a Matemática de outra forma: Entrar no modo matemático de pensar: os registros de representações semióticas. São Paulo: PROEM, 2011.

FIORENTINI, Dario. Alguns Modos de Ver e Conceber o Ensino de Matemática no Brasil.

Zetetiké, v.3, n.4, p. 1-36, 1995.

FOSSA, J. A. Ensaios sobre a Educação Matemática. Belém: EDUEPA, 2001. (Série Educação, 2).

FUCHS, M. J.; NEHRING, C. M.; POZZOBON, M. C. C. A História do Ensino da Matemática - Contribuições na Formação de Futuros Professores de Matemática. Revista Contexto & Educação, v.29, n.93, p. 45-71, maio/ago. 2014. Dispinível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/2928. Acesso em: 12 Fev. 2019.

GONÇALVES, I. M. F. L. Os Problemas da Matemática o seu papel na Matemática e nas aulas de Matemática. 2011. Tese (doutoramento em matemática: ensino da matemática). Universidade da madeira, Portugal.

GROENWALD, C. L. O; SAUER, L. O; FRANK, R. F. Desenvolvendo o pensamento aritmético utilizando os conceitos da Teoria dos números. Acta Scientiae, v. 7, n. 1, p. 93-101, 2005. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/190/174. Acesso em: 24 abril de 2019.

MENDES, I. A.; FOSSA, J. A.; VALDÉS, J. E. N. A história com um agente de cognição na educação matemática. Porto Alegre: Sulina, 2006.

MENDES, I. A. Matemática e investigação em sala de aula: tecendo redes cognitivas na aprendizagem. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2009.

MENDES, I. A; CHAQUIAM, M. História nas aulas de Matemática: fundamentos e sugestões didáticas para professores. Belém: SBHMat, 2016.

MOL, R. S. Introdução à história da matemática. Belo Horizonte: CAED-UFMG, 2013.

MOREIRA, M. A. A teoria de aprendizagem significativa e sua implementação em sala de aula. Brasília: Editora da UnB, 2006.

MOREIRA, M. A. Negociação de Significados e Aprendizagem Significativa. Ensino, Saúde e Ambiente, v.1, n.2, p. 2-13, dez.2008.

MOREIRA, M. A. Teorias de aprendizagem. 2. ed. ampliada. São Paulo: EPU, 2011.

ROQUE, T; PITOMBEIRA, J. B. Tópicos de história da matemática. Rio de Janeiro: Ed. SBM, 2012. (Coleção PROFMat).

SANTAROSA, M. C. P. Ensaio sobre a Aprendizagem Significativa no Ensino de Matemática. Aprendizagem Significativa em Revista, v.6, n.3, p. 57-69, dez. 2016. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/asr/artigos/Artigo_ID92/v6_n3_a2016.pdf. Acesso em 20 Set. 2019.

SILVA, J. R. Uma abordagem Ausubeliana da Aquisição do Conceito de Raiz Quadrada Contextualizada Segundo a Teoria de Lakoff. In: SILVA, J. R. Recursos Didáticos: Textos de Apoio para o Ensino de Ciências e Matemáticas. Recife: EDUPE, 2006. p. 15-36.

SILVA, J. R. Ensino das operações fundamentais: uma abordagem introdutória, 4-15 de ago. de 2014. 10 f. Notas de Aula. Digitalizado.

SILVA, J. R; RUFINO, M. A. S; CHIAPPETTA, S. K. S; CUNHA, A. M. V. Ensino De Raiz

Quadrada: Elaboração De Um Organizador Prévio. In: Encontro Pernambucano de Educação Matemática - Cenários e Desafios da Educação Matemática: da investigação à sala de aula, 2017, Garanhuns. Anais ... Garanhuns: UFPE/UFRPE/UPE, 2017. Disponível em:http://epem.sbempe.com.br/anais/2017/PDFs/RE09192850405_161024.pdf. Acesso em: 10 Jan. 2019.

SILVA, J. R.; SOUZA, E. C.; RUFINO, M. A. S. O ritual do toré como organizador prévio para o conceito de círculo. Zetetiké, v.1, n.1, p.75-93, jan./abr. Disponivel em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8650471 Acesso: 13 Mar. 2020.

Published

2022-06-14

How to Cite

VISGUEIRA CUNHA, A. M.; SILVA, J. R. da. Historical approach as a previous organizer for square root teaching in the early years of elementary school: a didactic proposal. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 6, n. 1, 2022. DOI: 10.34019/2594-4673.2022.v6.37176. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/37176. Acesso em: 22 nov. 2024.