Análise semiolinguística da representação da maternidade em uma peça publicitária

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1808-9461.2020.v18.27655

Keywords:

Feminino. Representação da maternidade. Discurso midiático.

Abstract

In this article, we take as an object of analysis the advertising discourse, focusing on the imagery around the maternity tied to the representation of women in media. Over the years, if we consider the social aspects (politics, religion, culture), the role of women in our society was in the background, being understood as submissive to her husband, born of a man, responsible for domestic tasks, "object" of desire, the one who takes care of the children etc. Finding advertisements that use the image of the woman is very common, especially when it comes to the roles assigned to women within the family. Thus, the main objective of this article is to show how the rupture of the paradigms in family context in the family constitution against the hegemony of the socially produced stereotypes in the social construction of motherhood occurred, as well as to understand the roles that have been attributed to women in the media. Thus, to this end, we use as corpus of analysis an advertisement that circulated in the visual media on the eve of Mother's Day in the first half of 2014.

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Author Biographies

Áida Silva Penna, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Áida Silva Penna é doutoranda do Programa Interdisciplinar de Pós-Graduação em Linguística Aplicada na Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). É Mestre (2016) em Estudos Linguísticos na linha de pesquisa Linguística Aplicada e licenciada em Letras (2012) pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Foi Bolsista de Iniciação Científica pela FAPEMIG. Tem interesse em pesquisa nos estudos da fala-em-interação em contextos institucionais pela perspectiva da Análise da Conversa. Atualmente, realiza pesquisa em mediação familiar judicial.

Welton Pereira e Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professor Substituto de Língua Portuguesa na UFRJ. Doutorando em Letras Vernáculas: Língua Portuguesa na Universidade Federal do Rio de Janeiro. Mestre em Letras: Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Viçosa. Graduado em Letras: Português e Literatura pela Universidade Federal de Viçosa - MG. Licenciado em Português pela Universidade de Coimbra - Portugal. É membro pesquisador do laboratório CIAD-Rio - UFRJ; do Grupo de Pesquisa em Linguística Forense - UERJ; e do grupo do CNPq FORPROLL - Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Seus principais interesses de pesquisa incidem sobre a Argumentação, Retórica, Análise Semiolinguística do Discurso, Linguística Forense, Linguística de Texto, Semântica, Pragmática, Texto e Ensino e Leitura e Produção de Texto.

Published

2020-10-19

Issue

Section

Artigos