The uncanny events in the diary of an inquiring teenager: an aesthetic analysis of the feature film Vida de Menina by Helena Solberg

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1981-4070.2023.v17.36679

Keywords:

Fantástico, Fantasia, Cinema, América Latina, Feminismo

Abstract

This paper answers how the fantastic genre of audiovisual (encompassing the fantasmatic, the fantasy and the marvelous) allows the creation of representations for social change, particularly from the spreading of feminist messages. These comments are based on the analysis of Helena Solberg’s first fictional feature film: Vida de Menina (2003). Employing these concepts regarding the fantastic, the paper also goes through some works by other Latin American women directors who began their careers in the 1960s and 1970s. Elements that show breaks from reality – such as a spirit that separates from the body, metaphors of women being crucified, and the frightening voice of a witch - appear in documentaries and fictions made by this group of women authors. From Solberg’s work especially, we selected two sequences of interest: a girl being dragged into hell amid flames after not fully confessing her sins; and the unexplained and fairy tale style death of a black woman. These narratives discuss the role of women in regard to marriage, work, and beauty. We therefore argue that the film plays with the protagonist’s inquiring personality at the same time it constructs an allegory for gender oppressions, showing this violence as inescapable.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juliana Soares Mendes, Universidade Federal Fluminense

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Cinema e Audiovisual da Universidade Federal Fluminense. Bolsista da FAPERJ. Mestra em Ciências Sociais pelo CEPPAC/UnB. Possui Graduação em Publicidade e Propaganda pela UnB e em Jornalismo pelo IESB.

References

ARAÚJO, J. Construção de mundos ficcionais em séries para TV e outras telas. Salvador: Benditas, 2020.

BAKER, D. Why we need dragons: the progressive potential of fantasy. Journal of the Fantastic in the Arts, v. 23, n. 3, p. 437–459, 2012. Disponível em: <https://bit.ly/3UJrwTB>. Acesso em: 30 jan. 2021.

BAKHTIN, M. Questões de literatura e estética: a teoria do romance. São Paulo: Unesp, 1998.

BASÍLIO, F. “Não pode ser, mas é”: fronteiras do sobrenatural no Cinema Brasileiro contemporâneo. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Artes e Comunicação Social, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2018. Disponível em: <https://bit.ly/3FCupz0>. Acesso em: 30 jan. 2021.

CAMACHO, I. Colectivo Cine Mujer en México (1975-1986), dentro y fuera de cuadro. Una experiencia de cine feminista latinoamericano. In: De cines y feminismos en América Latina: el Colectivo Cine Mujer en México (1975-1986). Monografia (Licenciatura) – Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional Autónoma de México, Cidade do México, 2018.

CARVALHO, A. (In)verosímil e fantástico ou a arte de provocar o medo. Carnets, v. 3, p. 71-97, 2011. Disponível em: <http://journals.openedition.org/carnets/5958>. Acesso em: 30 jan. 2021.

CORTÉS, M. Centroamérica: Imágenes y Mujeres. Cuadernos Intercambio sobre Centroamérica y el Caribe, v. 2, n. 3, p. 1-13, 2005. Disponível em: <https://bit.ly/3KIp2jJ>. Acesso em: 30 jan. 2021.

COSTA, N. A representação feminina no cinema de Helena Solberg: uma estética da diferenciação. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Humanidades, Artes e Ciências, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2019. Disponível em: <https://bit.ly/3JUgtD5>. Acesso em: 30 jan. 2021.

FANTIN, M. Cinema e Imaginário Infantil: a Mediação Entre o Visível e o Invisível. Educação & Realidade, v. 34, n. 2, p. 205-224, 2009. Disponível em: <https://bit.ly/3KJTk5o>. Acesso em: 30 jan. 2021.

FEDERICI, S. Calibã e a bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. São Paulo: Editora Elefante, 2017.

GÓMEZ, D.; RÍOS, P. Cine Mujer, una propuesta de gênero. In: La presencia de la mujer en el cine colombiano. Monografia (Bacharelado) – Facultad de Comunicación Social, Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, 2002.

HOLANDA, K. Documentaristas brasileiras e as vozes feminina e masculina. Significação: Revista de Cultura Audiovisual, v. 42, n. 44, p. 229-358, 2015. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/103434>. Acesso em: 30 jan. 2021.

MITTELL, J. Genre and television: from cop shows to cartoons in American culture. Londres: Routledge, 2004.

MORLEY, H. Minha vida de menina. São Paulo: Companhia de Bolso, 2016.

MULHERES DO CINEMA BRASILEIRO. Helena Solberg. Tiradentes, 2005. 1 entrevista/depoimento. Disponível em: <https://bit.ly/3my8h2J>. Acesso em: 30 jan. 2021.

ORSOLIN, S.; MELO, C. Minha vida de menina, de Helena Morley: um olhar sobre os perfis das mulheres oitocentistas. Terra roxa e outras terras: Revista de Estudos Literários, v. 35, p. 45-58, 2018. Disponível em: <https://bit.ly/3mzDG4P>. Acesso em: 30 jan. 2021.

PETZOLD, D. Fantasy fiction and related genres. Modern Fiction Studies, v. 32, n. 1, p. 11-20, 1986. Disponível em: <https://bit.ly/3L3q9Me>. Acesso em: 30 jan. 2021.

SOUTO, M. Infiltrados e invasores: Uma perspectiva comparada sobre as relações de classe no cinema brasileiro contemporâneo. Tese (Doutorado) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016. Disponível em: <http://www.ppgcom.fafich.ufmg.br/defesas/144D.PDF>. Acesso em: 13 mar. 2023.

TAVARES, M. Helena Solberg: trajetória de uma documentarista brasileira. Tese (Doutorado) – Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011. Disponível: <https://bit.ly/3GN5adO>. Acesso em: 13 mar. 2023.

TEDESCO, M. Josefina Jordán e ¡Sí, podemos! Transgressões de gênero no Nuevo Cine Latinoamericano. In: SOUZA, G.; CÁNEPA, L.; BRAGANÇA, M. (Orgs.). XIII Estudos de Cinema e Audiovisual SOCINE, São Paulo: Socine, p. 185-196, 2012. Disponível em: . Acesso em: 13 mar. 2023.

VEIGA, A. Uma história de cinema e censura durante a ditadura brasileira: entrevista com Tereza Trautman. Revista Estudos Feministas. v. 23, n. 3, p. 839-860, 2015. Disponível em: <https://bit.ly/43EEBkR>. Acesso em: 13 mar. 2023

XAVIER, I. Alegorias do subdesenvolvimento: cinema novo, tropicalismo, cinema marginal. São Paulo: Cosac & Naify, 2012.

Published

2023-04-30

How to Cite

MENDES, J. S. . The uncanny events in the diary of an inquiring teenager: an aesthetic analysis of the feature film Vida de Menina by Helena Solberg. Lumina, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 179–194, 2023. DOI: 10.34019/1981-4070.2023.v17.36679. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/36679. Acesso em: 17 jul. 2024.