Mathematical Places in Malba Tahan’s Tales

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2594-4673.2020.v4.32230

Keywords:

Mathematic, Literature, Malba Tahan, Mathematical Places, Tales

Abstract

Malba Tahan is a character-author who was famous for his tales set in Arab settings, many of which have mathematical elements, making him one of the first Brazilian writers to bring literature and mathematics together. In this article, four tales are analyzed by us: The tale of the camels; The tale of the sisters and the sale of apples; The tale of truth and lies; and The tale of the division of the kingdom, which can be found in the books The book of Aladdin, 1st edition, and The man who calculated, 8th edition, both published in 1943 by the publisher Getúlio Costa. The guiding question of the tales analysis process is how and which mathematic elements arise and are approached on Malba Tahan’s tales? In the analysis process we sought to identify and understand which mathematical elements appear in the texts in an explicit or implicit way, in other words, which mathematical places emerge in the construction of narratives, in order to better understand the articulation between literature and mathematics that characterize such texts.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ABRAMOVICH, F. Literatura Infantil: gostosuras e bobices. São Paulo: Editora Scipione, 1994.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Matemática - 3º e 4º ciclos. Brasília: MEC / SEF, 1998.
Cury, F. G.; Silva, H. História, literatura e ficção na Educação Matemática: aproximações com as ideias de Hayden White. Zetetiké, v. 23, n. 1, p. 155-178, jan. 2016.
DALCIN, A.; MONTOIO, R. Literatura e matemática em inter-relações possíveis: análises, propostas e divagações. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, Brasília, v. 10, n. 2, p. 7-13, 2020.
FARIAS, C. A. Alfabetos da alma: histórias da tradição na escola. Porto Alegre: Sulina, 2006.
Fiorentini, D.; Lorenzato, S. Investigação em educação matemática – percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2006.
FUX, J. Matemática e literatura: Jorge Luis Borges, George Perec e o OULIPO. São Paulo: Perspectiva, 2016.
GASPAR, M. T. O teorema das 4 cores: uma história e uma proposta pedagógica para o Ensino Básico. Belém: SBHM, 2009.
HELD, H. M. de. O homem que orientalizava: o oriente de Malba Tahan. 2012. 181 f. Dissertação – Mestrado em História, Universidade Estadual Paulista, Assis, 2012.
KLÜSENER, R. Ler, escrever e compreender a matemática, ao invés de tropeçar nos símbolos. In: NEVES, I. C. B. et. al. Ler e escrever: compromisso de todas as áreas. 2 ed. Porto Alegre: UFRGS, p. 175-189, 1999.
MONTOITO, R. Entrelugares: pequeno inventário inventado sobre matemática e literatura. Bolema, Rio Claro, v. 33, n. 64, p. 892-915, ago. 2019.
MORAES, L. et. al. A solução de Peirce para o ‘paradoxo do mentiroso’. Cognitio-Estudos, São Paulo, v. 6, n. 1, p. 36-46, jan./jun. 2009.
OLIVEIRA, E. C. de; PIRES, C. M. C. Uma reflexão acerca das competências leitoras e das concepções e crenças sobre práticas de leitura nas aulas de Matemática. Bolema, Rio Claro, v. 23, n. 37, p. 931-953, dez. 2010.
ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G. Pesquisa em resolução de problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema, Rio Claro, v. 25, n. 41, p. 73-98, dez. 2011.
SANTOS, S. de M. Lembrança de Getúlio Costa. Remate de Males, Campinas, v. 27, n. 2, p. 295-305. jul./dez. 2007.
SIQUEIRA FILHO, M. G. Ali iezid izz-edim ibn salim hank Malba Tahan: episódios do nascimento e manutenção de um autor – personagem. Tese de Doutorado, Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008.
SOLÉ, I. Para Isabel Solé, a leitura exige motivação, objetivos claros e estratégias. Disponível em <https://novaescola.org.br/conteudo/304/para-isabel-sole-a-leitura-exige-motivacao-objetivos-claros-e-estrategias>. Acesso em: 07 dez. 2019.
SOUZA, A. P. G. de; CARNEIRO, R. F. Um ensaio teórico sobre literatura infantil e matemática: práticas de sala de aula. Educação Matemática Pesquisa, v. 17, n. 2, p. 392-418, 2015.
TAHAN, M. As aventuras do rei Baribê. Rio de Janeiro: Getúlio Costa, n. d.
TAHAN, M. Lendas do povo de Deus: lendas e contos judaicos. Rio de Janeiro: Getúlio Costa, n. d.
TAHAN, M. Lendas do céu e da terra: compêndio de educação moral-religiosa. Rio de Janeiro: Getúlio Costa, 1938.
TAHAN, M. O gato do cheique e outras lendas. Rio de Janeiro: Ediouro, 1997.
TAHAN, M. O homem que calculava. Rio de Janeiro: Getúlio Costa, 1943a.
TAHAN, M. O livro de Aladim. Rio de Janeiro: Getúlio Costa, 1943b.
TAHAN, M. Salim, o mágico. São Paulo: Ibrasa, 1970.

Published

2020-12-14

How to Cite

ZWIERNIK, L.; DALCIN, A. Mathematical Places in Malba Tahan’s Tales. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 4, n. 1, 2020. DOI: 10.34019/2594-4673.2020.v4.32230. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/32230. Acesso em: 17 jul. 2024.