Aprendizagem colaborativa no desenvolvimento de projetos para o ensino de matemática financeira

Authors

  • Liliana Manuela Gaspar Cerveira da Costa Colégio Pedro II
  • João Domingos Gomes da Silva Junior Colégio Pedro II

DOI:

https://doi.org/10.34019/2594-4673.2019.v3.29382

Keywords:

Financial Mathematics, Collaborative Learning, Financial Education

Abstract

In this paper, we present a research involving Financial Education and Collaborative Learning, going through the example of how these two themes can go together in a math class. Although collaborative learning is not a recent methodological tender, the state of art on mathematical education recognize this methodology as a valuable proposal for integral student formation as e it is based on mediations and interpersonal relationships. It promotes growth not only for students but also for teachers. Simultaneously, the importance of financial education in high school has been spreading more and more in order to arrange citizens who fully and consciously exercise their citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática: 3º e 4º ciclos do ensino fundamental; Brasília, MEC, 1998.
BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática: Ensino Médio; Brasília, MEC, 1999.
BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental, Brasília, MEC, 2017.
BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio, Brasília, MEC, 2018.
COSTA, G.; FIORENTINI, D.. Mudança da Cultura Docente em um Contexto de Trabalho Colaborativo de Introdução das Tecnologias de Informação e Comunicação na Prática Escolar. Rio Claro (SP), Bolema, v. 20 n. 27, p.1-21, 2007.
CUNHA, C. L. da; LAUDARES, J. B.. Resolução de Problemas na Matemática Financeira para Tratamento de Questões da Educação Financeira no Ensino Médio. Rio Claro (SP), Bolema, v. 31, n. 58, p. 659-678, 2017.
DAMIANI, M. F.. Entendendo o trabalho colaborativo em educação e revelando seus benefícios. Educar, Curitiba, n. 31, p. 213-230, Editora UFPR, 2008.
DILLENBOURG, P. What do you mean by collaborative learning?. In: DILLENBOURG, P. (Ed.). Collaborativelearning: Cognitive and Computational Approaches. Oxford, p.1-19, Elsevier, 1999.
IEZZI, G.; DOLCE, O.; DEGENSZAIN, D.; PÉRIGO, R.; ALMEIDA, N. de. Matemática: ciência e aplicações. São Paulo, V. 3, 9ª ed, Saraiva Educação, 2016.
LIMA, C. B.; SÁ, I. P. de. Matemática Financeira no Ensino Fundamental. Rio de Janeiro, Revista TECCEN - Universidade Severino Sombra, v. 3, n. 1, 2010.
LOIOLA, L. J. S. L. Contribuições da Pesquisa Colaborativa e do Saber Prático Contextualizado para uma Proposta de Formação Continuada da Professores de Educação Infantil. Educação de Crianças de 0 a 6 anos, n. 7, UFC.
MACHADO, R.; CESAR M. Trabalho Colaborativo e Representações Sociais: contributos para a promoção do sucesso escolar em matemática, Revista Interacções, v. 8 n.º 20, p. 98-140, 2011.
MUNIZ, I. J. Educação Financeira e a Sala de Aula de Matemática: conexões entre a pesquisa acadêmica e a prática docente. XII Encontro Nacional de Educação Matemática – XII ENEM. São Paulo, 2016.
SALLES, S.; PASSOS, L., F. Trabalho Colaborativo no Desenvolvimento de Projetos de Matemática. VIII ENEM – Encontro Nacional de Educação Matemática. Universidade Federal de Pernambuco – UFPE. Recife, 2004.
SARAIVA, M., PONTE, J. P. O trabalho colaborativo e o desenvolvimento profissional do professor de Matemática. Quadrante, n.12, v.2, p 25-52, 2013.
STEPHANI, M. Educação Financeira: uma perspectiva interdisciplinar na construção da autonomia do aluno. Dissertação (Mestrado), PUC-RS, Porto Alegre, 2005.
TEIXEIRA, A. O. et al. Vantagens e desvantagens da implantação da disciplina educação financeira nas escolas de ensino médio na cidade de pinhais. Monografia (Graduação em Administração de Empresas) – Faculdades de Pinhais, PR, 2010.
TORRES, P. L.; IRALA, E. A. F. Aprendizagem Colaborativa: Teoria e Prática. Complexidades: Redes e Conexões na produção do Conhecimento. 1ª ed, Curitiba, SENARPR, v. 1, p. 61-93, 2014.
TORRES, P. L.; ALCANTARA, P. R.; IRALA, E. A. F. Grupos de Consenso: uma proposta de aprendizagem colaborativa para o processo de ensino-aprendizagem. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 4, n.13, p.129-145, 2004. TRIPP D., Pesquisa-ação/ uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, 2005.
ZANATA, E. M. Práticas Pedagógicas Inclusivas para Alunos Surdos Numa Perspectiva Colaborativa. Tese de Doutorado. São Carlos, UFSCar, 2005.

Published

2020-04-20

How to Cite

GASPAR CERVEIRA DA COSTA, L. M.; DA SILVA JUNIOR, J. D. G. Aprendizagem colaborativa no desenvolvimento de projetos para o ensino de matemática financeira. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 3, n. 2, 2020. DOI: 10.34019/2594-4673.2019.v3.29382. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/29382. Acesso em: 18 jul. 2024.