Behavioral and cognitive therapies: waves from the same sea or different beaches?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1982-1247.2022.v16.30871

Keywords:

Cognitive behavioral therapy, Cognitive therapy, Behavior therapy, Clinical psychology

Abstract

This theoretical article discusses the relevance of the waves or generations nomenclature of behavioral and cognitive psychotherapies based on their theoretical model, therapeutic goal, and clinical methods. Initially, a synthesis of Steven Hayes' proposal is presented. Then, a critical analysis based on the therapeutic specificities of each approach is performed, discussing, and arguing whether they configure different "beaches". One concludes that the integration of different approaches in psychotherapy must be a technical decision of the psychologist, who must consider the theoretical framework of each method.

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Author Biographies

Mariana Ladeira de Azevedo, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Psicóloga formada pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), especialista em Psicoterapia Cognitivo-Comportamental (Cognitivo), Mestre em Psicologia pela UFSC.

Mariana de Oliveira Bortolatto , Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Psicóloga formada pela Universidade do Vale do Itajaí, Mestre em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina.

Lisiane Bizarro, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Professora Titular do Instituto de Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Professora Visitante no Douglas Research Centre, Department of Psychiatry, McGill University. Psicóloga formada pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Mestre em Psicologia do Desenvolvimento pela UFRGS. PhD em Psicologia pelo Institute of Psychiatry King's College London, e estágio de pós-doutorado em Farmacologia Comportamental pelo Institute of Psychiatry King's College London.

Fernanda Lopes, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Professora adjunta do Departamento de Psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e Coordenadora do Laboratório de Psicologia Cognitiva Básica e Aplicada (LPCOG). Psicóloga formada pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, especialista em Psicoterapia de Técnicas Integradas pelo Instituto Fernando Pessoa, Mestre e Doutora em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e Pós-Doutora em Neurociências pela UFRGS.

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Published

2022-04-02