Necessidades educacionais de indivíduos que vivem com diabetes em Minas Gerais: um estudo qualitativo

Authors

  • Ana Carolina Silva d’Ornellas Faculdade de Fisioterapia, Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Ana Paula Delgado Bomtempo Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Faculdade de Educação Física e Desportos, Universidade Federal de Juiz de Fora https://orcid.org/0000-0003-2938-3116
  • Mariana Balbi Seixas Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Faculdade de Educação Física e Desportos, Universidade Federal de Juiz de Fora https://orcid.org/0000-0001-5088-1414
  • Gabriela do Nascimento Cândido Programa de Pós-Graduação em Ciências da Reabilitação, Escola de Educação Físíca, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Universidade Federal de Minas Gerais https://orcid.org/0000-0002-1413-6094
  • Isabella de Oliveira Nascimento Programa de Pós-Graduação em Ciências da Reabilitação, Escola de Educação Físíca, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Universidade Federal de Minas Gerais https://orcid.org/0000-0003-4165-234X
  • Ligia Cisneros Loiola Departamento de Fisioterapia, Escola de Educação Físíca, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Universidade Federal de Minas Gerais https://orcid.org/0000-0002-9940-2119
  • Lilian Pinto da Silva Programa de Pós-Graduação em Ciências da Reabilitação e Desempenho Físico-Funcional, Faculdade de Fisioterapia, Universidade Federal de Juiz de Fora https://orcid.org/0000-0002-9352-1504

DOI:

https://doi.org/10.34019/1982-8047.2024.v50.44207

Keywords:

Diabetes Mellitus, Pesquisa Qualitativa, Educação em saúde

Abstract

Introduction: Educational needs can be influenced by geographic, cultural, and social factors, as well as socioeconomic and educational levels, among others. Therefore, to ensure that a structured education program for individuals with diabetes is effective, the content delivered must address the specific needs of the population receiving it.

Objective: To identify and detail the educational needs of individuals with pre-diabetes and diabetes from two cities in Minas Gerais.

Methods: This is a descriptive-exploratory qualitative study conducted in Juiz de Fora (JF) and Belo Horizonte (BH), which thoroughly explores focus group data collected as part of the development of a structured education program for Brazilians living with diabetes or pre-diabetes. The sample for this study was convenience-based and comprised individuals with glucose metabolism disorders (pre-diabetes, type 1 or type 2 diabetes). The collected data were analyzed using thematic content analysis.

Results: Six focus groups were conducted involving a total sample of 32 participants (55.63 ± 16.23 years), including 15 women and 17 men, diagnosed with pre-diabetes (n = 1), type 1 diabetes (n = 9), or type 2 diabetes (n = 22). Six thematic categories emerged from the data analysis: (1) pathophysiology and complications of diabetes, (2) nutrition, (3) medication, (4) physical exercise, (5) relationship between sleep and diabetes, and (6) psychosocial aspects of living with diabetes.

Conclusion: The findings of this study can guide the development of educational programs focused on addressing knowledge gaps identified among individuals living with pre-diabetes or diabetes. Addressing these topics in educational programs for individuals with glucose metabolism disorders can contribute to improving control and promoting prevention of diabetes in the state of Minas Gerais.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Federação Internacional de Diabetes. IDF Diabetes Atlas. 10. ed. Bruxelas, Bélgica: 2021. Disponível em: https://www.diabetesatlas.org.

Haas L, Maryniuk M, Beck J, Cox CE, Duker P, Edwards L, et al. National standards for diabetes self-management education and support. Diabetes Educ. [Internet]. 2012 [citado em 2020 Fev. 5]; 38(5):619-29. Disponível em: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22996411.

Iquize RCC, Theodoro FCET, Carvalho KA, Oliveira MA, Barros JF, Silva AR. Educational practices in diabetic patient and perspective of health professional: a systematic review. Jornal Brasileiro de Nefrologia. 2017; 39(2):196-204. doi: 10.5935/0101-2800.20170034.

Sociedade Brasileira de Diabetes. Diretrizes da Sociedade Brasileira de

Diabetes 2024. 2024. doi:10.29327/5238993

lervolino SA, Pelicioni MCF. A utilização do grupo focal como metodologia qualitativa na promoção da saúde. Rev Esc Enferm. 2001; 35(2):115-21. doi: 10.1590/S0080-62342001000200004

Otero LM, Zanetti ML, Ogrizio MD. Knowledge of diabetic patients about their disease before and after implementing a diabetes education program. Rev Latino Am Enfermagem. 2008; 16(2):231–7. doi: 10.1590/S0104-11692008000200010

Borgmann SO, Gontscharuk V, Sommer J, Laxy M, Ernstmann N, Karl FM, et al. Different information needs in subgroups of people with diabetes mellitus: a latent class analysis. BMC Public Health. 2020; 20(1):1-11. doi: 10.1186/s12889-020-09968-9.

Junges JR, Camargo WV. A percepção do corpo e o autocuidado em sujeitos com diabetes mellitus 2: uma abordagem fenomenológica. Physis Rev Saúde Coletiva. 2020; 30(3):1-18. doi: 10.1590/S0103-73312020300318

Ghisi GLM, Seixas MB, Pereira DS, Cisneros LL, Ezequiel DGA, Aultman C, et al. Patient education program for Brazilians living with diabetes and prediabetes: findings from a development study. BMC Public Health. 2021; 21(1):1236. doi: 10.1186/s12889-021-11300-y

Tong A, Sainsbury P, Craig J. Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): a 32-item checklist for interviews and focus groups. Int J Qual Heal Care. 2007; 19(6):349-57. doi: 10.1093/intqhc/mzm042

Barros NKA, Oliveira MS, Guimarães MA, Carvalho WLP, Machado DS, Santos WIG, et al. Aspectos práticos dos grupos focais e seu uso nas pesquisas sobre ensino de Ciências. Atas do IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – IX ENPEC. 2013; 1–8.

Santos FM. Análise de conteúdo: a visão de Laurence Bardin. Rev Eletrônica Educ. 2012; 6(1):383-7. doi: 10.14244/%19827199291

Chaves MO, Teixeira MRF, Silva SED. Percepções de portadores de diabetes sobre a doença: contribuições da enfermagem. Rev Bras Enferm. 2013; 66(2):215-21. doi: 10.1590/S0034-71672013000200010

Coelho MP, Chianca TCM, Soares SM. Depression in diabetic people - unveiling the hidden enemy. Reme Rev Min Enferm. 2013; 17(4):771-81. doi: 10.35699/2316-9389.2013.50198

Reis P, Arruda GO, Nass EMA, Ratuchnei ES, Haddad MCFL, Marcon SS. Autocuidado e percepção do tratamento para o diabetes por pessoas em uso de insulina. Rev Enferm da UFSM. 2020; 10:e60. doi: 0.5902/2179769239880

Péres DS, Santos MA, Zanetti ML, Ferronato AA. Dificuldades dos pacientes diabéticos para o controle da doença: sentimentos e comportamentos. Revista Latino-americana de Enfermagem. 2007; 15(6). doi: 10.1590/S0104-11692007000600008

Simon R. Psicologia clínica preventiva: novos fundamentos. São Paulo: EPU; 1989.

Costa FG, Coutinho MPL. Representações sociais no contexto do diabetes mellitus. Psicol em Estud. 2016; 21(1):175-85. doi: 10.4025/psicolestud.v21i1.29792

Péres DS, Franco LJ, Santos MA. Comportamento alimentar em mulheres portadoras de diabetes tipo 2. Rev Saúde Pública. 2006; 40(2):310-7. doi: 10.1590/S0034-89102006000200018

Maeyama MA, Pollheim LCF, Wippel M, Machado C, Veiga MV. Aspectos relacionados à dificuldade do controle glicêmico em pacientes com diabetes mellitus tipo 2 na atenção básica. Brazilian J Dev. 2020; 6(7):47352-69. doi: 10.34117/bjdv6n7-391

Koch M, Marin MP, Trindade OA, Dal Piva R. Avaliação sobre o armazenamento da insulina em uma amostragem de usuários. Rev Uningá [Internet]. 2019 [citado em 2022 Jan. 25]; 56(1):17-25. Disponível em: https://revista.uninga.br/uninga/article/view/2050.

Victório VMG, Andrade ALM, Silva AMB, Machado WL, Enumo SRF. Adolescentes com diabetes mellitus tipo 1: estresse, coping e adesão ao tratamento. Rev Saúde Pesqui. 2019; 12(1):63. doi: 10.17765/2176-9206.2019v12n1p63-75

American Diabetes Association. Facilitating behavior change and well-being to improve health outcomes: standards of medical care in diabetes - 2021. Diabetes Care [Internet]. 2021 [citado em 2022 jan. 25]; 44 (Supplement_1):S53-72. Disponível em: https://doi.org/10.2337/dc21-S005.

Kanaley JA, Colberg SR, Corcoran MH, Malin SK, Rodriguez NR, Crespo CJ, et al. Exercise/physical activity in individuals with type 2 diabetes: a consensus statement from the american college of sports medicine. Med Sci Sports Exerc [Internet]. 2022 [citado em 2022 jan. 25]; 54(2):353-68. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35029593/.

Khalil M, Niamh P, Graham E, Deschênes SS, Schmitz N. The association between sleep and diabetes outcomes: a systematic review. Diabetes Res Clin Pract. 2020; 161:108035. doi: 10.1016/j.diabres.2020.108035

Khazew HR, Faraj RK. Illness acceptance and its relationship to health-behaviors among patients with type 2 diabetes: a mediating role of self-hardiness. Curr Probl Cardiol. 2024; 49(8):102606. doi: 10.1016/j.cpcardiol.2024.102606

Park S, Lee TW. Understanding health‐related quality of life trajectories among older adults with diabetes mellitus: mixed methods research. Nurs Open. 2023; 10:6945-56. doi: 10.1002/nop2.1948

Park S, Park CG, Lee T. Health-related quality of life trajectories among older adults with diabetes mellitus: a group-based modeling approach. Journal of Nursing Research. 2022; 30(2):e199. doi: 10.1097/jnr.0000000000000480

Chatwin H, Broadley M, Hendrieckx C, Carlton J, Heller S, Amiel SA, et al. The impact of hypoglycaemia on quality of life among adults with type 1 diabetes: Results from “yourSAY: hypoglycaemia”. J Diabetes Complications. 2023; 37(11):108232. doi: 10.1016/j.jdiacomp.2022.108232

Wit M, Trief PM, Huber JW, Willaing I. State of the art: understanding and integration of the social context in diabetes care. Diabet Med. 2020; 37(3):473-82. doi: 10.1111/dme.14226

Published

2024-08-28

How to Cite

1.
d’Ornellas ACS, Bomtempo APD, Seixas MB, Cândido G do N, Nascimento I de O, Loiola LC, Silva LP da. Necessidades educacionais de indivíduos que vivem com diabetes em Minas Gerais: um estudo qualitativo. HU Rev [Internet]. 2024Aug.28 [cited 2024Sep.1];50:1-9. Available from: https://periodicos.ufjf.br/index.php/hurevista/article/view/44207

Issue

Section

Artigos Originais