Childhood, loss and education

possible dialogues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1982-1247.2019.v13.26229

Keywords:

Infância, Luto, Ensino fundamental, Filmes

Abstract

This study focuses on the interrelation between childhood, loss and education through a worldly phenomenological look. We adopted the qualitative approach in our study, in which we conducted a phenomenological group with children between 11 and 12 years of a school in the Parnaiba City, Piauí. As a methodological resource, we use scenes from three children's animated films that present issues of loss and mourning in their plot. For the analysis of the emerged content, we opted for the worldly phenomenological method. The group presented itself as a fertile space for exchange of experiences, listening, welcoming and learning about the theme at school. The films have been configured as excellent facilitators to address the issue in the educational field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliane Cristina de Carvalho, Universidade Federal do Piauí

Graduada em Psicologia pela Universidade Federal do Piauí. Pós-graduada em Saúde Pública e da Família.

Lana Veras de Carvalho, Universidade Federal do Piauí

Possui Doutorado em Psicologia pelo Programa de Pós-graduação em Psicologia Social da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Mestrado em Psicologia pela Universidade de Fortaleza e Graduação em Psicologia pela Universidade Estadual do Piauí. É Professora Adjunta do curso de medicina da Universidade Federal do Piauí. Tem experiência na área de Psicologia da saúde e social com especialização em Psico-oncologia PUC-RS e Hebeatria. Atua principalmente nos seguintes temas: psicologia da saúde e hospitalar, psico-oncologia, bioética, psicologia social, luto, morte, tempo e envelhecimento.

Published

2020-03-16