EDUCATION OF THE FUTURE OR FUTURE OF EDUCATION?

PANDEMIC, DISTANCE LEARNING AND REFLECTIONS ON GLOBAL RESISTANCE PLATFORMS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2021.v26.36730

Abstract

The global terror derived from COVID-19 has asked humanity to reflect deeply on the future of education in the world. This article discusses an emerging and controversial topic: distance learning. It advocates for popular control of global knowledge and digital technologies based on proposals by an internationalist organization of ‘global resistance platforms’. It is based on two reading keys that mobilizes the theme: the first refers to the ideological-narrative bases of distance learning, namely, the discourse of the anticipated future and techno-idealism in education. The second connects a historical set of norms approved in an attempt to shape distance learning in Brazil with asymmetry of the economic, political and educational project of the current Bolsonaro government. In addition, it talks about the evolution of the critical thinking in the educational field on the distance learning debate. It concludes that it is necessary to mirror the “left” side of technology and its potential as a mediation to be conquered and controlled by the subordinate classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rogério Gonçalves de Freitas, Division Scolaire Franco-manitobaine, Canadá

Licenciado em Educação Física pela Universidade do Estado Pará UEPA (2007). Especialista em docência do Ensino Superior pela UFPA (2008). Mestre em Sociologia pela Universidade Federal do Pará (2010). Doutor em Sociologia pela Università degli Studi di Napoli Federico II- Itália (2015). Neste momento colabora como pesquisador visitante da Université de Montreal no Laboratoire interdisciplinaire de recherche sur lenseignement supérieur (LIRES). Desenvolve pesquisa sobre controle e capitalização do conhecimento no neoliberalismo. Dedica-se aos estudos sobre a internacionalização do ensino superior e Organismos Internacionais (OCDE). Na Educação Física, tem interesse sobre formação profissional, corpo e luta marajoara.

Higson Rodrigues Coelho, Universidade do Estado do Pará

Doutor em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2017). Mestre em Educação pela Universidade do Estado do Pará (2010), Especialista em Educação Física Escolar (2006) e Graduado em Educação Física (2005) pela Universidade do Estado do Pará. Atualmente é Professor da Universidade do Estado do Pará (UEPA) atuando na Programa de Pós-Graduação do Ensino em Saúde da Amazônia e no Curso de Educação Física. Pesquisador no campo do Ensino em Saúde no SUS e Educação Física e Saúde, com ênfase em Políticas públicas de Saúde e Formação e atuação profissional no campo da Saúde no contexto Amazônico.

Marcos Renan Freitas de Oliveira, Universidade do Estado do Pará

Graduado em Licenciatura em Educação Física e Pedagogia. Especialista em Docência Universitária com Ênfase em Educação (2014), ambos pela UEPA. Mestre em Educação pelo Programa de Pós- Graduação em Educação - PPGED/UEPA (2015). Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Pará (PPGED/UFPA) pela linha formação de professores, trabalho docente , teorias e práticas educacionais. Atualmente é Coordenador Pedagógico da Secretaria Municipal de Educação de Bragança e Professor Substituto do Curso de Educação Física da UEPA. Membro do Centro Avançado de Estudos em Educação e Educação Física - CAÊ e do grupo de pesquisa RessignificaR: formação de professores e prática pedagógica em Educação Física. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: Organização do Trabalho Pedagógico, Produção do Conhecimento Científico e Políticas Educacionais. E-mail: marcosrenanef@yahoo.com.

Published

2022-01-07

How to Cite

Gonçalves de Freitas, R., Rodrigues Coelho, H. ., & Freitas de Oliveira, M. R. . (2022). EDUCATION OF THE FUTURE OR FUTURE OF EDUCATION? PANDEMIC, DISTANCE LEARNING AND REFLECTIONS ON GLOBAL RESISTANCE PLATFORMS. Educação Em Foco, 26(Especial 04), e26089. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2021.v26.36730