Diets and media skills of Portuguese university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1981-4070.2023.v17.40479

Keywords:

Literacia mediática, Práticas, Competências, Informação, Universitários portugueses

Abstract

In the society of screens, networks and networking, a new communicational order - characterized by the ephemerality of narrative discourses, by the uninterrupted imagetic globalization, by the informational disorder that shapes a new media ecosystem, by the fragmentation of attention in multiple and constant stimuli - imposes to assume the current relevance of the concept of media literacy (media education, educommunication) and its relevance for a critical and rational reading of the World, towards global skills (OECD, 2018), democratic culture skills (COUNCIL OF EUROPE, 2016), towards a global citizenship (UNESCO, 2015). This research sought to understand how young Portuguese university students (n= 314) construct their media diets, particularly the informative ones, how they deconstruct and interpret them, and how they reflect on them. At a methodological level, we have opted for a triangulation based on a questionnaire survey (to assess media practices), a media literacy test (to assess literacy skills) and, finally, a focus group (to deepen the results obtained). The results revealed young people who were detached, not aware of their surroundings, uncritical and not engaged. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isa Maio, Universidade Autónoma de Lisboa

Mestre em Comunicação Aplicada, Universidade Autónoma de Lisboa.

Paula Lopes, Universidade Autónoma de Lisboa

 Doutorada em Sociologia, Universidade Autónoma de Lisboa/LabCom/NIP-C@M.

References

AGUADED, I. et al. Currículo Alfamed de Formação de Professores em Educação Mediática. São Paulo: Palavra Aberta, 2021

AMARAL, I. et al. Práticas e consumos dos jovens portugueses em ambientes digitais. Estudos em Comunicação, n. 24, p. 107–131, 2017. DOI: <https://doi.org/10.20287/ec.n24.a06>.

BUCKINGHAM, D. The Media Education Manifesto. Cambridge: Polity Press, 2022.

CONSELHO DA EUROPA. Competências para Uma Cultura da Democracia: Viver juntos em igualdade em sociedades democráticas culturalmente diversas. Estrasburgo: Council of Europe, 2016.

CUNHA, I. F. Literacias para a cidadania global. Comunicação & Educação, n. 2, p. 183-198, 2022. DOI: <https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i2p183-198>.

KEANE, J. Democracy and Media Decadence. Cambridge: Cambridge University Press, 2013.

LIGEIRO, F. Notícias e Smartphones: práticas e consumos mediáticos digitais dos jovens universitários portugueses. [Dissertação de Mestrado em Comunicação Aplicada – Universidade Autónoma de Lisboa], 2021. Disponível em: <https://bit.ly/3mA4UIi>. Acesso em: 19 mar. 2023.

LOPES, P. Literacia(s) e literacia mediática. CIES-Working Paper, n. 110/2011, p. 1-37, 2011. Disponível em: <https://bit.ly/3ohQ221>. Acesso em: 19 mar. 2023.

LOPES, P. et al. Direitos digitais: Uma password para o futuro. Relatório do inquérito UAL/DECO 2014-2015. Lisboa: NIP-C@M, 2015.

LOPES, P. A Idade dos Media. Media, jornalismo e cidadania na contemporaneidade: conceitos & dicas para uma leitura orientada. Faro: Sílabas e Desafios, 2017.

LOPES, P. Mentiras, pegadas e algoritmos: Da necessidade de uma educação para os media. In: LOPES, P.; REIS, B. (Orgs.). Comunicação Digital: Media, práticas e consumos. Lisboa: NIP-C@M, 2019, p. 137-156.

MAIO, I. Universitários e Consumo de Informação: dietas e competências mediáticas na vida de todos os dias. [Dissertação de Mestrado em Comunicação Aplicada – Universidade Autónoma de Lisboa], 2021. Disponível em: <https://repositorio.ual.pt/bitstream/11144/5507/1/IsaMaio.pdf>. Acesso em: 19 mar. 2023.

OCDE. Marco de Competencia Global. Estudio PISA. Preparar a nuestros jóvenes para un mundo inclusivo y sostenible. Madrid: OCDE, 2018.

PEREIRA, S.; PINTO, M.; MOURA, P. Níveis de Literacia Mediática: estudo exploratório com jovens do 12º ano. Braga: Universidade do Minho Editora/CECS, 2015.

PEREIRA, S. Crianças, Jovens e Media na Era Digital: Consumidores e produtores? Braga: Universidade do Minho Editora/CECS, 2021.

PONTE, C.; BATISTA, S. EU Kids Online Portugal. Usos, competências, riscos e mediações da Internet reportados por crianças e jovens (9-17 anos). Lisboa: EU Kids Online e NOVA FCSH, 2019.

SILVEIRA, P.; AMARAL, I. Jovens e práticas de acesso e de consumo de notícias nos media sociais. Estudos em Comunicação, v. 1, n. 26, p. 261–280, 2018. DOI: <https://doi.org/10.20287/ec.n26.v1.a15>.

UNESCO. Educação para a Cidadania Global. Preparando alunos para os desafios do século XXI. Brasília: UNESCO, 2015.

WARDLE, C.; DERAKHSHAN, H. Information Disorder: Toward an interdisciplinary framework for research and policy making. Estrasburgo: Council of Europe, 2017.

Published

2023-04-30

How to Cite

MAIO, I. .; LOPES, P. Diets and media skills of Portuguese university students. Lumina, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 78–92, 2023. DOI: 10.34019/1981-4070.2023.v17.40479. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/40479. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Educação midiática: experiências e desafios no contexto iberoamericano