Nagô, nagô, nagô: africanisms in Brazilian Portuguese

africanismos no português brasileiro

Authors

  • José Luiz Xavier Filho Prefeitura Municipal da Lagoa dos Gatos - PE

DOI:

https://doi.org/10.34019/2359-4489.2021.v7.34524

Keywords:

Pedagogical Project, History teaching, Portuguese Language, Afro-Brazilian Culture

Abstract

When we think about and work on Africa in the classroom, we explain something as far away, across the ocean. But we also need to understand that Africa is also here, in our historical roots, in our blood and skin, in what we eat and especially in what we talk about. This article was born from a pedagogical project called “Afro-Brazilian Dictionary”, experienced in History classes, with classes from 6th to 9th of the Final Years Elementary School, in a public school, aiming to reframe the contribution of black men and women in construction of Brazilian Portuguese. We also emphasize the importance of applying Law 10.639/2003 and its implementation in the classroom. We understand that teachers, together with students, must add, articulate and provide new moments of discovery, socialize research and the elaborations made by students in presentation form, by Google Meet.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BONVINI, Emílio. Línguas africanas e o português falado no Brasil. In: FIORIN, J.L.; PETTER, M.. África no Brasil: a formação da língua portuguesa. São Paulo: Contexto, 2009.

BRODECK, Marta de Souza Lima. Vivenciando a história: metodologia de ensino da História. Curitiba: Base Editoria, 2012.

CASTRO, Yeda Pessoa de. Os falares africanos na interação social do Brasil Colônia. Salvador: UFBA/CEAO, 1980.

CASTRO, Yeda Pessoa de. Falares africanos na Bahia (Um vocabulário afro-brasileiro). Rio de Janeiro: Topbooks, 2001.

COUTO, Hildo Honório do. Anti-crioulo: notas sobre as comunidades de descendentes de escravos. Brasília: Thesaurus, 1992.

CUNHA-HENCKEL, Rosa. Tráfego de palavras: africanismos de origem banto na obra de José Lins do Rego. Recife: Fundaj. Ed. Massangana, 2005.

ELIA, Silvio. A unidade linguística do Brasil. Rio de Janeiro: Padrão, 1979.

FAZENDA, IVANI. Interdisciplinaridade: um projeto em parceria. São Paulo: Loyola, Coleção Educar. v. 13. 1991.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Pedagogia e prática docente. São Paulo: Cortez, 2012.

HERNÁNDEZ, Fernando e VENTURA, Montserrat. A organização do currículo por projetos de trabalho. O conhecimento é um caleidoscópio. Porto Alegre, RS: Artes Médicas, 1998.

HOUAISS, Antônio. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro, Ed. Objetiva, 2001.

KARNAL, Leandro (Org.). História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. São Paulo: Contexto, 2003.

MELO, Gladstone Chaves de. A língua do Brasil. Rio de Janeiro: Padrão, 1946.

MENDONÇA, Renato. A influência africana no português do Brasil. Rio de Janeiro: Sauer, 2012.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

NARO, A.; SCHERRE, Marta. Sobre as origens do português popular do Brasil. Revista D.E.L.TA. São Paulo, 9, n. especial: 437-454, 1993.

PINTO, Edith Pimentel. O português do Brasil: textos críticos e teóricos, 2: 1920-1945; fontes para a teoria e a história. Rio de Janeiro/São Paulo: Livros Técnicos e Científicos/Editora da USP, 1981.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Um discurso sobre as ciências. São Paulo: Cortez, 2002.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora; CAINELLI, Marlene. Ensinar História. São Paulo: Scipione, 2009.

SNYDERS, Georges. Feliz na Universidade. Estudo a partir de algumas biografias. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

SILVA, Alberto da Costa e. Um rio chamado Atlântico: a África no Brasil e o Brasil na África. 2 ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2011.

SILVA NETO, Serafim da. Introdução ao estudo da língua portuguesa no Brasil. Rio de Janeiro: Presença, 1950.

TARDIFF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

TEIXEIRA, Anísio. Educação e mundo moderno. São Paulo: Nacional, 1969.

VEIGA, Ilma. A Construção da Didática uma perspectiva histórico-critíca de educação estudo introdutório In: OLIVEIRA, M.R.S. (org.) Didática: ruptura, compromisso e pesquisa. Campinas: Papirus, 1993.

Published

2021-11-25

How to Cite

(1)
Xavier Filho, J. L. Nagô, nagô, nagô: Africanisms in Brazilian Portuguese: Africanismos No Português Brasileiro. FDC 2021, 7, 55-71.