Social skills analysis of institutionalized and non-institutionalized children and adolescents
DOI:
https://doi.org/10.34019/1982-1247.2022.v16.32568Keywords:
Socialization, Social behavior, Sheltered children, Interpersonal relationships, Emotional developmentAbstract
The literature points out that weakened family ties can be related to deficient repertoires of social skills in children and adolescents. Searching for empirical evidence for that, we analyzed the social skills repertoire of institutionalized children and adolescents, comparing it to those not institutionalized. Sixty-one children and adolescents, as well as their parents or caregivers, responded to the Social Skills Rating System applied in host institutions and a private school. The results showed that institutionalized children and adolescents had a lesser repertoire of social skills and more behavior problems than non-institutionalized ones.
Downloads
References
Abaid, J. L. W., Dell’Aglio, D. D., & Koller, S. H. (2010). Preditores de sintomas depressivos em crianças e adolescentes institucionalizados. Universitas Psychologica, 9(1), 199-212. doi:10.11144/Javeriana.upsy9-1.psdc
Albornoz, A. C. G. (2014). Manifestações da agressividade em crianças acolhidas em instituições. Em J. C. Borsa, & D. R. Bandeira (Orgs). Comportamento agressivo na infância: Da teoria à prática (pp. 240-264). São Paulo: Casa do Psicólogo.
Alexandre, D. T., & Vieira, M. L. (2004). Relação de apego entre crianças institucionalizadas que vivem em situação de abrigo. Psicologia em Estudo, 9(2), 207-217. doi:10.1590/S1413-73722004000200007
Brasil (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Senado Federal.
Brasil, S. E. R. (2014). Habilidades sociais parentais e infantis, problemas de comportamento em pré-escolares: Avaliação de pais e cuidadores (Dissertação de Mestrado Não Publicada). Universidade de São Carlos, São Carlos.
Bandeira, M., Del Prette, Z., Del Prette, A., & Magalhães, T. (2009). Validação das Escalas de Habilidades Sociais, Comportamentos Problemáticos e Competência Acadêmica (SSRS-BR) para o Ensino Fundamental. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 25(2), 271-282. doi:10.1590/S0102-37722009000200016.
Bolsoni-Silva, A. T., & Marturano, E. M. (2002). Práticas educativas e problemas de comportamento: Uma análise à luz das habilidades sociais. Estudos de Psicologia, 7(2), 227-235. doi:10.1590/S1413-294X2002000200004
Bolsoni-Silva, A. T., & Marturano, E. M. (2008). Habilidades sociais educativas parentais e problemas de comportamento: Comparando pais e mães de pré-escolares. Aletheia, 27(1), 126-138. doi:10.1590/S1413-294X2010000200005
Bowlby, J. (1990). Apego e perda. São Paulo: Martins Fontes.
Carvalho, A. (2002). Crianças institucionalizadas e desenvolvimento: possibilidades e desafios. Em E. Lordelo, A. Carvalho, & S. H. Koller (Eds.), Infância brasileira e contextos de desenvolvimento (pp. 19-44). São Paulo: Casa do Psicólogo.
Conselho Nacional dos Direitos da Criança e do Adolescente (2006). Plano Nacional de Promoção, Proteção e Defesa do Direito de Crianças e Adolescentes à Convivência Familiar e Comunitária. Recuperado de http://www.mds.gov.br/webarquivos/publicacao/assistencia_social/Cadernos/Plano_Defesa_CriancasAdolescentes%20.pdf
Dell’Aglio, D., & Hutz, C. (2004). Depressão e desempenho escolar em crianças e adolescentes institucionalizados. Psicologia: Reflexão e Crítica, 17(3), 341-350. doi:10.1590/S0102-79722004000300008
Dell’Aglio, D. D., & Siqueira; A. C. (2010). Crianças e adolescentes institucionalizados: Desempenho escolar, satisfação de vida e rede de apoio social. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 26(3), 407 415. doi:10.1590/S0102-37722010000300003
Del Prette, Z., & Del Prette, A. (2008). Pais e professores contribuindo para o processo de inclusão: que habilidades sociais educativas devem apresentar? Em E. Mendes, M. Almeida, & M. Hayashi (Orgs.). Temas em educação especial: Conhecimentos para fundamentar a prática (pp. 239-254). Araraquara: Junqueira & Marin.
Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2013). Psicologia das habilidades sociais na infância: Teoria e prática (6 ed.). Petrópolis: Editora Vozes.
Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2017). Competência social e habilidades sociais: Manual teórico-prático. Rio de Janeiro: Editora Vozes.
Fariz, M., Mias, C., & Moura, C. B. (2005). Manual de psicologia clínica infantil e do adolescente: Transtornos específicos. São Paulo: Santos Editora.
Freitas, L. C, & Del Prette, Z. A. P. (2015). Social Skills Rating System-Brazilian version: New Exploraty and Confirmatory Factorial Analyses. Avances em Psicologia Lationamericana, 33(1), 135-156. doi:10.12804/apl33.01.2015.10
Freitas, L. C., Bandeira, M., Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2016). Comparando indicadores psicométricos de duas versões brasileiras do Social Skills Rating System: Uma revisão da literatura. Psico-USF, 21(1), 25-36. doi:10.1590/1413-82712016210103
Gresham, F. M. (2013). Análise do comportamento aplicada às habilidades sociais. Em Z. A. P Del Prette, & A. Del Prette (Orgs.). Psicologia das habilidades sociais: Diversidade teórica e suas implicações (3ª ed.) (pp. 17-66). Editora Vozes: Petropólis.
Gresham, F.M., & Elliot, S. N. (2016). Inventário de Habilidades Sociais, Problemas de Comportamento e Competência Acadêmica para Crianças: SSRS Manual de aplicação, Apuração e Interpretação. São Paulo: Pearson.
Guerra, L. L., & Del Prette, Z. P. (2018). Habilidades sociais educativas de cuidadores de crianças institucionalizadas. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 70(3), 98-112. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-52672018000300008
Guerra, L. L., & Del Prette, Z. A. P. (2020). Habilidades sociais e problemas de comportamento de crianças sob acolhimento institucional. Psico-USF, 25(2), 273-284. doi:10.1590/1413-82712020250206
JASP Team (2020). JASP (Version 0.13.1) [Computer software]. Recuperado de https://jasp-stats.org/download/
Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990 (1990). Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Senado Federal, Brasília. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm
Loos, H., Ferreira, S. P. A., & Vasconcelos, F. C. (1999). Julgamento moral: Estudo comparativo entre crianças institucionalizadas e crianças de comunidade de baixa renda com relação à emergência do sentimento de culpa. Psicologia, Reflexão e Crítica, 12(1), 47-70. doi:10.1590/S0102-79721999000100004
Mota, C. P., & Matos, P. M. (2010). Adolescentes institucionalizados: O papel das figuras significativas na predição da assertividade, empatia e autocontrole. Análise Psicológica, 2(28), 245-254. Recuperado de http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82312010000200001
Pasian, S. R., & Jacquemin, A. (1999). O autorretrato em crianças institucionalizadas. Paidéia, 9(17), 50-70. doi:10.1590/S0103-863X1999000200006
Rizzini, I., & Rizzini, I. (2004). A institucionalização de crianças no Brasil. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio.