Cais do Valongo and History Teaching
Fighting racism by occupying a place of memory in the city of Rio de Janeiro
Keywords:
Cais do Valongo, history teaching, place of memoryAbstract
This article proposes a reflection about the importance and necessity of occupying the territory of Cais do Valongo in the city of Rio de Janeiro based on an interface between history teaching and local history with the concepts of settlement, “terreiro” (meeting point) and “encruzilhada” (crossroads). The theoretical-methodological basis of this research is based on Luiz Rufino's “macumbistic” perspectives in dialog with debates in the field of local history. Throughout the text, the concepts of places of memory, the production of presence and historical sensitivity are addressed. At the end, a teaching experience report is presented with the aim of reaffirming the central argument of this article, which is the occupation of Cais do Valongo with a teaching practice that links history teaching and local history.
Downloads
References
BARROS, José D’Assunção. História, espaço e tempo. Interações necessárias. VARIA HISTORIA, Belo Horizonte, v. 22, n. 36, p.460-476, jul./dez. 2006.
BARROS, J. D’Assunção. Espaço, Território, Região – Pressupostos metodológicos. Colóquio Baiano Tempos, Espaços e Representações: abordagens geográficas e históricas, v. 1, n.1, 2013.
BLOCH, Marc. Apologia da história. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
BRESOLIN, Henrique. Entre o Cais do Valongo de ontem e o Museu do Amanhã: Memória, Mídia e Temporalidades na Zona Portuária do Rio de Janeiro Contemporâneo. São Paulo: Editora Dialética, 2022.
COSTA, Gerson E. da. A cidade e o ensino de história: patrimônio, museu e história local. 2016. 146f. Dissertação (Mestrado Profissional PROFHISTORIA) – Faculdade de Formação de Professores, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016.
FREIRE, Paulo. Educação permanente e as cidades educativas. In: FREIRE, Paulo. Política e Educação: ensaios. São Paulo: Cortez, 2001. p. 11-15.
GONÇALVES, Márcia de Almeida. História local: o reconhecimento da identidade pelo caminho da insignificância. In: MONTEIRO, Ana Maria, GASPARELLO, Arlette Medeiros, MAGALHÃES, Marcelo de Souza. Ensino de História: sujeitos saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad; FAPERJ. 2007.
GUMBRECHT, Hans. Produção de Presença. Rio de Janeiro: Ed. PUC, 2010.
GURAN, Milton (org.). Roteiro da herança africana no Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2018.
HONORATO, Claudio de Paula. Valongo: o mercado de almas da praça carioca. Curitiba: Appris, 2019.
LIMA, Mônica. Caminhos da História africana e afro-brasileira: aulas de campo no Cais do Valongo no ensino de história na cidade do Rio de Janeiro. In: GABRIEL, Carmen T. et al. (Orgs.). Narrativas do Rio de Janeiro nas aulas de história. 1. ed. Rio de Janeiro: Mauad X, 2016.
LIMA, Mônica. História, Patrimônio e Memória Sensível: o Cais do Valongo no Rio de Janeiro. Outros Tempos, v. 15, n. 26, p.98-111, 2018.
MIRANDA, S.R.; SIMAN, Lana M.C. A cidade como espaço limiar: sobre a experiência urbana e sua condição educativa, em caminhos de investigação. In: MIRANDA, S.R.; SIMAN, Lana M.C. Cidade, memória e Educação. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2013.
MONTEIRO, Ana Maria, GASPARELLO, Arlette Medeiros, MAGALHÃES, Marcelo de Souza. Ensino de História: sujeitos saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad; FAPERJ. 2007.
NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo, n. 10, p. 7-28, 1993.
RUFINO, Luiz. Pedagogia das encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2019.
SAQUET, Marcos Aurelio. As diferentes abordagens do território e a apreensão do movimento e da (i)materialidade. Geosul, Florianópolis, v. 22, n. 43, p 55-76, jan./jun. 2007.
SARAMAGO, José. O caderno. Rio de Janeiro: Companhia das Letras, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pedro Henrique Nascimento de Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.