Mapping mediations and territories of expression for a politics of media education: the EntreMídias group

Authors

  • Rejane Moreira Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.34019/1981-4070.2023.v17.40447

Keywords:

Comunicação, Educação Midiática, Território de Expressão, Mapa das Mediações, Leitura Crítica

Abstract

We discuss here the foundations of some practices developed within the creation of the group EntreMídias - Laboratório de Educação Midiática. EntreMídias has been developing and teaching workshops on critical readings of the media, in the journalism course at the Federal Rural University of Rio de Janeiro, since 2018. Based on experiences in media education and media literacy, the training workshops develop a series of methodological clues that will be addressed in this article based on the maps of mediations, created by Jesus Martín-Barbero and the notion of territories of expression. The training activity in workshops could dimension the importance of the constitution of heterogeneous territories to make it possible to read the media critically and with shared repertoires. In this view, the work aims to monitor the processes and methodologies created by the collective, in order to foster above all, diversified work groups and approach the media theme in its uses, experimentations, and messages. The workshops, thus, constitute propitious environments and fertile ground for understanding the messages shared by subjects in their unique cultural competencies and corroborate for the creation of media education policies.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rejane Moreira, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Doutora em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro e Professora Associada III do curso de Jornalismo da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro.

References

DELEUZE, G., GUATTARI, F. Acerca do Ritornelo. Mil Platôs – Capitalismo e Esquizofrenia. v. 4. São Paulo: Ed. 34, 1997.

FANTIN, M. Mídia-educação: aspectos históricos e teórico-metodológicos. Olhar de Professor, v. 14, n. 1, p. 27-40, 2011. Disponível em: <http://bit.ly/3ZMyvMo>. Acesso em: 17 mar. 2023.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1994.

FOUCAULT, M. De Outros Espaços. Traduzido a partir do inglês (com base no texto publicado em Diacritics; 16-1, Primavera de 1986) por Pedro Moura Conferência proferida por Michel Foucault no Cercle d’Études Architecturales, em 14 de Março de 1967. Disponível em: <https://bit.ly/3Ket9Up>. Acesso em: X mar. de 2023.

GONNET, J. Educação e Mídias. São Paulo. Ed. Loyola, 2004.

KASTRUP, V. et al. (Orgs.). Pistas para o método da cartografia: pesquisa intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.

MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. 2 ed. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2003.

MARTÍN-BARBERO, J. Tecnicidades, identidades, alteridades: mudanças e opacidades da comunicação no novo século. In: MORAES, D. de. (Org.). Sociedade midiatizada. Rio de Janeiro: Mauad, 2006, p. 51-79.

MOREIRA, R. Mediação e Engajamento na Educação Midiática: Uma Discussão Metodológica Sobre a Pergunta Deflagradora, Anais 44º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Universidade Federal de Pernambuco, 2021, Recife. Disponível em: <http://bit.ly/437uyop>. Acesso em: 1 abr. de 2023.

PACHECO J. Pequeno Dicionário das Utopias da Educação. Rio de Janeiro: Wark. 2009.

PASSOS, E; BENEVIDES, R. A cartografia como método de pesquisa e intervenção In: Pistas para o método da cartografia. Pesquisa Intervenção e Produção de Subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.

PACHECO, José Aprender em comunidade. 1. ed. São Paulo: Edições SM, 2014.

SIGNATES, L. Estudo sobre o conceito de mediação e sua validade como categoria de análise para os estudos de comunicação. In: SOUZA, M. W. de (Org.). Recepção Mediática e Espaço Público. São Paulo: Paulinas, 2006, p. 4-19.

SILVERSTONE, R. Por que estudar as mídias. São Paulo: Loyola, 1999.

SOARES, T. A Estética do Videoclipe. João Pessoa: Editora UFPB, 2013.

SOARES, I. Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas de aproximação entre comunicação e educação. Comunicação & Educação, v. 19, n. 2, p. 15-26, 2014. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/72037>. Acesso em: 17 mar. 2023.

Published

2023-04-30

How to Cite

MOREIRA, R. . Mapping mediations and territories of expression for a politics of media education: the EntreMídias group. Lumina, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 93–106, 2023. DOI: 10.34019/1981-4070.2023.v17.40447. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/40447. Acesso em: 4 dec. 2024.

Issue

Section

Educação midiática: experiências e desafios no contexto iberoamericano