Diets and media skills of Portuguese university students
DOI:
https://doi.org/10.34019/1981-4070.2023.v17.40479Keywords:
Literacia mediática, Práticas, Competências, Informação, Universitários portuguesesAbstract
In the society of screens, networks and networking, a new communicational order - characterized by the ephemerality of narrative discourses, by the uninterrupted imagetic globalization, by the informational disorder that shapes a new media ecosystem, by the fragmentation of attention in multiple and constant stimuli - imposes to assume the current relevance of the concept of media literacy (media education, educommunication) and its relevance for a critical and rational reading of the World, towards global skills (OECD, 2018), democratic culture skills (COUNCIL OF EUROPE, 2016), towards a global citizenship (UNESCO, 2015). This research sought to understand how young Portuguese university students (n= 314) construct their media diets, particularly the informative ones, how they deconstruct and interpret them, and how they reflect on them. At a methodological level, we have opted for a triangulation based on a questionnaire survey (to assess media practices), a media literacy test (to assess literacy skills) and, finally, a focus group (to deepen the results obtained). The results revealed young people who were detached, not aware of their surroundings, uncritical and not engaged.
Downloads
References
AGUADED, I. et al. Currículo Alfamed de Formação de Professores em Educação Mediática. São Paulo: Palavra Aberta, 2021
AMARAL, I. et al. Práticas e consumos dos jovens portugueses em ambientes digitais. Estudos em Comunicação, n. 24, p. 107–131, 2017. DOI: <https://doi.org/10.20287/ec.n24.a06>.
BUCKINGHAM, D. The Media Education Manifesto. Cambridge: Polity Press, 2022.
CONSELHO DA EUROPA. Competências para Uma Cultura da Democracia: Viver juntos em igualdade em sociedades democráticas culturalmente diversas. Estrasburgo: Council of Europe, 2016.
CUNHA, I. F. Literacias para a cidadania global. Comunicação & Educação, n. 2, p. 183-198, 2022. DOI: <https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i2p183-198>.
KEANE, J. Democracy and Media Decadence. Cambridge: Cambridge University Press, 2013.
LIGEIRO, F. Notícias e Smartphones: práticas e consumos mediáticos digitais dos jovens universitários portugueses. [Dissertação de Mestrado em Comunicação Aplicada – Universidade Autónoma de Lisboa], 2021. Disponível em: <https://bit.ly/3mA4UIi>. Acesso em: 19 mar. 2023.
LOPES, P. Literacia(s) e literacia mediática. CIES-Working Paper, n. 110/2011, p. 1-37, 2011. Disponível em: <https://bit.ly/3ohQ221>. Acesso em: 19 mar. 2023.
LOPES, P. et al. Direitos digitais: Uma password para o futuro. Relatório do inquérito UAL/DECO 2014-2015. Lisboa: NIP-C@M, 2015.
LOPES, P. A Idade dos Media. Media, jornalismo e cidadania na contemporaneidade: conceitos & dicas para uma leitura orientada. Faro: Sílabas e Desafios, 2017.
LOPES, P. Mentiras, pegadas e algoritmos: Da necessidade de uma educação para os media. In: LOPES, P.; REIS, B. (Orgs.). Comunicação Digital: Media, práticas e consumos. Lisboa: NIP-C@M, 2019, p. 137-156.
MAIO, I. Universitários e Consumo de Informação: dietas e competências mediáticas na vida de todos os dias. [Dissertação de Mestrado em Comunicação Aplicada – Universidade Autónoma de Lisboa], 2021. Disponível em: <https://repositorio.ual.pt/bitstream/11144/5507/1/IsaMaio.pdf>. Acesso em: 19 mar. 2023.
OCDE. Marco de Competencia Global. Estudio PISA. Preparar a nuestros jóvenes para un mundo inclusivo y sostenible. Madrid: OCDE, 2018.
PEREIRA, S.; PINTO, M.; MOURA, P. Níveis de Literacia Mediática: estudo exploratório com jovens do 12º ano. Braga: Universidade do Minho Editora/CECS, 2015.
PEREIRA, S. Crianças, Jovens e Media na Era Digital: Consumidores e produtores? Braga: Universidade do Minho Editora/CECS, 2021.
PONTE, C.; BATISTA, S. EU Kids Online Portugal. Usos, competências, riscos e mediações da Internet reportados por crianças e jovens (9-17 anos). Lisboa: EU Kids Online e NOVA FCSH, 2019.
SILVEIRA, P.; AMARAL, I. Jovens e práticas de acesso e de consumo de notícias nos media sociais. Estudos em Comunicação, v. 1, n. 26, p. 261–280, 2018. DOI: <https://doi.org/10.20287/ec.n26.v1.a15>.
UNESCO. Educação para a Cidadania Global. Preparando alunos para os desafios do século XXI. Brasília: UNESCO, 2015.
WARDLE, C.; DERAKHSHAN, H. Information Disorder: Toward an interdisciplinary framework for research and policy making. Estrasburgo: Council of Europe, 2017.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).