Necessidades educacionais de indivíduos que vivem com diabetes em Minas Gerais: um estudo qualitativo

Authors

  • Ana Carolina Silva d’Ornellas Faculdade de Fisioterapia, Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Ana Paula Delgado Bomtempo Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Faculdade de Educação Física e Desportos, Universidade Federal de Juiz de Fora https://orcid.org/0000-0003-2938-3116
  • Mariana Balbi Seixas Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Faculdade de Educação Física e Desportos, Universidade Federal de Juiz de Fora https://orcid.org/0000-0001-5088-1414
  • Gabriela do Nascimento Cândido Programa de Pós-Graduação em Ciências da Reabilitação, Escola de Educação Físíca, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Universidade Federal de Minas Gerais https://orcid.org/0000-0002-1413-6094
  • Isabella de Oliveira Nascimento Programa de Pós-Graduação em Ciências da Reabilitação, Escola de Educação Físíca, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Universidade Federal de Minas Gerais https://orcid.org/0000-0003-4165-234X
  • Ligia Cisneros Loiola Departamento de Fisioterapia, Escola de Educação Físíca, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Universidade Federal de Minas Gerais https://orcid.org/0000-0002-9940-2119
  • Lilian Pinto da Silva Programa de Pós-Graduação em Ciências da Reabilitação e Desempenho Físico-Funcional, Faculdade de Fisioterapia, Universidade Federal de Juiz de Fora https://orcid.org/0000-0002-9352-1504

DOI:

https://doi.org/10.34019/1982-8047.2024.v50.44207

Keywords:

Diabetes Mellitus, Pesquisa Qualitativa, Educação em saúde

Abstract

Introduction: Educational needs can be influenced by geographic, cultural, and social factors, as well as socioeconomic and educational levels, among others. Therefore, to ensure that a structured education program for individuals with diabetes is effective, the content delivered must address the specific needs of the population receiving it.

Objective: To identify and detail the educational needs of individuals with pre-diabetes and diabetes from two cities in Minas Gerais.

Methods: This is a descriptive-exploratory qualitative study conducted in Juiz de Fora (JF) and Belo Horizonte (BH), which thoroughly explores focus group data collected as part of the development of a structured education program for Brazilians living with diabetes or pre-diabetes. The sample for this study was convenience-based and comprised individuals with glucose metabolism disorders (pre-diabetes, type 1 or type 2 diabetes). The collected data were analyzed using thematic content analysis.

Results: Six focus groups were conducted involving a total sample of 32 participants (55.63 ± 16.23 years), including 15 women and 17 men, diagnosed with pre-diabetes (n = 1), type 1 diabetes (n = 9), or type 2 diabetes (n = 22). Six thematic categories emerged from the data analysis: (1) pathophysiology and complications of diabetes, (2) nutrition, (3) medication, (4) physical exercise, (5) relationship between sleep and diabetes, and (6) psychosocial aspects of living with diabetes.

Conclusion: The findings of this study can guide the development of educational programs focused on addressing knowledge gaps identified among individuals living with pre-diabetes or diabetes. Addressing these topics in educational programs for individuals with glucose metabolism disorders can contribute to improving control and promoting prevention of diabetes in the state of Minas Gerais.

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Published

2024-08-28

How to Cite

1.
d’Ornellas ACS, Bomtempo APD, Seixas MB, Cândido G do N, Nascimento I de O, Loiola LC, Silva LP da. Necessidades educacionais de indivíduos que vivem com diabetes em Minas Gerais: um estudo qualitativo. HU Rev [Internet]. 2024Aug.28 [cited 2024Nov.21];50:1-9. Available from: https://periodicos.ufjf.br/index.php/hurevista/article/view/44207

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Section

Artigos Originais